AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
936

Ingen servicebok

Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Jag har hitta en m3 e30 som är i perfekt skick, motor & vxllåda känns bra, samma sak med inredning. Men den saknar servicebok,.
Kvitton från service finns och alla besiktningspapper, det har aldrig varit några problem med den.
Vågar man köpa den bilen fast den saknar servicebok??
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
hm, jag hade ju varit tveksam, men så är jag försiktig av mig. Lämna in den på M-test!

*Best Man Wins*
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har den servats på BMW-verkstäder kan de kolla den i datorn.

En servicebok i sig är ingen garanti, den kan förfalskas!

Bra prutargument om bilen är intressant.

Mvh
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Styrker kvitton att biler har servats så är väl serviceboken onödig i vilket fall. Se till att dokumentationen går tillbaka sen bilen var ny.
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
Hej!
Är skicket perfekt som du säger och bilköpet känns rätt så hade jag inte "stirrat mig blind" på att det saknas servicebok
Det förekommer nog en hel del fiffel med service böcker oxå!
Jag är mycket mån om service och skick på min M3:a men inte lämmnar jag den till BMW och får den servad (bara för en stämpel och en sign.) Litar mer på mig själv och vad jag gör med bilen.
Men men... lita på ditt eget omdömme!

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

"BMW M3 E30 -Den första och RIKTIGA M3:an"
Låt skicket avgöra för bilen är trots allt ganska gammal och vad säger serviceboken i så fall ?
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Kvitto finns inte på alla servicar som han påstår är gjorda, därför min oro. Förresten ni kanske vet någonting om den, det är den vita M3 -87 i Piteå.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ta och ring verkstaden på dom kvittona som finns. De kan säkert säga mer om bilens skick samt verifiera om dom är ok. Sen när det gäller bilköp är det så olika från till person till person. Min egen rekommendation hur jag funkar vid bilköp är, om känslan finns i magtrakten att något inte är 100 då stämmer det, intuitionen har oftast rätt och jag väljer mig om efter en annan vagn. En entusiast dokumenterar noga sina verkstadsbesök. Sen kan bilens maskinella skick vara perfekt men tydligen kan han ju inte verifiera detta i kvittoform. Ring och kolla...
Asken
Lasseman3
Bempa,
Jag har varit och kollat på bilen och tycker den ser och känns mkt bra. Ta och ring tidigare ägare, den första tror jag hade ägt den i 10 år...ha/hon borde veta en del.
Om du köper bilen, i vilken stad kommer den då att rulla?

Lycka till! /Lasse
En servicebok är bara en del av sanningen. Många bilintresserade servar sina bilar själv för att de inte litar på verkstäderna. Gör man det själv får man ingen stämpel i boken, men man vet att det är bra gjort. En bil som är 15 år gammal är bara fånigt att stirra sig blind på serviceboken till. Be nån motorkunnig göra leakdown-test och kompprov på den så får du en vettig bedömning på slitaget.
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
bra talat Mäkinen=)

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

"BMW M3 E30 -Den första och RIKTIGA M3:an"
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Lasseman3, om jag köper den kommer den att rulla i Skellefteå.
sh
820
shu!
525i -91
Hmmm...har aldrig sett en vit m3:a i piteå.

// Giv en olle! å gär`n rivar!
Håller me Mäkinen, bilen e 15 år gammal! Skulle ej varit fin om den varit misskött! Sköter servicen själv på min M5 . (har praktiserat på verkstäder och lärt mig att den som bryr sig om din bil är du själv!)
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Bempa, du är i samma situation som jag var när jag köpte bilen, service boken till min är inte speciellt
väl fyllt men bilen kändes mycket bar maskinellt. Jag ringde tidigare ägare och kollade upp historiken ordentligt, sen var det inget att tveka på.

Jag har fortsatt att serva den själv, så det lär inte bli fler stämplar i boken heller!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Håller med om att service bok egentligen inte är så viktigt, problemet är att den dag du ska sälja bilen kommer en del spekulanter att dra öronen åt sig och köper inte resonemangen ovan. Finns dock kvitton på service väger det nog upp en hel del. Tror dock att problemet med avsaknad av servicebok är mindre på en entusiastbil som denna.
Bempa : Jag läs instämma med dem som säger att du ska låta skicket och lite känsla avgöra.

Jag snubblade över min bil som tyvärr vart stulen en gång i tiden och serviceböcker stulna.

Sedan stölden finns alla papper osv i ordning samt att skicket gjorde att bilen kändes verkligen rätt, nu har jag iofs bara haft bilen i 2månader men är ruskigt nöjd med den och inte upptäckt ett enda fel :)

cruZZe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.