AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.347

Bensinvärmare med unika problem?

Ni
199
Niclaza
535d lci
Har problem med min orginalmonterade Bensinvärmare.
Har läst runt men inte hittat något med samma unika problem!
Jag har fjärrkontroll (silver/blå).

Problemet är att den startar bara om Vattentempen redan är uppe.
Det räcker man kör 5min med bilen så vattentemp kommer över det blåa så kan man sedan starta med fjärr om bilen är avstängd.
Det går alltså inte att starta bensinvärmaren om bilen är kall (typ stått över natten)

Detta gäller både starta via gps enheten och "direkt mode" och alltså även via fjärren.

Hela idéen med Bensinvärmare fallerar lite om man först måste varmköra bilen innan man kan starta värmaren med fjärr eller via timer :-)

Har ett litet litet läckage i termostathuset som gör att Vattentempen tar liiiite längre tid än normalt på sig att ställa sig "i mitten".... Kan detta vara orsak?

Tacksam för inputs då det börjar bli kallt om nätterna nu! Vill gärna få denna funktion att fungera !

Dem säger att det inte är bra att dricka alkohol när man tränar...så jag har slutat träna!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Du lär få åka till BMW eller motsvarande och göra en felkodsavläsning för att komma vidare med problemet. Passa även på att byta termostat(går ofta sönder på modellen), termostathus och kylarvätska på en gång så det är uteslutet ur felsökningen.
Lycka till!
Asken
Ni
199
Niclaza
535d lci
Komplett Termostathus är inköpt likaså vattenpump och remmar osv.
Ska byta det i slutet av månaden när guld trillar in på kontot. Precis bytt exakt hela framvagnen med bromsar och allt för att bli av med vibrationer.. Så spargrisen är deffad just nu..

Ingen som känner igen symptomen. Anledningen till att jag skapa tråden är ju just för att slippa åka till BMW och göra felsökning. Känns som lite poängen med ett forum där man efterfrågar hjälp ;-)
Ni
199
Niclaza
535d lci
Nuvarnade funktion känns mer som fjärrstyrd restvärmefunktion än Bensinvärmare :-)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Att bygga ny bil av en gammal känner jag igen hur det är:) Kostnadseffektivast i din region är nog Tobbe på www.nfs.nu , en riktigt duktig bmwmek.
Mvh
Asken
Ni
199
Niclaza
535d lci
Jag lämnar till en kille som varit mekchef på BMW autopartner i 15år.
Han öppna eget för 5år sen och håller riktigt bra priser! Kristianstadstrakten!
Har pratat lite löst med han om värmaren men givetvis behövs en felsökning!

Men ska kolla upp hemsidan där! Tack för tipset . Alltid bra med fler duktiga kontakter!

Har lagt ut ganska mycket pengar på att få bilen i det skick jag vill ha den, tror inte det finns ett enda e39 "typfel" som jag inte åtgärdat nu...

Någon som har erfarenheter av detta problem?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hur har du det med batteriets laddningsstatus ?? Det finns ju en spärr som gör att brännaren inte startar om spänningen i batteriet är för låg för att bilen ska ha tillräckligt med kraft kvar för att starta, kyla sänker ju batterikapaciteten rejält och eftersom den startar när bilen varit igång ett tag dvs höjt spänningsnivån så kan ju ev problemet ligga där.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ni
199
Niclaza
535d lci
Tack för tipset hasso.
Vad ska spänningen ligga på vid kallt batteri? Får mäts upp det i helgen!
Vart går gränsen för webaston ska starta?
Som vanligt har hasso ett bra svar -- något jag själv bockar för och ska kolla på mitt eget vrålåk. Värmaren ville inte gå igång i vintras, och jag vet att batteriet var dåligt då - numera nytt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.