AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.273

Räkning från Trafikförsäkringföreningen

J.
24
J.Broman
Volkswagen Golf -10
Jag fick igår ett inbetalningkort från TFF på 1350 kr där det stod att bilen är oförsäkrad. Först tänkte jag att jag missat några dagar när jag bytte försäkringsbolag, men det visade sig att TFF inte "hittade" min bil som försäkrad i transportstyrelsens (är det väl) register. Så nu debiteras jag med 104,50 kr per dag.

Bilen är förstås försäkrad, så det hela är väldigt konstigt och borde bero på ett misstag från mitt försäkringsbolag. Saken är den att jag missade att ringa dem under telefontiden idag (som är ganska usel) och det är stängt imorgon, så måndag är alltså den tidigaste dagen jag kan kontakta dem. Detta innebär alltså fler dagar som "oförsäkrad".

Jag hoppas och tror naturligtvis att detta ska rättas till, men blir ändå nervös över hela grejen. Det känns drygt att riskera att betala kanske 2000 kr när man inte gjort något fel; när jag kollar på "min sida" hos försäkringbolaget ser allt grönt ut, klart och betalt så att säga.

Har någon varit med om något liknande? Hur gick det i så fall? Kan någon mildra min oro?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
kan du visa att bilen är/har varit försäkrad/betald kan du bestrida fakturan (skriftligt) och strunta i att betala den. Om de trilskas över telefon och inte bara stryker fakturan alltså.
Jag har varit med om detta i somras, när jag bytte bil. Fick snällt betala så att jag slapp få betalningsanmärkning. Surt och helt onödigt, fattar inte att dessa clowner får existera, de är ju värre än parkeringsbolag. Ha mage och ta 104 spänn per dag.

Boldly goes where no BMW has gone before
J.
24
J.Broman
Volkswagen Golf -10
Jasko: Fick du betala trots att du kunde bevisa att du betalat till försäkringsbolaget? Eller var det för att du missat några dagar i övergången, så där som man gör ibland?
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Har försäkringsbolaget klantat till det är det dom som ska ordna upp det
med trafikförsäkringsföreningen och inte du.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Så länge du bestrider fakturan och ärendet inte är avgjort kan du inte få någon betalningsanmärkning, ej heller några extra avgifter.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Du ska absolut inte betala någonting till dom om du haft en giltig försäkring sen dag 1 så att säga.
På vilken grund skulle dom kunna kräva en betalning?
Är ingenting jag skulle vara orolig över för att behöva betala, du har ju klockrena bevis...men förstår att själva känslan är jobbig,är ju nåt man vill fixa till direkt.

Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Har varit med om exakt samma sak gällande TFF. De har väldigt dålig koll. Jag visste att min bil varit försäkrad hela tiden så jag ringde dem och de kolla upp det sen var fakturan makulerad. Gick väldigt enkelt.

Du ska naturligtvis inte betala något om din bil varit försäkrad. Stå på dig om det behövs.

Mvh Jimmy
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Edit: Menar inte att TFF har dålig koll utan vissa försäkringsbolag som inte registrerar försäkring på bilar med rätt datum osv.
mo
18
mondeoägare
318i touring -96
Trafikförsäkringsförening? Varför måste man vara med i nåt sånt? Är det obligatoriskt?
Jag menar, är bilen försäkrad så är den försäkrad och det ska inte nån jävla förening ha nånting med att göra om man inte vill frivilligt. Tycker jag.

(OBS, bor ej i Sverige)
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Har också varit med om nå't liknande. Dom hade tagit fel på ett datum.
Även för mig gick det enkelt att få det rättat.

Per L
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Ja du mondeoägare, trafikförsäkringsföreningen är ett statligt försäkrings-
bolag som går in och täcker upp oförsäkrade fordon. Så blir du påkörd av
ett oförsäkrat fordon som ej är avställt så går dom in och täcker upp och
ersätter dig för skadan. Man kan även i vissa fall få ut ersättning vid
parkeringsskador om det är smitningsolycka, och vissa viltolyckor ersätter
dom också.
mvh stefan
Man får ersättning om man blir påkörd av avställda fordon också...
Men ägaren till det avställda fordonet får betala hela kalaset själv men den som blev påkörd hålls skadefri.
J.
24
J.Broman
Volkswagen Golf -10
Tack för informativa och bra svar. Jag talade med TFF igår, och frågade lite om det är vanligt att sånt här händer, och han jag pratade med svarade väl ungefär "jo, mjo" så det låter som att det händer. Enligt honom är det helt enkelt mitt försäkringsbolag som missat att skicka in några papper, så förhoppningsvis är det löst på måndag.

I detta läge känns det lite halvdåligt att ha ett "internetförsäkringsbolag". Man tror ju gärna att man klarar sig så länge man kan anmäla en skada, men ofta har man ju även andra spörsmål. Har bolaget då telefontid fyra timmar om dagen fyra timmar i veckan och ingen mejlkontakt får man ibland problem. Som nu. Men som sagt, på måndag ska det lösa sig hoppas jag.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Som den gamla devisen "man får vad man betalar för".

KÖR SÅ DET RYKER :)

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Hade inte de som var med i senaste Lyxfällan på TV3 "endast" 70.000 SEK i skuld till till TFF.........
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Stämmer deras skuld bara i oförsäkrad bil var 70.000 kr
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Då jag sommarjobbade på TFF som handläggare så var det många som fuskade med försäkringar. Vissa skrev bilen på mor eller far som inte visste någonting. Andra var målvakter och hade 100-tals oförsäkrade bilar!

J.
24
J.Broman
Volkswagen Golf -10
Då får den lilla historien ett slut; problemet är löst. Ett papper hade missats att skickas, men det är åtgärdat. Så slutet gott, allting gott. Nu ska jag bara ringa TFF imorgon så ska fakturan rivas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.