AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.757

Tycker bilen drar mycket olja.

Visa användare
7
Mattias N
525 Touring -95
Hej Någon som vet om en 523 årsmodell 06 dricker mycket olja . Bilen har gått 10,000mil
hörde ryckten om att dom drar en del?

MN
ch
129
cheffer
525i -90
Inget ovanligt att de drar olja. Är ju en s.k "lågfriktionsmotor". Hur mycket olja drar den? Skriv det så får man en hum om det är normalt eller onormalt mycket :)
Visa användare
7
Mattias N
525 Touring -95
oj ja vet inte om de är lågfrikvent. men den var på service för 300 mil sen & igår så sa datorn att fylla på en liter olja
fyll på en liter och kika igen hur långt du kommer innan du behöver fylla ännu en gång. 1l på 300mil låter mycket, jag tror inte verkstaden fyllde på till maxstrecket.
Visa användare
7
Mattias N
525 Touring -95
Hej idag på morgonen så slutatde indekatorn att varna nu är olje nivån normal igen. kan de vara någon givare ?
ch
129
cheffer
525i -90
Givarna är extremt känsliga. Överdrivet känsliga faktiskt så kan räcka att bilen står i en viss lutning så kan de indikera låg oljenivå fast det är bra nivå. Inget att oroa sig över.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Om du använder motorolja med viscositet 0W-30 så kan förbrukningen bli något hög.
Prova att byta till en BMW LL -04 klassad olja med viskositet 5W-40 (t ex Q8 Oils Formula M LongLife BMW LL -01/-04) så ska du se att förbrukningen minskar!
Enligt min uppfattning så mår även motorn mycket bättre med 5W-40.

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Visa användare
7
Mattias N
525 Touring -95
det vae givaren som började ge upp.
jn
60
jnse78
BMW 530i -05
Volvo 240 -88
Vars sitter givaren och vad kostar den att byta?
Tror nämligen den börjat krångla på min 530 -05.
Idag plingade det till att det var låg nivå och att jag skulle fylla på 1 Liter.
Även fast man fyllt på en liter så är det ingen skillnad på nivån, enligt datorn.
Har totalt fyllt på 3 liter nu! :-s Den visar fortfarande låg nivå.

Och det finns ju inte ens en oljesticka i bilen! vad är det för nåt snåleri med att inte ens sätta oljesticka i en ny bil??

Jag lär ju få tömma ut lite olja gissar jag, om man nu bara skulle veta vad nivå egentligen är :-/
Visa användare
7
Mattias N
525 Touring -95
Hej
Vet inte vart givaren sitter vet bara att dom tömde all olja & att de kostade 4500:- Om du har hällt i olja så kan de vara bra att tömma.. våran visade att vi skulle fylla på 1 liter.Dom på verkstaden sa att givarna i början var känsliga men att dom nya är mer hållbara
jn
60
jnse78
BMW 530i -05
Volvo 240 -88
Idag visar givaren ett sträck under mitten...

Ska ringa verkstan och fråga vad jag egentligen ska göra...
Jag vet ju inte nivån, så jag vet ju inte om jag vågar köra, tappar jag ur oljan jag fyllt i, så kan det ju vara för lite iaf.

Jag fattar inte vilket ljushuvud som kom på att man ska plocka bort oljestickan från bilarna!
Hade den funnits så hade jag ju vetat, säkert, vad nivån är nu.

Jag har hur som helst bara 190 mil kvar till oljebyte, så byter man givaren nu så är ju oljebytet också utfört.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.