AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.602

Vilken CTEK laddare till e66?

aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Vilken laddare ska jag välja till min E66? Antar att den jag Ctek laddare jag har är för liten då den klarar av upp till 90amp batteri. Den jag har heter safir tror jag.

Är det lika bra att köra på en MULTI XS 7000 på en gång?
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
byt up dig till CTEK ZAFIR 100, den har jag till min bil ansluten direkt till batteriet med laddkabel CTEK Comfort Indicator.
Multi xs 7000 är så klart ännu smartare men något dyrare.
ni
55
nicke30
760i -04
750iAL US-91
525i -04
K1300S-09
Skall du bara underhållsladda så räcker nog den du har, du har väl ett 90AH SGM batteri i din bil?

aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
110ah amg batteri sitter det i den efter samtal med BMW
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Se Länk
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Angående länken lus hänvisade till finns ett inlägg: Enigt instruktionsboken ska bilen laddas via uttagen i motorn med en gammal typ av laddare, ej pulsad variant. Dettta för att den "intelligenta batterikontrollen" ska hänga med.

Visst är Ctek pulsladdare? Problemet jag har just nu är att min Ctek är för klen och att den"intelligenta baterikontrollen" inte verkar funka. Kan det bero på för klen laddare, knappast väl? Då borde den veta hur pass laddat det är.

Problemen jag har är att när jag har kopplat in min nuvarande, för klena laddare, så kommer det upp massvis av felvarningar om allt möjligt såsom växellåda, acc, dynamic drive, motortemp och mm. BMW verkstaden har "nollat" dessa felen", vilket jag egentligen kan göra själv me carsoften jag har. Känns surt att betala för felkoll och nollställning av felkoder då de aldrig har konstaterat den exakta orsaken till detta.

Kör jag exempelvis igång den inbyggda motor och kupevärmaren så dras strömmen självklart från batteriet och ofta just då kommer felmmedelandena upp. Eller så kommer do upp då jag har laddat med nuvarande laddare.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Hur är konditionen på ditt batteri? Jag har också 110Ah AGM i min bil och min Zafir 90 klarar att ladda fullt över natten. Vet att det var lite bekymmersamt för förra batteriet som till slut tokdog för mig på väg till jobbet en dag.
Det gamla batteriet gav felmeddelande på aktiv styrning, växellåda, aktiv farthållare osv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.