|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Glöm inte att titta på hänvisningtavlorna, körfältspilarna innan ni kör in i rondellen. Dessa har står över de generalla cirkulatonsplatsreglerna. Från trafikförordningen 2 kap 2§ (SFS1998:1276) "Om en anvisning innebär en avvikelse från en trafikregel gäller anvisningen framför regeln." Dvs i en vanlig tvåfilig fyrvägscirkulationsplats gäller att om anvisningen (tavla eller pilar) tex anger höger körfält för rakt eller höger är det inte ok att ta till vänster från det. I praktiken gör körfältsanvisningarna att man i de flesta fall skall placera sig på samma sätt som man gör för en vanlig vägkorsning. |
|
|
karlhilding: Åh, var ska jag börja... Först och främst är det egentligen inte VEM utan VAD som säger det. Respekt för andra och vanligt sunt förnuft för att nämna ett par saker. Att sträva efter att göra rätt även om andra inte gör det är bl.a. ett av kraven för att få ett körkort. Så man kan ju dra saken till sin spets och säga att DU har sagt det, om du nu har körkort. DU har även gått med på att visa hänsyn i trafiken, vilken innebär samma sak. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
![]() 13.415 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ett stort problem med bilister är den fruktansvärt låga användningen av körriktningsvisare. Självklart får man aldrig endast lita på blinkers för att bedöma vad en medtrafikant planerar att göra. (Senast såg jag en bil liggandes i höger körfält med vänster blinkers påslagen runt hela inre ringleden här i Malmö. Men herregud det där irriterande klickandet och den gröna blinkande lampan, ser ni inte detta!?! Hur länge lär det inte dröja innan de upptäcker lampor som lågt oljetryck? Antagligen när motorn skär...). Iallafall så ska man självklart använda sig av tecken som placering och sänkning av hastighet för att få en bra bild huruvida medtrafikanten planerar att svänga eller inte. Men i rondeller är dessa två element borttagna. Det enda du har kvar är blinkers. Dels har vi då problemet med att bilister är fruktansvärt dåliga på att använda blinkers. I rondeller har vi dessutom ytterliggare ett problem och det är att det verkar vara fullständigt rena vilda västern hur blinkers används - det blinkas och körs åt alla möjliga håll. Jag tror jag sett alla möjliga kombinationer av körning och användning av blinkers i rondeller, som tex - blinkar vänster in i rondellen och lägger sig i vänster körfält och kör utan förvarning ut ur rondellen fortfarande blinkandes vänster - blinker höger in i rondellen och fortsätter göra så genom hela rondellen tills lämplig avfart uppenbarar sig |
|
Bullseye! Ett följdproblem till de usla blinkningarna är att körskolorna numera lär ut att man ska blinka vänster när man ska fortsätta i cirkulationsplatsen för att kompensera för de som inte blinkar höger när de ska ut ur den. SJUKT! _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Dags att göra som Paap Reeder; drifta igenom rondellerna! ;) | |
| Att det inte är ett krav att man skall blinka vänster om man skall runt och till vänster har jag inte riktigt accepterat ännu. Ni som inte gör det kanske inte har reflekterat över att flytet i rondellen blir avsevärt mycket sämre om man inte blinkar vänster. Om man nu måste välja när man skall använda blinkers, (en del kanske har en maxgräns inbyggt i spaken), så vore det bättre att skippa blinkningen när ni ska rakt fram och blinkar ut än att skippa vänsterblinkningen. | |
|
esadh skriver: "Ett följdproblem till de usla blinkningarna är att körskolorna numera lär ut att man ska blinka vänster när man ska fortsätta i cirkulationsplatsen för att kompensera för de som inte blinkar höger när de ska ut ur den. SJUKT!" Detta är inte sjukt utan ett sundhetstecken!! Man kör ju vänstervarv och det underlättar för bilister som vill veta om du skall ut eller fortsätta i rondellen. Hoppas att det blir lagstiftat. Hur många ggr står man inte och väntar i onödan och puckot svänger höger utan blinka, eller fortsätter i rondellen ett helt varv. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
Och du esadh, vad är det för problem du upplever när en bil blinkar vänster i rondellen. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
Det finns redan ett sätt att tala om att man ska fortsätta köra i cirkulationsplatsen: att låta bli att blinka. Varför ha flera sätt att uttrycka samma sak i trafiken? Skapar tveksamheter. karlhilding: Om en bil ligger i höger körfält och blinkar vänster, innebär det då att den ska byta fil eller fortsätta i samma fil men fortsätta i cirkulationsplatsen? DET är vad som är problemet. Otydligheten. Man ska vara tydlig i trafiken. La Boeuf: "...så vore det bättre att skippa blinkningen när ni ska rakt fram..." Absolut inte! Det innebär att man måste se och hålla reda på vilken infart alla bilarna i cirkulationsplatsen körde in i för att veta var de ska ut. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Blinkar aldrig vänster i en rodell, men blinkar tydligt höger när jag kör ur rondellen. | |
| @esadh: det var bara för dom som har ett begränsat antal blinkningar inbyggda i spaken.. Sen så måste man ju oavsett blink eller inte hålla koll på alla andra trafikanter för plötsligt kan det hända oanade grejer. | |
|
@esadh: Om man istället klassar vänsterblinkningen som en indikation på att man byter körfält från yttre till inre så är det väl ok, eller? ;-) Du får tycka precis vad du vill men jag blinkar iaf vänster när jag ska runt i rondellen.. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Karlhilding, Le Boeuf mfl Jag vill dra mig till minnes att när jag tog körkort (1971), då fanns visserligen inga "rondeller" i den lilla stad där vi övningskörde, men vi fick lära oss blinka som om vi skulle igenom en vanlig korsning dvs blinka höger om man skulle svänga i riktning klockan tre, blinka vänster vid sväng i riktning klockan nio, ingen blinkning vid färd i riktning klockan tolv. Detta verkade rimligt då. Men, sedan alltfler "rondeller"anlagts av "trafiksäkerhetsskäl", så har man fått lära om att endast blinka (höger) vid utfart från "rondell" och vid byte från vänster körfält till höger körfält inom "rondellen". Kanske är detta EU standard. Hursomhelst högerblinkning verkar rimligt nu, de trafikskolelärare som lär ut något annat är nog de som ännu inte velat lära sig det rätta sättet. Det de lär ut är uppenbart fel Svagheten med att endast blinka höger kan synas i väldigt små "rondeller" där man faktiskt inte hinner visa sin avsikt i "god tid" innan man lämnar "rondellen" men i dessa "rondeller" behöver ju i gengäld inte vänta särskilt länge i onödan innan man kan köra in i rondellen. Man byter väldigt sällan körfält i "rondellen" från höger till vänster, finns inget behov (utom möjligen i "ronddellen" runt Triumfbågen i Paris). Regeln med högerblinkning i "ronddell" är mycket enkel, men ni kanske trafikpolitiskt ska verka för att INNAN infart i rondellen ska man blinka som i en vanlig vägkorsning, att så fort man passerat lämna företrädesmarkeringen SLUTA blinka och börja blinka höger när man byter körfält i rondellen och när man tar av ut ur rondellen (högerblinkning är lagkrav). Dock förefaller detta onödigt invecklat, de flesta kommer att glömma bort att blinka rätt. Vi måste ha ett system där vi bär oss likadant åt i alla situationer - som det nuvarande - annars blir man irriterad på de rätt få vänsterblinkare som tydligt visar att de inte vet vad som gäller. Det ligger i nivå med användning av dimbakljus när det uppenbart inte behövs och snudd på den idiotiskt långa blinksekvensen före och efter omkörning. Först blinka vänster, långt om länge påbörjas passeringen, för att till slut följas av lång blinkning till höger, när alla med lite trafikförståelse redan vet att den omkörande ska återta sin plats i körfältet till höger. |
|
|
Om de har begränsat antal blinkningar ska de definitivt blinka höger där de ska ut - kolla i Hassos länk här ovan. Det finns två saker du måste göra i en cirkulationsplats; köra motsols och blinka höger där du ska ut. Det är precis som att köra på en enkelriktad väg med avfarter till höger. :-) Jag har aldrig påstått att man inte ska hålla koll på medtrafikanterna, men ska man behöva även behöva hålla koll på var alla körde in i cirkulationsplatsen? :-/ Räcker det inte med att få reda på var de ska/inte ska ut? Följ trafikreglerna så löser det sig. Så länge man blinkar höger när man ska ut... :-) Och det jag reagerar på är inte att någon enstaka blinkar vänster så länge det inte kan misstolkas för ett filbyte. Det är att trafikskolorna LÄR UT att blinka vänster som en KOMPENSATION för att folk gör fel genom att inte blinka höger där de ska ut jag ondgör mig över. Skulle det vara ett sundhetstecken?! I nästa steg, ska man då också lära ut att man ska köra för fort för att kompensera för/slippa idiotomkörningar? Det är väl i trafikskolan man ska lära sig göra rätt? Nåväl, det är lite OT. Hur man ska köra i en cirkulationsplats står att läsa i Hassos länk. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
![]() 13.415 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
rob_t_j72 : Lika bra att göra som General Lee :-) Länk |
| Det där var ju klockrent, han höll sig i högerfilen hela tiden så här i Sverige hade han haft företräde! ;-D | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.