AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.519

Byta av kylarvätska var tredje år?

Sida 1 av 2
Hej!
Jag har nyligen gjort en inspektion på en auktoriserad BMW verkstad och fick en rapport där de INTE kryssat i 2-3 punkter som skulle göras var tredje år, bla.a byta av spolarvätska, däremot har de kryssat i att de har fyllt på den. Är det någon som vet varför en auktoriserad verkstad inte skulle göra det?
/Alex
Alltså det finns inga indikationer på att det har gjorts de senaste 3 åren tyvärr
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Står inte det som en separat punkt i serviceboken?
Bromsvätska och kylarvätska ska bytas vid givna tillfällen precis som du säger.
spolarvätskan byter dom inte utan bara fyller på.

Vad är det för bil?

// Mvh Andreas

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Enligt vad jag vet ska bromsvätska bytas var 24:e månad, bilen anger själv när det är dags, kylarvätska ska bytas var 60:e månad och det är ett arbete som inte ingår i någon utav inspektionerna utan är en separat punkt som beställes av bilägaren själv. Många dels känner inte till att kylarvästkan bör bytas och vissa anser att det inte behövs. Glykolen bryts ned och likt olja blir kylarvätskan sämre med tiden.

Mvh
Asken
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Kylarvätskan behöver man aldrig byta som service.

Men när man byter vattenpump eller termostat eller likande kan man passa på att byta ut kylarvätskan.

Bromsvätska bör man byta efter ca 10k mil eller var 5:e år om man vill vara säker på att den är bra och inte innehåller för mcyket vatten.

Övriga rekomendationer att byta kylarvätska i underhållsyfter kan endast ses som ett sätt för bilhandlare att tjäna enkla pengar.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Var får du dina uppgifter ifrån kamel2?

// Mvh Andreas

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Klart man skall byta glykol. Den blir sämre med tiden och även om frysskyddet består så har man inte rostskydd etc. Nu kanske inte just det är ett problem på en motor där gjutjärnet lyser med sin frånvaro...

Men det är väl inget att orda om, bara följa tillverkarens schema!
det är bmw m5 e39. Men kan någon förklara varför skulle bmw auktoriserad verkstad åsidosätta vad som står i deras egen inspektion protokol och inte byta kylarvätska och bromsvätska när det står i självaste protokollet, det står bland alla andra punkter i anslutning till kontroll av bromsvätska respektiv kylarvätska:

Obs! Byt bromsvätska enligt SIA inom 2 år
Obs! Byt kylarvätska minst vart tredje år (påfylningsmängd efter behov)!

Anledning att jag frågar det här är att jag är inne på att anmälla företaget hos Konsumentverket eftersom det är ett par punkter som inte blivit gjorda ordentligt och jag försöka samla ihop så många som möjligt för att göra en kraftfull och seriös anmälan till Konsumentverket.

ma
7.450
marin849
Du måste väl beställa byte av bromsvätska resp. glykol?
Precis som att du måste beställa Inspektion I II eller oljebyte.
Marin849: jag behöver inte beställa byte av tändstift eller kupefilter, utan jag beställer insp2 och det ingår dit. Varför ska jag behöva beställa byte ut av kylar- och bromsvätska då, det ingår på samma sätt ju?
ma
7.450
marin849
Inspektion 1, 2 samt oljebyte är program där det ingår flera punkter. Bromsvätskebyte och kylvätskebyte är ju, just det, bara de sakerna. Så jag förstär inte problemet? Beställer du insp. 1 får du det som ingår i den, beställer du bromsvätskebyte byter de bromsvätska.

Men du kanske menar att verkstaden ska hålla koll åt dig? Det gör de väl i viss mån men ni måste juj givetvis stämma av vad som skall göras när du lämnar in bilen.
ma
358
majtii
F36 4-serie
Byte av bromsvätska eller kylvätska ingår INTE i Insp I eller II. Dessa beställs separat då det är tidsbestämmda intervaller (till skillnad av serviceindikatorns bränslemängd).

En lugn och sansad diskussion med verkstaden ger dej nog betydligt mer än hot om anmälan hit och dit baserad på okunskap och förutfattningar.
ja men då borde företaget fråga mig i anslutning till Inspektion 2 om jag vill byta de där vätskorna. Det har de inte gjort.

majtii, marin849: jag måste säga att jag är ändå inte övertygad. Om bromsvätskebyte och kylarvätskebyte är separata jobb, varför finns de med i protokollet för insp2 överhuvudtaget?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag håller med, finns det med i boken borde verkstaden hålla koll på det och säga när det är dags, men bromsvätska o kylarvätska verkar inte vara något som dom bryr sig om.
ma
7.450
marin849
Därför att man ofta väljer att göra dessa jobb samtidigt som en inspektion?
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Min verkstad byter allt alltid när det är dags. Såvida dom inte tycker att det är onödigt.
Det kan man kräva när man har fullservice hos en o samma verkstad och inte hoppar mellan dem. Och klart att de skall utföra det. Skall inte behöva påpekas som en särskild punkt när det står under insp I & II.
Som en del säger här så slarvas det betydligt och det är mycket tjänstebilarna som är orsaken. Tuta o kör...........

"Byta upp sig? Till vad då?"
alex452: Nu vet jag inte vilka papper du fått efter servicen, men det ingår enbart kontroll av de vätskor vid inspektion och inte byte. Brukar stå att de bytes på mot separat debitering, dvs de blir separata jobb.

Förstår inte ditt problem. Du får väl kontrollera vad som ska göras innan du lämnar in bilen istället för att i efterhand klaga över saker de inte gjort som du inte specificerat.
ma
358
majtii
F36 4-serie
Har du läst din servicebok?

Oljeservice, Insp, vätska och filter är helt olika punkter.
I specen står tex "bromsvätska enl serviceintervallindikator efter max ... år (MOT SÄRSKILD DEBITERIING)."
I det inledande kapitlet nämns indikeringarna och klocksymbolen.

Varför borde dem fråga det? Det är ju kunden som beställer jobbet. Som en merförsäljning kan dem fråga men att kräva det är lite som att de även ska tanka bilen åt dej.

Tror fortfarande att om man lugnt och sansat frågar verkstaden så får man det bra förklarat.
Roffa1
Tycker det hade varit lämpligt om verkstaden frågat kunden om dessa nödvändiga vätskebyten. (även om det kostar extra) Tror du råkat ut för en mindre seriös verkstad där ingen egentligen bryr sig.
yep, jag tror det faktiskt också. jag valde Novation i uppsala för att de har ett gott rykte här på forumet men det visade sig att det är total frånvaro av servicekänsla samt att de gjorde en grov miss som de erkände men vill inte ersätta
yep, jag tror det faktiskt också. jag valde Novation i uppsala för att de har ett gott rykte här på forumet men det visade sig att det är total frånvaro av servicekänsla samt att de gjorde en grov miss som de erkände men vill inte ersätta
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.