AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
6.185

Hur få vettig fjädring på x3?

ja
11
jakobj
X3 3,0d -05
Köpte nyss en x3a 3,0d -05. Mycket trevlig bil på dom första kortkörningarna i stan men när jag ikväll skulle hem genom västerbottens inlands skraltiga vägar var det inte så trevligt längre! Antar att det är sportpaket för den är så obehagligt hård lillgrabben i baksätet höll på att bryta nacken i varenda litet gupp..
Så: hur fixar jag detta? Antar att det går att få den klart bättre genom att byta fjädrar (dämpare också?)? Hur bra kan jag få bilen? Nu känns den knappt körbar tycker jag och går den inte att få till betydligt mjukare så kan jag inte ha kvar den.
Nån som, har tips på vad jag behöver och ungefärliga kostnader?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Nu vet jag inte vilket utförande din X3 är i, men modellen är lite hård och stötig i uppträdandet även original. Din beskrivning låter lite överdriven, men mjuk kan man inte direkt kalla modellen.

Det är priset man får betala för att ha en stadsjeep som bjuder på kanonfina vägegenskaper och till och med lite GTI-känsla. :)

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
ja
11
jakobj
X3 3,0d -05
Hej!
Jo jag vet att modellen är lite stötig, men det finns väl vad jag förstått två varianter? En "normal" och en sport och att det är just fjädringen som skiljer dom åt chassimässigt?

Vad jag undrar är om det går att bara byta fjädrar eller om man måste byta hela paketet runt om och vad man kan tänkas få betala för detta? Samt om någon här gjort det och kan berätta hur stor skillnaden blev?
Pratade med Bmw i min stad och dom kunde inte ge något ordentligt svar faktiskt, dom visste inte helt enkelt och verkade inte ett dugg pigga på att ta reda på det. (Kanske lite beroende på att jag inte handlat bilen av dom..)

Vad dom kunde ge var ett pris på bra över 20 papp för att byta dämpare runt om vilket känns lite tufft att göra utan att veta innan hur pass stor skillnaden blir och om det ens verkligen är nödvändigt att byta även dämparna?

Skulle också vilja koppla ur passagerar airbagen. Nån som gjort det? Pratade med en verkstad som säger att det görs via datorn i bilen, ren programmering alltså, medan bmw själva säger att dom "nog" måste montera nyckelavstängning a´7000:-.

Kanske dumma frågor men jag är tacksam för all hjälp jag kan få.
Mvh
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Först bör du kanske kolla om du verkligen har sportchassiet så du inte byter till likadana prylar. Även om du byter från sport till normal så kommer du förmodligen att uppleva bilen som stötig. Hur stor skillnaden är vet jag inte men den är stötig på dåliga vägar, helt enkelt.

"BMW six appeal"
ja
11
jakobj
X3 3,0d -05
Jo jag måste ju veta först om det är sport. Hur kollar man det? Bilen är importerad..
Har skinnklädsel, sportratt mm.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Min X3 har inte sportpaketet men är ändå benägen att studsa fram på vägen om den (vägen förstås) är i dåligt skick, framför allt upplever jag bakvagnen som hård och värst är det om bara "ett" bakhjul träffar ett hinder.

"Sportpaketet" till X3 är väl M-paketet, eller finns det en sportfjädring med? Om jag har rätt är det enkelt att se, då har din X3 en massa lackerad plast som stötfångare istället för de vanliga, olackerade svarta stötfångarna. Du har även dimljusen i nederkant av fronten istället för uppe vid strålkastarna. :)

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

jakobj: BMW i din stad verkar inte vara så serviceminded. Med hjälp av ditt regnummer/chassienummer kan de plocka fram vilken utrustning som bilen levererades med från fabrik. Givetvis kan tidigare ägare monterat annat chassie men mest troligt är det väl samma typ som från fabrik.
Vad har du för däckdimension? Jag har 215/60-17 vinter och 235/50-18 sommar, komfortmässigt vinner vinterhjulen, framförallt på dålig väg.

Vi lät montera ur airbag passagerare fram i samband med att vi köpte bilen. Först var de lite osäkert om det skulle bli nyckelavstängning eller bara en urkoppling. Det slutade i alla fall med att den blev urkopplad och det ingick ju i dealen men jag har för mig att de beräknade det till 5500 kr, nyckelavstängning hade blivit dyrare men jag tror inte det gick att få på min.

//Stenback
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Annars kanske det går att hitta mjukare eftermarknadsfjädrar, hör med stötdämparexperten: Länk

Mvh
ja
11
jakobj
X3 3,0d -05
Tack för alla svar!
Gällande plast och dimljus så tyckse det inte vara m-paketet.
Har fått den betydligt trevligare nu genom överstora däck. 235 65 17. Kanske inte helt korrekt och färddatorn visar ju inte rätt. Men dom får plats utan problem och bilen blev mycket mjukare och trevligare!
Nu är det väl bara nya stift som gäller sen är jag nog nästan nöjd..
Visa användare
164
Leif Svensson
X3 2,5 -04
Hyundai Santa Fe -17
Nu vet jag inte hur det är mellan olika årsmodeller men när jag beställde min ny 2004 fanns det möjlighet att beställa enbart sportfjädring för typ 900 kr extra i utrustningslistan. Jag gick på den tabben och lärde mig en dyrköpt läxa. I denna typ av bil vill inte jag studsa fram utan för mig är det numer komfort som gäller. Jag hade bilen bara ett par månader efter leverans innan jag lämnade in den för att byta fjädrarna runt om. Dämparna behöll jag. Om jag kommer ihåg rätt kostade det runt 6000 kr att byta runt om, inkl arbete, men då skall man ha i åtanke att det är över 6 år sedan. Jag blev inte fullt ut nöjd med åtgärden men tillräckligt för att behålla den. Om Du har sportfjädring på Din bil, och Du tyckte att det blev "nästan bra" med andra däck, då tror jag att Du blir fullt ut nöjd om Du byter fjädrar. Jag minns det som en stor förändring när jag hämtade bilen efter bytet av fjädrar. Jag har fortfarande kvar min X3:a men den snurrar mest i stadstrafik. Körställningen och åkkomforten gör att familjens Volvo får rycka till undsättning när det skall åkas utanför detaljplanelagt område. Kanske därför X3:an inte ens rullat 5000 mil sedan våren 2004 ;-)

Lycka till! /Leif
Mc
23
McJonas
X3 3.0iA -05
Hej!

Vill minnas att jag hört att fabriksmonterad dragkrok per automatik innebär (ännu) hårdare fjädring om man inte aktivt väljer bort detta.

Håller med om att bilen är för hård, men som sagt den har ju en underbar väghållning och är förmodligen en av de bästa bilarna att dra tungt släp med.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.