AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.232

Kan deffekta Abs-kransar leda till låsta bromsar?

Visa användare
276
pmkarlss
635 CSiA -86
VW Caravelle TDI 4-motion -06
VW Polo -04

BMWCS #6947
Jag har problem med bromsarna på min E24 som efter ett tag nyper. Har bytt det mesta i systemet (Abs-enhet, bromsslangar, bomben, hydraulaggregatet etc.). Funderar nu om deffekta abskransar kan vara boven i dramat. Dock har jag svårt att se att det skulle kunna leda till att bromssystemet bygger tryck tills hjulen till slut låses helt. Någon som har sett ngt liknande?

Mvh,

Per-Magnus
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Jag bytte hjul-lager bak på grabbens 320-99 nyss som då blev men abs och DSC problem när kransen inte satt spikrakt vid givaren. Fick koppla ur abs och dcs för att kunna köra utan att pedalen skulle studsa och hela bilen låta konstigt.
Efter att en ny abs-ring monterats (ser ut som en slangklamma på den modellen.....) så är allt åter i funktion. Din bygger tyligen tryck på något underligt vis..

Mvh Jonas B.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När dylika succesiva låsningar av bromsar uppstår är det inte ovanligt att det är "ruttna bromsslangar"!

Gummit inne i slangarna kan separera om de är dåliga och då kan det ibland uppstå ett fenomen som gör att de fungerar som backventiler, dvs. när trycket/flödet passerar från huvudbromcylindern mot oket, släpper de igenom trycket på det hållet samtidigt som de separerade gummibitarna helt eller delvis inte låter bromsvätskan passera tillbaka i slangen igen när man släpper bromspedalen eftersom de då proppar igen flödet i andra riktningen.

Jag skulle börja med att kolla skicket på bromsslangarna ute vid bromsoken och byta dem vid minsta misstanke om att de är dåliga!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.