AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.914

Atava läggs ner!

GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Såg alldeles nyligen att Atava läggs ner...
Inte så bra kanske med för på oss konsumenter när det blir en aktör mindre på marknaden.

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
Edit:

Såg alldeles nyligen att Atava läggs ner...
Inte så bra kanske för oss konsumenter när det blir en aktör mindre på marknaden.

BMW M-POWER

BMW M-POWER
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Riktigt synd. De hade rätt bra premier (åtminstone för mig). Vesta har ju också gått över till att bara försäkra Nordea kunder. Känns trist att prispressarna på marknaden försvinner.

-------
//Lövet
GI
2.196
GINO
Fd Vesta har blivit riktigt dyra på senare år, dem har höjt premierna för Bmw rätt rejält tyvärr.

Sen att det försvinner lågpris aktörer gör inte saken bättre...

BMW M-POWER
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Såg de också nyss. Riktigt tråkigt då man ofta fick rätt så bra pris där, dock tycker jag ej dom är så himla bra på bmw.
Sambon har ett riktigt pangpris på sin där,så nu skjuter de väl i höjden när man måste byta när avtalet går ut.
GI
2.196
GINO
Haas:

Lika bra att räkna med premiehöjning eftersom vart efter avtalen löper ut så kommer försäkringen övergå till TH= höjd premie.

BMW M-POWER
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Är väl så...blir väl att försöka få ihop alla saker i samma bolag framöver och få ner premien på det sättet.
Den jobbiga biten med att ha samma bolag i bland är det skiljer så fruktansvärt mycket mellan biltyper bolagen i mellan.
GI
2.196
GINO
Haas:

Gå inte på den myten om att samla alla försäkringar på ett o samma bolag.
Får du typ 20 % rabatt på försäkringarna om du har alla försäkringarna i samma bolag kan det ändå skilja mkt pengar spec. på bilförsäkringen om du skulle teckna försäkring hos ett annat bolag.

Dem leker med premierna upp o ner hela tiden så jag tror inte att alla tjänar på att samla försäkringar på ett o samma bolag faktiskt.
Gäller hela tiden att ringa runt o kolla mellan olika försäkringsbolag när ens avtal börjar löpa ut.

BMW M-POWER
Ja, synd. Var mycket nöjd med Atava under ca 6 månader när min förra 530 01a var försäkrad där. Den gick ju till inlösen (påkörd bakifrån) men Atava var professionella, skötte det hela bra.

Sist men inte minst ingick Atava i Trygg Hansa koncernen och skadehanteraren jag fick från det sista ärendet var från Trygg Hansa.

Den enda orsaken till att jag inte fortsatte med Atava i somras i samband med att jag köpte min begagnade 540 var att Dina försäkringar gav mig ett bättre pris.

Vesta är en helt annan historia. Jag har haft hur många skadefria år som helst, hade heller inte haft något alls med mina gamla 530 i början av 2010. Varit försäkrad hos Vesta ca 3 år som plötsligt chockhöjde premien, minns inte nu i huvudet men det var något alldeles extremt. Jag märkte det ganska sent och det blev till att bokstavligen fly från Vesta precis innan premien gick iväg på autogiro, det var helt sjukt.

Att försäkra motorstarka BMW i Stockholm (speciellt i förorterna) är en historia för sig och det lönar sig verkligen att scanna alla försäkringsbolag en gång varje år.
Länk

Samma koncept som Atava, dock med moderna försäkringar som skadereglerare. Kollade snabbt vad det skulle kosta med min nuvarande bil men originalförsäkringar är fortf. billigare
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Warfarin: Kollade min förra E90 330xd på Alerto, 29565:- i helförsäkring. Har haft körkort i dryg 11 år. =)

MVH Christofer
Äh, de är säkert så nya att de inte fått ordning på decimaltecknet ; )
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Alerto var ju bara 142% dyrare än Atava för mig...

-------
//Lövet
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Generellt sett verkar folk ha fått fel fokus vad gäller försäkringar. Det finns egentligen två sätt att se det hela på. En försäkring ska hjälpa dig när det uppstår problem och du får en skada. Du kan annars välja att ta det absolut billigaste, men då får man också förvänta sig hjälp därefter.

Välj försäkringsbolag efter bäst skadehantering så har du störst chans att hjälp vid en skada...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Försäkringar är reglerade i lag så hanteringen skiljer inte nämnvärt. Det gör däremot priset...

-------
//Lövet
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Trafikskademomentet ja, det regleras enligt lag. Hanteringen i övrigt skiljer otroligt mkt från bolag till bolag.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Alerto var typ Dubbelts så dyrt för mig..har två bilar kollar min andra bil då får den fram en WG Caddy helt skumt
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Moderna trygghetsförsäkringar (fd. Vesta) har blivit sjukt dyra. Hos Vesta betalade jag 10.000 för ett helår men det gick upp till över 26.000.
Blev i det närmaste behandlad som kriminell i ett annat ärende trots att det var jag som var drabbad och oskyldig. Fly!
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Jag gick över från BMW original till Aktsam, sparade 6000 kr på HALV försäkring. Vesta har verkligen gjort en tabbe som hanterat sin kundkrets på detta viset.

"Riktiga män kör diesel"
Väldigt synd då Atava har varit det klart bästa alternativet för mig.

Fick en höjd premie för 2011 men fortfarande 3-4000 under närmsta konkurrent. Tur att jag precis förlängde ett år.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.