|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Hur ska man placera sig vid en cirkulationsplats? Det här verkar vara en evig fråga och alla verkar tillämpa egna regler och det är olika för varje cirkulationsplats. Med andra ord så uppstår det ofta ett kaos i cirkulationsplatser, inte minst vid de stora rondellerna. Anta att du närmar dig en cirkulationsplats med fyra på-/avfarter. De anslutande vägarna har två körfält. Körning i cirkulationsplatser kan delas upp i tre olika steg. Först gäller att planera och välja rätt körfält innan man kommer till cirkulationsplatsen. Sedan ska man placera sig rätt i cirkulationsplatsen, och till slut ska man välja rätt körfält efter cirkulationsplatsen. Innan, i och efter cirkulationsplatsen. Här ska ni få några frågor så att ni kan beskriva hur ni kör genom cirkulationsplatser. Högersväng: 1: I vilket körfält ska du placera dig i innan cirkulationsplatsen om du tänker ta första avfarten (svänga till höger)? 2: I vilket körfält i cirkulationsplatsen ska du placera dig i om du tänker ta första avfarten (svänga till höger)? 3: I vilket körfält ska du placera dig i efter cirkulationsplatsen? Köra rakt fram: 4: I vilket körfält ska du placera dig i innan cirkulationsplatsen om du ska ta andra avfarten (köra rakt fram)? 5: I vilket körfält i cirkulationsplatsen ska du placera dig i om du ska ta andra avfarten (köra rakt fram)? 6: I vilket körfält ska du placera dig i efter cirkulationsplatsen? Vänstersväng: 7: I vilket körfält ska du placera dig i innan cirkulationsplatsen om du ska ta tredje avfarten i cirkulationsplatsen (svänga till vänster)? 8: I vilket körfält i cirkulationsplatsen ska du placera dig i om du ska ta tredje avfarten i cirkulationsplatsen (svänga till vänster)? 9: I vilket körfält ska du placera dig i efter cirkulationsplatsen? Tack på förhand! | |
|
Jag kan börja med att förklara hur jag själv kör genom cirkulationsplatser. Jag tar en cirkulationsplats med fyra avfarter som exempel och två körfält i cirkulationsplatsen och på de anslutande vägarna. Högersväng: 1: Jag placerar mig i körfältet längst ut till höger innan cirkulationsplatsen. 2: Jag kör i det högra körfältet i cirkulationsplatsen. 3: Jag ger tecken åt höger i tid, redan innan högersvängen. 4: Jag placerar mig i det högra körfältet efter cirkulationsplatsen om jag ska fortsätta köra rakt fram eller svänga till höger, eller så placerar jag mig i det vänstra körfältet om jag ska svänga till vänster i nästa korsning. Då ligger man ett steg före i planeringen av fortsatt färd. Köra rakt fram: 1: Jag placerar mig i det högra körfältet längst ut till höger innan cirkulationsplatsen. 2: Jag kör i det högra körfältet i cirkulationsplatsen. 3: När jag är halvvägs genom cirkulationsplatsen ger jag tecken åt höger. 4: 4: Efter cirkulationsplatsen placerar jag mig det körfält som passar bäst med tanke på min fortsatta färd. Samma sak som vid högersväng. Vänstersväng: 1: Jag placerar mig i det vänstra körfältet längst ut till vänster innan cirkulationsplatsen. 2: Jag kör i det vänstra körfältet i cirkulationsplatsen fram till den andra avfarten. 3: Jag ger tecken åt höger när jag närmar mig den andra avfarten för att byta till det högra körfältet och låter det blinka tills jag har genomfört svängen. 4: Efter cirkulationsplatsen placerar jag mig det körfält som passar bäst med tanke på min fortsatta färd. Samma sak som vid högersväng. |
|
| Detta är vad som gäller: Länk | |
| Oj, jag trodde att det var fullt uppställ som gäller i rondeller!!! | |
|
O det finns inget som heter "rakt fram i rondellen" för då hamnar man på fel ställe. Länk ;) BMW - Beroende Med Wilja |
|
| Haha, tack för det! :) | |
|
"Du ska köra motsols i cirkulationen runt rondellen." Check! "Du har väjningsplikt mot fordon som redan är i cirkulationen." Check! "Väjningsplikt innebär att du: • i god tid ska sänka hastigheten eller stanna • får köra vidare endast om det kan ske utan fara eller hinder." Check! "Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning." Check! "Välj det körfält som är lämpligast för den fortsatta resan." Check! Med andra ord gäller samma sak som vid en vanlig korsning. "Om det finns vägmärken eller vägmarkeringar följer du de anvisningarna." Check! "Tänk på att långa fordon ofta behöver mer än ett körfält i cirkulationen." Check! "När du byter körfält eller annars flyttar dig i sidled ska du ge tecken." Check! "Du får byta körfält endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för övriga trafikanter." Check! "Ser du att en förare är på väg att byta körfält ska du anpassa hastigheten för att underlätta körfältsbytet." Check! "När du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger." Check! "Anpassa körningen så att du helst kör ut ur cirkulationen från höger körfält." Check! "Om du kör ut ur cirkulationen från vänster körfält måste du vara extra uppmärksam på fordonen i höger körfält eftersom du inte vet om de ska fortsätta att köra i cirkulationen. Tänk också på att du gör ett körfältsbyte." Check! |
|
|
I min bok "Du & Jag i Trafiken" (upplaga 20, år 2002) kan man läsa följande om placering vid cirkulationsplats. "Cirkulationsplatser kan se ut på många olika sätt och det är därför svårt att ge enhetliga råd som stämmer överallt. Du kan dock betrakta cirkulationsplatsen - vägen runt rondellen - som en enkelriktad väg som har till- och avfarter enbart från höger. När du kör in i cirkulationsplatsen har du väjningsplikt mot fordon som befinner sig där. Du måste alltid köra motsols i cirkulationen. Ska du svänga till höger ska du placera dig till höger när du kör in i cirkulationen. Du behöver inte ge tecken när du kör in i cirkulationen, men när du lämnar den ger du tecken åt höger i god tid. Ska du köra rakt fram väljer du antingen det högra eller det vänstra körfältet. När du passerat avfarten till höger, ger du höger blink. Har du valt det vänstra körfältet måste du tänka på att du byter körfält och då måste du vara extra försiktig. Glöm inte att ge tecken. Ska du svänga till vänster är det lämpligast att du lägger dig i det vänstra körfältet. När du passerat avfarten, som går rakt fram, ger du tecken åt höger. Tänk även nu på att du byter körfält och därför måste du vara extra försiktig. Glöm inte att ge tecken. Ett alternativ, som är helt lagligt men som vi inte rekommenderar, är att du kör i det högra körfältet hela vägen även om du ska till vänster. I vissa cirkulationsplatser finnsdet anvisningar genom vägmarkeringar eller genom körfältsvisare. I dessa fall måste du givetvis följa anvisningarna, men grunden är densamma. Du väljer lämpligt körfält - ger tecken när du byter körfält eller kör ut ur cirkulationsplatsen." |
|
|
Alla verkar dock som sagt inte hålla sig till samma regler vid cirkulationsplatser. Erkänner de just här i inledningen om cirkulationer att det finns olika regler för olika rondeller? Det har jag svårt att tro, det är snarere olika förare som har olika uppfattningar om rätt och fel körsätt. Jag vill dock vara säker på vad som gäller i cirkulationer. Högersväng är ju i regel mycket enkelt, det är den enklaste svängen som finns. Det gäller både i rondeller och i vanliga korsningar. Vänstersvängen är däremot betydligt svårare och många gånger helt livsfarlig. Det är därför man har tagit fram det som kallas för spanska svängen på många landsvägar i Sverige. När du ska svänga vänster på en landsväg så börja aldrig vrida på ratten förrän du ser en lucka där du kan passera. Om du tvingas stanna innan svängen för att släppa fram fordon som ska rakt fram och står med hjulen vridna åt vänster så riskerar du att åka in i en restaurang vid sidan av vägen om du blir påkörd bakifrån. Det hände en trafiklärare på min körskola. Hon berättade om händelsen vid en teorilektion. Hon fick bestående whipleshskada. Vänstersväng i en rondell är inte lika farlig egentligen, men det rekommenderade sättet att genomföra den involverar flera olika moment och rätt vad det är hamnar man utanför körbanan. Jag menar, man rekommenderas ju att köra in i cirkulationen i vänster körfält men samtidigt så ska man lämna cirkulationen från höger körfält. Man gör då ett farligt körfältsbyte. Eftersom man kör runt i cirkulationen så hamnar bakomvarande bilar snett bakifrån i en död vinkel. Man måste därför vara mycket försiktig och inte bara titta i speglar utan vända sig om innan man byter till höger körfält. Och som om inte det vore nog så vill inte förare i det högra körfältet släppa fram en och de tutar åt en och blinkar och jävlas. Helt onödigt att genomföra vänstersväng på så sätt. Nej, är man det minsta osäker på vänstersvängen i cirkulationen så ska man köra i det högra körfältet hela vägen tycker jag. Det är ju lagligt så varför inte? Det är ett problem, vänstersvängen! Ett annat problem är också när man ska köra "rakt genom rondellen". ;) Okej, jag menar när man ska ta andra avfarten i rondellen. :p Som man kan läsa i mitt tidigare inlägg så kan man köra in i det vänstra körfältet i cirkulationen även när man ska rakt fram. Det blir alltså samma sak, samma problem uppstår som vid vänstersväng med enda skillnaden att man ska ta en avfart innan för att åka rakt fram. Det vill säga det uppstår ett farligt körfältsbyte samtidigt som idioten i det högra körfältet inte vill släppa fram en. Så den naturliga frågan blir då, varför FAN ska man överhuvudtaget använda det vänstra körfältet? Det innebär ju bara problem! Varför FINNS den ens? Jag förstår ju varför den finns, men det gör inte alla och då uppstår det problem. Det vänstra körfältet innan cirkulationsplatsen och inne i cirkulationen finns där för att underlätta framkomligheten. Det är just det som ska vara den stora fördelen med rondeller. Man SKA utnyttja det vänstra körfältet! Om det är en stor rondell vid en trafikplats som ansluter till en motorväg så kan det lätt uppstå köer i det högra körfältet. Inte minst när det är rusningstrafik och alla åker till eller från jobbet eller vad det nu är. Om både de som ska svänga höger i cirkulationen för att komma in på en motorväg och komma hem och de som ska rakt fram genom cirkulationen in på en huvudled ställer sig i det högra körfältet så uppstår det lätt långa köer. Köerna kan bli så långa att hela avfartssträckan som de står på från den motorväg de lämnar blir helt fylld med bilar. Det kan bli så igensatt att kön sträcker sig ända in på självaste motorvägen. Man skulle kunna tro att det är cirkus i stan. Det är väl klart som fan att de som ska rakt fram i cirkulationen ska utnyttja det vänstra körfältet då?! Det vänstra körfältet kan ju inte bara stå tomt så där?! Så hur gör ni vid såna situationer? Anta att jag kör i det vänstra körfältet och har en bil bredvid mig i det högra körfältet. Om jag vill byta till det högra körfältet för att kunna lämna cirkulationen vid nästa avfart, har inte då bilen i det högra körfältet skyldighet att sänka farten för att släppa fram mig? Eller har jag väjningsplikt mot honom på något konstigt vis? Jag har hamnat i såna situationer flera gånger och folk blir irriterade om jag kör in framför dem trots att jag håller bra avstånd till dem. Jag har till och med varit med om att en idiot gasat på mer bara för det för att få slippa släppa fram mig. Jag fick trycka gasen i botten för att slippa missa avfarten och åka ett varv till. Då lovar jag att det var nära en krock. Vem hade då varit skyldig? Är det blockeringsregeln som gäller i det fallet eller vad? Att jag inte får hindra honom alltså? Måste jag ställa mig bakom honom bara för det? Som sagt var, jag brukar ta bra avstånd för att genomföra körfältsbyte och ta avfarten på ett säkert sätt. Ändå så irriterar jag folk tydligen. Är det bara för de är dumma i huvudet eller gör jag något fel? Jag kör enligt regelboken, det har jag just kontrollerat. Samma regel borde väl gälla som vid omkörning och körfältsbyte i övrigt på vanlig rak sträcka? |
|
|
Det är tydligen inte bara jag som är osäker på vad som gäller i cirkulationer. Här är en blogg som tar upp samma ämne. Rondellundervisning Länk Rondeller: Problem numero 2 Länk |
|
|
Jag kör som dig E-G förutom att jag säkrar upp med att blinka vänster om jag skall svänga väntser och så klart blinkar höger när jag skall ut. Det är alldeles för många tokar som kör "rakt fram" eller skall vänster utan att blinka höger när dom skall ut. JA, jag vet att lagen säger att man inte behöver blinka vänster! De som skrev den lagen är väl samma personer som vill ha 30/40/50/60/70/80/90/100/110/120 som fartgränser. Mao så får man gissa och då är det bättre att man står kvar tills puckot är klar med sin rondellkörning. Och tyvärr är det många taxi/lastbilar/budbilar/ som är syndare. = De som man bör kräva lite vettig bilkörning av. Kommer också ihåg en kvinnlig sosse som var trafikminister som sänkte fin motorväg (GBG-Malmö) från 110 till 90. Och hon hade inget körkort och aldrig kört bil. Men klart hon var inte ensam som bestämde men hon hade det fulla ansvaret som det heter. Nu är det 120 mellan Varberg - Hallandsåsen. Funkar perfekt!! "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
Om jag nu är osäker vart jag ska svänga i rondellen ska jag då använda varningsblinkers??? |
|
|
karlhilding: Kunde lika gärna varit 120 mellan Kållered och Varberg också Borde vara 120 på alla motorvägar. Förstår inte varför nya motorvägar inte får 120 istället för 110 som exempelvis den senaste motorvägsetappen på riksväg 40 mellan Borås och Dållebo. |
|
| Det paradoxala/sjuka är att det är väjningsplikt gentemot alla in i rondellen, men är man inne i vänsterfilen i rondellen så måste man väja mot alla som är på väg in i högerfilen i rondellen - mao enbart bilar i högerfilen har förkörsrätt! Så sjukt... | |
| Samtidigt så skall fordonen i höger körfält underlätta körfältsbyte för de i vänster fält.. Om du inte blir utsläppt i höger fält så har dom inte följt regelverket. Å andra sidan så kommer den som byter körfält från inner till ytter att garanterat bli vållande om en krock uppstår. Polisen, domstolar och försäkringsbolag har inte riktigt samma syn på vad som gäller, försäkringsbolagen kan ju lägga skulden på vem de vill helt enligt eget tycke. Oavsett vad domen säger..helt sjukt.. | |
|
Det går väldigt bra att alltid köra i höger körfält. Man kan bli fördröjd en aning vid "rakt fram" av förare som stannar för fotgängare på övergångsställe som korsar avfarten till höger men detta är av övergående natur. Min princip (som inte delas av vägtrafikförordningen) är att använda blinkers endast då jag själv har nytta av det. Om man tidigt annonserar sina avsikter så blir man väldigt ofta hindrad av de som inte vill släppa fram en. |
|
| Länk körning i cirkulationsplats, final chapter? | |
|
kör själv genom massa rondeller i jobbet och dedär siffrorna tycker jag inte stämmer i östersund iaf. inte en jävel förutom jag använder blinkers i dem, typ... BMW ownz |
|
|
Inte ens polisen själv klarar av att blinka höger när de lämnar rondell fast de bötfäller andra bilister för det: Länk |
|
|
Att ingen annan gör rätt betyder inte att man ska strunta i det själv. Då drar man ju ned resonemanget på sandlådenivå. Det måste ju finnas ett intresse av att själv försöka göra rätt för annars uppfyller man krasst nog inte kraven för att få ha ett körkort... _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
esadh: "Att ingen annan gör rätt betyder inte att man ska strunta i det själv." Vem säger det? "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.