AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
5.945

Webasto i X1

Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Blir svårt tråkad av kollegorna för att jag inte har dieselvärmare i X1an, det här går ju inte. Jag har kontaktat EBM i Bromma för ett pris och jag gissar att det kommer att rocka loss på en 20kkr.

Någon som har erfarenheter av värmare till X1? Andra tips? :)

mvh
Anders
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Fick svar från EBM nu, priserna börjar på strax över 20kkr inkl moms. Med tanke på varningar om hur svinkallt det ska vara i vinter så.... Hm.

mvh
Anders
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Har haft en eftermontering och med en duktig mekaniker tog de 16,13 tim att få dit den!!! De var dock en bmw orginalsats
Visst är det bra med Webasto om man ej har tillgång till el. Men jag skulle aldrig betala >20 lapp för det. Med el kan man ju låta fläkt och värmare vara på mera eller mindre hela tiden vilket borde vara sunt för bilen.

Dessutom verkar det ju inte helt ovanligt att Webaston till slut går sönder eller laddar ur batteriet om man inte passar sig vid frekventa kortkörningar.

Finns en del att tänka på när det gäller Webasto användande. Som jag förstått det drar fläkten betydligt mycket mer el än själva Webaston. Bra är alltså att ställen fläkten lågt (jag använder lägsta läget). Dessutom om man regelbundet använder Webaston i kombination med många kortkörningar måste man underhållsladda ibland.

En Webasto körs ju ofta 30 min vid tidsinställning och då bör man helst köra bilen 30 minuter för att inte batteriet sakta men säkert ska börja laddas ur.

Har dock Webasto inbyggt i min 540 som jag köpte för 85 lapp, så jag ska inte klaga. ;-)
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Tack för svar.

Fanns inte som original till X1 (eller så missade jag det helt i beställningslistorna). Kör ca 10mil enkel till jobbet varje dag så jag är inte direkt orolig för urladdning av batteriet. Får väl jacka in laddaren hemma om jag är osäker.

Nu svarade EBM att de "inte var säkra på om det fick plats på en X1" så jag får väl åka förbi och låta dem titta på bilen. Montering skall ta "8-10 timmar".

mvh
Anders
Firren: Om du kör 10 mils körningar i samband med ditt Webasto användande behöver du säkerligen inte oroa dig alls för batteriet, bara att köra på. Tror inte ens du behöver snåla så mycket med kupéfläktens läge då.

Jag överdrev väl något i mitt inlägg ovan. Om man regelbundet står parkerad längre tider (tex hela arbetsdagar) på platser utan el är så klart Webasto oerhört bekvämt samt hälsosamt för bilen. Även om det ibland enligt min erfarenhet kan vara lite jobbigt med tidsinställningen av Webaston (det är ju relativt ofta man inte åker då man tänkt).
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Mja av just den anledningen var jag lite sugen på varianten med fjärris som når långt, T91 tror jag den heter. Ska nå 1km men det är väl i nedförsbacke, sol i ryggen, hemlängtan och kissnödig... Tidsinställning verkar lite kasst, dessutom vet jag inte riktigt så exakt när jag åker från jobbet heller, det dyker ju alltid upp skit precis när man smäller ihop locket på laptopen :)

mvh
Anders
En fjärr med 1 km räckvidd är så klart oerhört praktiskt. Aldrig hittat någon fjärr till min begagnade 540, ska kolla en sista gång i handsfackets alla vrår. Men inte säker på att det följde med OEM installationer av Webasto för BMW årsmodell 2003.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag hade i alla fäll fjärr till min 540 -00, dock var inte räckvidden gigantisk men som vi bodde då var det kanon att trycka på fjärren, käka frukost och sedan sätta sig i en varm bil.

___
//Ulf
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Jag fick offert från BMW häromdagen, 35 000...
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Dåliga nyheter, EBM har tittat på bilen och det saknas plats i motorrummet för att montera värmaren. :-(

Får börja titta på andra alternativ, tips? Har kontaktat BMW om eftermontering av elektrisk kupévärmare, bättre än ingenting...

mvh
Anders
jo
33
jojjas
X30 D 11
Jo det ska gå att få dit en webastovärmare , det finns ju som orginal-tillbehör
Länk
men antagligen så kostar det multum , autopartner ville ha 36 000 för att montera dit en på min x3:a

Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Ja sedär!

Tycker kanske att 26 kakor som EBM antydde var ganska saftigt det med, men eftersom de inte vill montera så är ju saken ur världen, i alla fall hos dem :-)

mvh
Anders
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Såg ni inte mitt meddelande???

35 kkr ska BMW ha för att montera in originalvärmaren. Det saknas ingen plats... Betalar man så får man det monterat...Jag kommer inte betala, tar den elektriska istället...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.