AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.389

Smitning utan skador

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Frun vart påbackad för någon timme sedan, medan hon satt i bilen! Snubben drog iväg som om det inte fanns någon morgon dag :)
Frugan tog regnumret, jag ringde ägaren som sa att sonen hade bilen. Ringde och kollade läget men han blånekade till att han skulle kört på någon.
Har inte kunnat kolla ordentligt om det blev något i fronten på min 540, men om det inte vart några skador, ska man ändå polisanmäla bara för att man är sån jävla surgubbe?
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Anmäl!
Sånt där beteende ska tamefan inte accepteras.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag sa till snubben att jag skulle anmäla, så hans farsa ringde upp och försökte dämpa min rättså otyglade vrede och påstod att jag inte har en chans, ord mot ord osv, och att det inte räknas som smitning om man inte "har märkt något", vilket jag avfärdade som rent skitsnack.
Jag ska alltså anmäla? Det är ju gubben som får anmälan, inte sonen som inte kan ratta Mercedes.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ja, det är väl förhoppningsvis snorungen som drabbas? Han verkar minst sagt behöva lite extra prövotid... eller kanske ta körkort igen.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
I och med att gubben inte tar på sig ansvaret utan försöker bluffa så hade jag anmält.
Har du kollat om inget är bankat?
Tips, se till att du har vittnen till påkörningen.
Personen i fråga har valt att smita, det ser inte så jättebra ut.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
anmäl! säkert som amen i kyrkan att grabben behöver lära sig lite vett och etikett!
Vad händer nästa gång? Kör han på någon något och smiter?

Beemoholist javisst!
Anmäl påkörningen och smitning. Oavsett om det blivit någon skada eller ej är detta beteende helt oacceptabelt. Har man varit involverad i en olycka, oavsett hur liten den än må vara, är det inte tillåtet att avvika från platsen.

Har det blivit märken på din bil är chansen väldigt stor att det även är märken på den andra bilen. Då är det hela solklart och ägaren till bilen, alternativt sonen, lär inte kunna slingra sig.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har själv råkat ut för samma sak. En med importerat körkort som körde in i min framskärm när han bufflade sig ut från en bussfil i Rinkebykorset. Det blev en smärre repa som jag kunde polera bort.

Jag polisanmälde för sakens skull och har inte hört ett knyst från någon instans och nu har det gått mer än tre år.
Alltså, här finns två lagar - dels den moraliska och dels den juridiska. Jag utgår ifrån att du talar sanning och hyser följdaktligen stor sympati med dig Lus, jag skulle bli vansinnig om jag råkade ut för samma sak.

Och det är första impulsen - "spöa upp dom jävlarna, ge grabben en läxa!".

MEN, även om det är meningen att den juridiska lagen ska spegla samhällets syn på etiska/moraliska regler och koder att leva efter så är det inte säkert att det blir så.

Låt oss tänka klart. Du vill ge igen, och sätta max press på "gubben" och hans äckliga son, eller hur?

Då tycker jag att du ska informera gubben noggrannt om dels att du tänker polisanmäla, men också tala om mycket detaljerat EXAKT vad du tänker anmäla för. Det är sonen som får anmälan, det är alltid föraren av bilen som har ansvaret -- det enda du behöver göra är att ordna fram ett trovärdigt vittne utöver din fru.

Beskriv också för gubben/grabben att det kan bli jobbigt om arbetsgivare får reda på att det förekommer polisanmälan mot deras anställda.

En användbar formulering som jag skulle rekommendera dig att använda är:

Jag har nu talat med min advokat ang din ovilja att ta ansvar för din sons agerande. Jag har meddelat polisen om detta ärende också.

Jag anser att du inte har någon rätt alls att smita från ansvar. Vittnen finns. Min advokat tror att jag är rätt ute, och således bör stå fast i min uppfattning.

Om Du inte håller med - vilken rättslig (juridisk) grund har Du för din ståndpunkt?

Korrigering: det är sonen som ska stå till svars och farsan som ska få en pungspark med åtföljande dåligt samvete: ;)

Jag har nu talat med min advokat ang dins sons ovilja att ta ansvar för sina handlingar i trafiken. Jag har meddelat polisen om detta ärende också.

Jag anser att din son inte har någon rätt alls att smita från ansvar. Vittnen finns. Min advokat tror att jag är rätt ute, och således bör stå fast i min uppfattning.

Om Du inte håller med - vilken rättslig (juridisk) grund har Du för din ståndpunkt?

Om det blev det minsta märke skicka in en skadeanmälan till ditt FB. Beskriv hela situationen och ange vittnen, du behöver inte motpartens version, den fixar FB.
Gjorde så i vintras när en lastbil skadade en backspegel på min bil i snökaoset utan att stanna, fungerade utmärkt.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Löste det på alternativvägen.
Tack för input!
Pungspark?
Fotanglar?
Rulltårta?
Myrslok?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Entrepenad :)
Bra att det löste sig i alla fall, alltid tråkigt om man behöver göra en process av det hela.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
HH?
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Påstå inte att du pratat med adcokat om du inte faktiskt gjort det. Det genomskådar man på fem sekunder och då framstår du bara som mindre trovärdig. Bättre att verka påläst själv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.