AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.848

Ingen värme i kupé under 2000rpm!

Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Hej!

Jag har under en längre tid haft problem med värmen i kupen. Det kommer ingen värme vid varvtal under 2000 rpm. Motortempen är alltid ok. Nu börjar det bli vinter så jag tänkte försöka få ordning på detta.

Bilen är en 540 e39-99 med restvärmefunktion. Har provat även denna funktion och det kommer ingen värme och jag kan ej höra att någon pump el. dyl startar, vilket jag tycker att det borde? Kan det vara denna som spökar. Vart sitter denna cirkulationspump?

Jag har hittat någon form av pump som sitter på vänster sida (sett i fördriktningen) på motorn (nära mitten av ventilkåpan). Förra vintern gick denna pump även då bilen var avstängd, detta inträffade bara några få gånger.

Tacksam för alla tips.
Visa användare
174
azumio
528iA -97
Det är förmodligen den elektriska cirkulationspumpen. Nr 2. Länk
Byt ut hela värmeventilspaketet alternativt rengör. Borde lösa problemet.

prosperity is a mindset!
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Hej!

Vad ingår i hela värmeventilspaketet? Går det köra bara nr. 2?

Brukar det funka att rengöra nr. 2. Jag har för mig att nr. 1 har surrat när motorn varit avstängd några gånger tidigare men det kanske har varit nr. 2. Vad är nr. 1 för något?

Mvh. Bjarre
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Skriv fel, går det att köpa bara nr. 2 ska det vara?
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Har du kollat kylvätskenivån? Saknas det nån liter eller så kan det faktiskt påverka värmen i kupén vid rödljus t.ex.

Börja med att toppa upp kylsystemet en skvätt, det kan hjälpa.
Börja med det enklaste...

"Tänk svårt och det blir svårt - Tänk lätt och det blir lätt..."

Lycka till.

...förresten, jag bytte från ett 200-kylarlock till ett 140-kylarlock istället på min 540 för att skona kylsystemet, kylaren bl.a...
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
tack för tipset skall kolla nivån.

Mvh. Bjarre
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
jag hade samma fel fast över typ 3500varv kom det värme och då var det luft i systemet.
Visa användare
174
azumio
528iA -97
Nr 1 är värmeventilerna, de kan ibland fastna i öppet läge pga smuts.
Vet inte om du kan testa cirkulationpumpen, någon här på forumet vet säkert.

Rapportera gärna vad det var och hur det gick.

prosperity is a mindset!
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Cirkulationspumpen går ju in när du kör restvärmen, jag antar du har en sådan funktion ? Fungerar cirkulationspumpen som den ska så hålls värmen i bilen hyfsat konstant och dessutom surrar/tickar det lite ovanför främre vänstra hjulhuset där ciskulationspumpen sitter...
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Hej igen!

Efter lite påfyllning av kylarvätska så fungerar det som det ska igen.

Tack för tipsen!

Mvh. Bjarre
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
...Mmm...

Man ska inte krångla till det mer än man behöver.

...som jag skrev i ett tidigare inlägg:
Börja med att toppa upp kylsystemet en skvätt, det kan hjälpa.
Börja med det enklaste...

"Tänk svårt och det blir svårt - Tänk lätt och det blir lätt..."

Har märkt att många (inte alla här på AP) går in för det värsta scenariot direkt.
Varför?

Kan man inte börja enkelt för att sen utveckla och gå vidare med nästa steg om problemet inte löser sig med det första och kanske enklaste alternativet?

Skulle exempelvis själv aldrig börja med att byta elhärva i bilen om problemet från början var en trasig säkring eller ett felande batteri.

Jaja, kul att det löste sig för dig på enklast (billigast) möjliga vis Bjarre.

Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Onestorm:
En gissning: De flesta utgår ifrån att alla enkla saker (som vätskenivåer, systemluftning, säkringar, bensin i tanken, osv.) är kollade. ;-)
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Jo, nog kan det vara så esadh.

Felet med mig är att jag nog försöker göra allting så lätt för mig.

Att jag sen haft olika roller i livet som kräver någon form av enkel grundläggande pedagogik för att få andra att förstå orsak och verkan har väl influerat mitt leverne och sätt att yttra mig.

Huvudsaken är att problemen får sin lösning utan att det kastas paj som det har hänt i andra trådar i allehanda forum. (...inte bara AP menar jag då...)

Jag har också fel ibland kan jag erkänna, men det sägs ju att med ålder kommer visdom...
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag vill inte påstå att det är fel att göra det enkelt för sig - tvärtom! Ibland tänker man för långt i förväg så man missar det enklaste uppenbara.

Det påminner mig om en moppe jag hade i min ungdom. Det var en sådan som man skruvade med några gånger i veckan för att det var kul. Ibland gick den bättre och ibland gick den sämre efter en omgång med verktygen. En dag ville den inte starta. Så jag slet frejdigt fram verktygslådan och slet i flera timmar med tändstift, tändkabel, vred bränslekranen till reserven, blåste ren bränsleslangen, kollade brytarna - allt. Till slut kom en vän förbi och undrade vad jag höll på med. Efter jag hade berättat klart så skruvade han av tanklocket. TOMT! :-/

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Haha, då kan jag kontra med polaren som gapade efter tändaren när vi smällde smällare. (...när det fanns ettöres, femöres, kinapuffar, maxipuffar och allt vad de nu hette...)

Mycket gapande och anklagande blev det innan han upptäckte att han höll den i handen bland de andra smällarna.

Leta med ögonen och händerna istället för munnen som mamma sa till mig...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.