|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag behöver byta mina bärarmar på min 325:a (ci cabrio -01) och hittade några hos Schmiedmann där dom kostade 3300:- för ett par inkl. bussningar. Detta var ett bra pris då jag såg att Mekonomen skulle ha 1600:- styck utan bussningar. Men jag kollade på "mekartipsen" igår om de va svårt att byta dom och såg att personen som hade lagt ut tipset hade köpt sina bärarmar på Biltema, priset där va 865:-. Nu till min fråga....är de idiotiskt att köpa såna typer av reservdelar på biltema, för kvalitén är ju viktig på såna delar när det handlar om framvagnen. Vad tycker o anser ni om detta?? Tacksam för era svar! //Perra | |
|
Vissa tycker Biltema är Skräptema, men själv var jag väldigt nöjd med bärarmarna. Vissa saker är inte likabra där, men just detta är inga problem. Mitt tycke alla fall. Väldigt nöjd med mycket på Biltema annars till vettig peng. Just nu när jag skriver, så det enda missnöje jag har är de ventilarade bromskivorna som var skit. Slog sig mer eller mindre direkt. |
|
|
Ok, tack för ditt svar! Men nojig som jag e så blir de nog bärarmarna från Schmiedmann iaf, dom hade tillägget "heavy duty" som betydde att de va längre livslängd på dom än på BMW:s orginal. Känns som att de behövs rejäla delar man kan lite på när de ändå handlar om bärarmar. Fler svar o synpunkter önskas gärna! //Perra |
|
|
Ojämn kvalité på biltema. Kullederna kan bli kass på 1000 mil om du har otur, å då är det ju plötsligt en väldigt dyr länkarm. Beror på filosofi i slutändan. Vill man att bilen ska vara tipp topp; köp bra prylar Anser man att alla kostnader på en bil är hemska utgifter som ska hållas till ett absolut minimum, så funkar biltema oftast. |
|
| På Meca har de bärarmar med demonterbar yttre spindelled. Inte helt fel nästa gång man behöver byta spindelleder. | |
|
Själv tänker jag köpa från skroten! Original med lägre mil, visserligen chansning men bytet kostar sammanlagt en tredjedel inkl. arbetet. Så om det pajar igen är det ändå billigare. Mecas nya har utbytbara yttre och inre spindelleder, kostar ca.1600 st. Länk /J Surf Or Die!!! |
|
|
Kärran förtjänar allt nya bärarmar tycker jag fast de kostar lite mer...de e ju trots allt en BMW ;) Jag tänker mer på de hemska konsekvenserna som skulle bli om en av bärarmarna skulle ge sig vid fästet vid hjulet medans man kör, därav vill iaf jag veta att man har kvalitativa grejer under bilen. |
|
|
OK, LeFrance, du har sålt mig på nya bärarmar. Gillar heavy-duty setet på Scmiedmann, som dessutom har utbytbara spindelleder men behöver bara en. Så har någon några erfarenheter av dessa: Länk ? Faktum är att dessa monterat och klart blir 50% av priset mot BMW i Götet. /Janne Surf Or Die!!! |
|
|
surfjanne: Bussningarna ska alltid bytas i par! Och vad det gäller länkarmarna så tycker jag definitivt att du ska byta båda samtidigt. Om du byter båda länkarmarna, bussningarna samt även pendelstagen (är väldigt billiga och oftast dåliga) så kommer du ju att känna en fantastisk skillnad! Tror inte du ångrar de extra kronorna. Och glöm ej hjulinställning ! |
|
| Biltemas länkarmar är försvinnande lika orginalet... Jag köpte där mest för att det var lång väntetid på Meca sant att det var dubbla priset för samma kvalitè. Har dock inte sett Schmidermanns länkarmar, de kanske är bättre (borde vara det för tredubbla priset) | |
| Profossen: Klart att dom ser lika dana ut som original. Varför skulle dom inte göra det? Men har du kört 2000 mil med dom? eller 15k som ofta original håller för???? | |
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
En sån pass viktig del på bilen som är så avgörande för både väghållning och slitage skulle jag aldrig snåla på. Du byter dessa generellt bara en gång medans du har bilen. Kosta på och köp riktiga grejor. Byt på båda sidor samtidigt. Och gör gärna en hjulinställning efteråt. Bussningarna ska som sagt oxå bytas på bägge sidor vid samma tillfälle. Sen så är det så att du ska sälja bilen lr så o inte vill lägga ut så mkt pengar på den så är det väl en sak. Men om jag vore köpare och gick igenom dina kvitton så skulle det inte kännas så tryggt o hitta biltema kvitton på varken bärarmar lr andra slitage delar. |
|
surfjanne: Haha härligt o höra, ja heavy duty e bra grejer. Men som sagt byt på båda sidor + bussningar så vet du ju att båda sidor e ok så du inte har EN ny på ena sidan och en sämre på andra. Sen att Biltemas länkarmar skulle se likadana ut som orginal så hävdar ju Schmiedmann att deras länkarmar märkta heavy duty ska hålla bättre än orginal. Sen när du gäller min kärra med M-tech II paket så får de allt va värt bättre armar, som ni tidigare sa så handlar det ju mycket om väghållningen och den vill man ju bevara såklart...man får vad man betalar för!! Men det där med hjulinställning hade jag inte tänkt på tills ni skrev det, det är alltså viktigt med andra ord?? Va brukar de gå på? |
|
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
Vill du hålla nere drift kostnader på däck slitage och behålla en trevlig styrning så är hjulinställning ett måste efter ett sånt ingrepp. En gummiverkstad tar strax under tusingen, passa på att göra fyrhjulsinställning på samma gång. Samma jobb nästintill så det brukar inte va just nån prisskillnad. |
|
Körde nästan 17000 mil med mina och inga problem. Köpta på biltema och jag resonerade som så då att skulle de vara sämre, så hade jag kunnat köpa ett par till och likväl kommit billigare undan. Tycke och smak, men allt är inte kass på biltema. |
|
|
Hjulinställning på Pekkas i Götet kostar bara några hundra. Har för mig att jag betalade 300 sist! Duktiga killar som enbart har drop-in service. /J Surf Or Die!!! |
|
|
Ett annat alternativ är att köpa från någon av de tyska tillverkarna av reservdelar - t ex via Ebay. Här är t ex ett exempel på set HD-bärarmar med både bussningar, styrstag mm för ett rätt rimligt pris inkl frakt som jag köpt till min 320i 2001. Länk Mindre en tredjedel av Mekonomens pris........... |
|
| Är de besvärligt eller enkelt att handla från E-bay, någon som vet för de va ju riktigt bra pris om nu kvallen e ok. | |
|
Köpte nya meyle länkarmar till min 330 på meca i veckan för 3700:- blev förvånad när dom sa att meyle lämna 4års garanti på armarna |
|
|
LeFrance: Det är mycket enkelt och säkert att handla på Ebay - kolla bara först på kundernas omdöme om säljaren. Oftast är det 99-100 % som är nöjda. Du kan också se vad dom köpte samt deras skriftliga omdöme. Ebay har dessutom ett skydd mot att bli snuvad och fixar tillbaka dina pengar om något skulle gå snett. Jag har handlat mycket på både den engelska och tyska sajten - allt ifrån bilstereo till iPhone/ iPadtillbehör - helt utan problem. Det som slår en (förutom de vettiga priserna) är de ofta låga fraktkostnaderna. miffo4: Meyles länkarmar finns bland ebayutbudet till bra priser |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.