AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.014

Bilen kvaddad - hur skall jag försöka få ut så mycket som möjligt

Ze
93
Zebulah
330i Touring -04
I lördags ställde en snäll medtrafikant sin bil tvärs över vägen framför mig och det gjorde att smällen var helt oundviklig. Försäkringsbolaget kommer inte att repa bilen utan kommer att lösa in den. Självklart tycker jag att min bil är (var...) extra speciellt fin och vill ha ut så mycket som möjligt men hur skall man argumentera och vad kan man egentligen få ut extra för.

Till att börja med var bilen i ett extremt bra skicka när jag köpte den. Fanns inte en enda lackskada och inte en enda skada invändigt och på det sätt som jag använt och vårdat den så är den i precis samma skick i dag som när jag köpte den förutom ett enda liiiitet stenskott på motorhuven som retat gallfeber på mig.

Har monterat löstagbar dragkrok på den i november 2010.

Nya Hakkapelitta 7 förra hösten som gått extremt lite eftersom jag åkte buss till jobbet under i stort sett hela vintern i fjol eftersom jag saknade motorvärmarstolpe därifrån jag annars åker buss.

Största rostksyddsbehandlingen i juni 2009 på Dinitrolcenter i Luleå.

Nya sommardäck i våras som rullat 500-1000 mil som sitter på originalfälgarna.

Vevhusventilationen ombyggd till coldclimate (eller vad det heter) i februari 2009 på Englunds Bil i Luleå.

Nytt batteri i januari 2010.

Lackförseglad våren 2009 och 2010 dock inte professionell behandling utan hemmagjord.

Bilen var en 330i - 01 touring med MII-paket, dragkrok och stora högtalarpaketet.

Så då är frågan vilka av grejorna jag kan tänka mig att de tar med och räknar upp värdet på min bil för och om jag kan kräva att de tar med båda omgångarna däck och fälgar. Behöver kanske inte säga åt dem att fälgar och däck kommer att passa på min nästa bil dvs det blir inte en Volvo.

Och framföärallt - skall man hålla på och rostskydda sin bil. Visserligen gör man det för att man tänker behålla sin bil men om man inte får något för det känns det lite surt.
Ze
93
Zebulah
330i Touring -04
Glömde bort att alla slitdelar i framvagnen byttes i april 2010 dvs länkarmar, bussningar och styrstag (tror att de hette så).
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Av det jag ser så är risken stor att försäkringsbolagen enbart kommer se det som normalt underhåll det du gjort. Kanske att dragkroken drar upp priset något (men inte alls lika mycket som du betalade för den tyvärr)

-------
//Lövet
Ze
93
Zebulah
330i Touring -04
Känns väl lite som att det mesta är normalt underhåll men vi får väl se om jag kan gråta och svära lite :-)

Den enda fördelen är väl att motpartens bolag med största sannolikhet kommer att få betala kalaset i slutänden och då kanske mitt bolag är lite mer generöst.
Tyvärr så verkar det inte funka så, krockade i vintras med en lasbil och var inte själv vållande

Efter MYCKET bråkande med bolaget fick jag endå ut bra mycket mindre pengar än vad bilen var värd
Min 530 01 (gått ca 14000 mil) gick till inbyte i somras (blev påkörd bakifrån, ej vållande). Fick 82000 kr av Atava, den var i mycket gott skick, hade väl hoppats på ca 90000 kr men orkade inte tjafsa.

Självklart ska du redovisa för allt du gjort med bilen, bilder osv. Sedan hur mycket det hjälper är en annan sak men det är helt klart bra att göra.

Samt att hålla en bra dialog med försäkringshandläggaren.

Sedan handlar det mycket om tid, dvs har ju gott om tid och inte bråttom att få pengarna kan det nog vara lättare att få ut mer pengar för den. Hört talas om ett par fall där försäkringsbolaget tröttnar och ger upp, de vill väl inte ha hur långa handläggningstider som helst verkar det som.

Man kan väl också begära in en annan värdering vid tvist. Tex via Handelskammarens värderingsman, vilket jag dock tror man får betala för.

Ett problem är så klart att värdefallet varit sjukt stort senaste åren på motorstarka BMW. Men kanske ännu större fall på 530 jämfört med 330 vilket är bra för dig.

Lycka till.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Du får betala för handelskammarens värdering om värderingen blir lägre eller samma som försäkringsbolagets.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
mats_epost.....det gick som det gjorde också ;))
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.