|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har Hella FF50-4 extraljusramp med xenonkonvertering men alla vill inte tända samtidigt! Får ofta blinka flera gånger med helljuset för att få alla att tända! Ibland tänds 2-3-4 lampor. Kablarna mellan ballast/tändmodul och lampa är förlängda ca 50cm. Har testat med 3 olika tillverkare på ballasterna, ingen större skillnad! Strömmen är kopplad direkt via generatorn och relä till ballast. De tänder bra om jag bara har 2st inkopplade samtidigt. Tänkte då om jag kan använda en tidrelä med fördröjd tillslag typ sån här: Länk Så att 1 par tänds 2sek efter det första paret. Kan det fungera? Finns det enklare/billigare tidrelän med fast tid? Relät i länken kostar över 600kr + eventuell frakt. Tips på hur jag kan lösa problemet på annat vis? | |
|
Ny länk till relät: Länk |
|
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
vet inte vars du köpt grejorna, men jag skulle rekommendera dig att kontakta xenonkungen. dom har bra service och svarar relativt snabbt på mail. el, och xenon kan vara ett mysterium utan desslike. |
|
Jag hade precis likadant problem med mina extraljus på Cittran. Jag kom på efter ett tag att det fungerade om motorn var avstängd, men krånglade när motorn gick. Kollade då med oscilloskop och såg att det var brus på elsystemet i bilen, troligen från generatorn. Jag byggde då ett enkelt filter med en diod och en konding till matningen till ballasterna. Sen fungerade det perfekt. Så kolla om det fungerar när motorn är avstängd. Om så är fallet så har du troligen samma problem som jag hade. Annars vet jag inte.... |
|
|
Peter 55 Inte samma fel som dig, har lika problem med bilen avstängd! Har även provat med ett separat batteri (bredvid bilen), beter sig lika. Lsebeemer De kommer från Kina. Men eftersom jag har testat 3 olika sorter så verkar det konstigt om inte nån fungerar att tända samtidigt. Ska testa med tidrelä. |
|
|
Peter_55: Kan du inte ge oss uppgift om hur du gjorde filtret (komponenter, kopplingsschema etc). Det kan säkert komma till användning för någon av oss (icke elektronikkunniga) vid framtida felsökning! Per L |
|
|
MM: Det kan inte vara så att dom stör varandra? Ballasterna genererar ju väldiga störningar bakåt i 12V-nätet. Eller kan göra om det är billiga Kina-ballaster... Jag vet till och med folk som stekt nån dator i bilen av störningarna. Nu senast var det en som brände boxen för automatlådan på sin C5:a. Per: Filtret består bara av en kraftig diod (25A i mitt fall) i serie med ballasterna, och en lämplig konding mot jord efter dioden. 1000µF tog jag där. |
|
|
Vet ej om de stör, kan ej mäta sånt.Blev liten förbättring när jag jordade ballasterna. Nu skulle jag behöva info om hur jag skall koppla det nya tidrelät, finns 5stift i det nya relät (4 stift i de vanliga relät till extraljus).Tidreläet klarar 10A, så jag ska styra ett av de andra relän med det.15, 30, 31, 87a, 87 heter stiften, hur kopplar man dessa? Länk till relä: Länk |
|
| Glömde säga att jag har använt dessa ballaster i ca 3-4år utan några fel i bilens/bilarnas elsystem. När jag använt sammanlagt 2st ballaster så har de fungerat klockrent, 3 eller 4 samtidigt så börjar krånglet att inte alla tänds samtidigt (inte lika ofta när jag använde 3st i jämförelse mot 4st samtidigt). | |
|
Min erfarenhet är att det brukar vara för dålig matning när xenonljusen inte tänder. Problemet ökar självklart med antalet xenonljus. Det kan krävas att man tar matningen direkt från generatorn (inte från batteriet. Detta är faktiskt ännu viktigare på halogenljus..!). Generatorn måste ge rätt spänning, minst 14 volt. Grova kablar, så korta som möjligt, reläer av god kvalitet (se nedan mina egna dåliga erfarenheter...), ett gott och noggrannt utfört arbete med kablar, säkringar och helst lödda flatstift och skarvar! Med stor sannolikhet så tror jag att TS har problemet i något av ovan beskrivna. Tidrelä/fördröjning är ju en tråkig lösning men kanske en sista utväg? Man vill ju helst att allt lyse ska tändas ögonblickligen efter ett möte (den naturliga fördröjningen med xenon är ju tillräckligt störande). Denna lösning, med t ex tidrelä, används dock ofta på rallybilar där man ju i normala fall inte behovet att blända av/på. OT men ändå; om man har problem att xenonljusen blinkar så kopierar jag nedan in mitt tidigare inlägg från en annan tråd: "Probemet med xenon extraljusen är löst. Det var lite långsökt med det var faktiskt reläna som inte funkade (!). Med motorn avstängd, spänning ca 12V med helljus och extraljus tända, så funkade allting. Men med motorn igång och när generatorn laddade 14 - 14,5V så flippade båda reläna ur och extraljusen började blinka. Efter utbyte av "Noname" relän till Bosch så funkar det klockrent! (Vi har tidigare använt dessa Noname relän på flera andra bilar och då har de funkat perfekt..). Jag vet det är helgerån (i detta fall måste funktion och säkerhet få gå i första hand) men nu har jag i vart fall 3 st stora extraljus i fronten på E61:an. NBB Xenon 225 mm, Pencilbeam, klarglas i Polykarbonat och med skyddskåpor i klarglas. Jag har ännu inte testat tillräckligt mycket men av det jag sett hittills är jag fruktansvärt nöjd med resultatet, de lyser bäst av allt som jag har testat hittills och jag har under åren provat i princip alla (intressanta) extraljus som finns på marknaden, både privat, på flera olika rallybilar och på flera olika lastbilar. Enligt min första bedömning så lyser dessa NBB faktiskt bättre än de kända Australiensiska överdrivet stora och överdrivet dyra extraljusen! Ni som förfasar er över extraljus på en E61 behöver inte oroa er eftersom de inte kommer att sitta på bilen i onödan. Vi har monterat dem på LightOn snabbfäste, bågens fästen sitter dolda bakom skylthållaren (som behövde modifieras en del), kulorna till toppstagen sitter osynliga innanför ribborna i grillen, drivdonen sitter helt dolda bakom luckorna i den nedra grillen (M-front). Strömbrytaren i instrumentpanelen sitter placerad mellan original ljusomkopplaren och ratten, knappt synlig för den oinvigde. Det bästa av allt: Demonteringen av extraljusen görs busenkelt på mindre än 120 sekunder! Jag kan alltså montera av extraljusen ute på hotellparkeringen innan jag checkar in... Hela montaget tog ärligt talat två dagar i anspråk och det stora jobbet utfördes av min son som är min eminenta förstemekaniker (själv är jag mera teoretiker och får fungera som assistent till honom). Sedan tog nog felsökning och åtgärder ytterligare 3 timmar. Vi är ganska noggranna och vill att allt ska bli så nära 100% som möjligt och då tar det ju sin tid. En rutinerad och snabb "proffsmekanikar" skulle nog klara att "smälla dit" allting på 3-4 timmar. Om vi själva skulle göra jobbet en gång till så skulle vi nog klara av att halvera vår egen arbetstid då vi nu vet hur det ska gå till. Hursomhelst så har jag nu ett helt suveränt ljus på E61:an." PS: Detta var för två år sedan. Vi har nu samlat på oss erfarenhet från MÅNGA fordon med NBB xenonljus. Enligt min uppfattning är det marknadens bästa extraljus och de har även tagit en helt otroligt stor marknadsandel på så kort tid, med påföljd att det ibland uppstår brist hos tillverkaren... En god bieffekt är att andra tillverkare (t ex den kända stora Australiensiska tillverkaren) har tvingats att dramatiskt sänka priserna på sina produkter! Ett gott tips är även den mindre och slimmade NBB-lyktan på 165 mm som faktiskt lyser överraskande bra om man monterar 3-4 stycken! Själva så föredrar vi i de flesta fall pencilbeam ljusbild, åtminstone om fordonet har ett hyggligt original xenon helljus. Och kom ihåg att för bästa effekt så ska ni aldrig ska försämra ljuset med färgat glas eller linser, eller "räfflade" linser... Förlåt Offtopic, men jag skulle tro att många generellt intresserade hittar till denna tråd. (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
Ulf530 -Har kopplat strömmen direkt från generatorn med grov kabel.Reläna är från Biltema, ej provat byta ut dem. Kopplade även som test att ansluta med startkabel direkt till + på alla 4 ballasterna och sen jorda alla samtidigt (utan relän)med samma resultat. Tror inte det hänger på för lite ström. Hade 3st 165mm Nbb extraljus på min förra bil, ombyggda med 50w xenon, tycker att Hella-rampen jag har nu fungerar lika bra, brett(2st riktade lite utåt) och tillräckligt långt ljus(gissar på 300-400m). Nästa helljusmontering kommer att bestå av 2st Nbb 225 fjärrljus (med 50w xenon)som man kan montera bort enkelt, har du några bilder på hur din fastsättning ser ut? Tips på hur jag ska koppla in mitt tidrelä? |
|
|
I min värld så "måste" det hänga på för lite ström i startögonblicket, eftersom det funkar om du tänder ett och ett eller tänder dem parvis med fördröjning. Kan det vara generatorn som är problemet, klarar den att hålla 14,3V i startögonblicket? Eller kan problemet vara de förlängda kablarna? På en lastbil (24V) har vi provat med 14 st xenonljus som tänds samtidigt och det funkar varje gång. Men då krävs att varje detalj måste vara 100% rätt. (Som jämförelse kan jag berätta att det inte funkar att tända ens 4 st xenonljus med Volvo eller Scania original kablage och inkoppling...). Enligt våra egna tester så ger inte xenon-konverterade halogen extraljus lika bra ljus som original xenon (på vissa typer blir det riktigt dåligt resultat!). Ljusbilden blir inte riktigt rätt enligt våra erfarenheter. 50W xenon ger något starkare ljus, men knappt märkbart vid jämförande prov och om det är konverterade halogenlyktor så ger det ofta sämre ljusbild, högre egenbländning och/eller mindre "nyttigt ljus" på vägen. Jag personligen har slutat använda 50W (70W) xenon pga av att jag tycker det ger alldeles för mycket närljus och blir bländande på vintern om det är vit snö/vita plogkanter (för att inte tala om de vita stora trafikskyltarna!). Mina ögon "bländar ned" (pupillerna drar ihop sig) och jag får klart försämad syn på långt håll och i pereferin. Det är min högst personliga erfarenhet men det skulle förvåna om det inte är lika för de flesta..?). Inkoppling tidrelä kan jag inte så här på rak arm. Men kolla med Stefan på Auto-El, han kan "allt"! Länk (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.