|
|
|
|---|---|
|
Idag när jag skulle hem från jobbet så var det lite spännande. Första bakhjulsdrivna bilen på över 20 år för mig, och snöstorm med sommarhjul. Det visade sig vara helt odramatiskt. 523:an gick som en dröm i det hala väglaget. Eller ja...bättre än väntat i alla fall. Inga konstigheter alls. Är dom så bra på vintern, eller var det min enorma körskicklighet och erfarenhet som visade sig? Mina Citroenvänner har ju slagit i mig att jag gjort världens misstag när jag fick för mig att prova BMW en vinter. Max ett par månader säger dom, sen är jag tillbaka i Citroen igen säger dom. Själv tror jag det blir betydligt längre än så. Fin bil.. | |
|
Vinter med bakhjulsdrift det är inte så dramatiskt som det var för 0 år sedan Men man skall inte tro att den inte kan bita tillbaka för det kan den trots alla säkerhets system När det väl släpper så skall man bara hålla i sig Det är precis som en framhjulsdriven bil Ha deT |
|
|
Vinter med bakhjulsdrift det är inte så dramatiskt som det var för 0 år sedan Men man skall inte tro att den inte kan bita tillbaka för det kan den trots alla säkerhets system När det väl släpper så skall man bara hålla i sig Det är precis som en framhjulsdriven bil Ha deT |
|
|
Hoppla jag stammar visst skall så klart vara 20 år sedan Ha deT |
|
| Den 523 Touring -99 jag hade tyckte jag var väldigt bra och trygg som vinterbil. Är det en E60 du har så borde väl den vara ytterligare ett snäpp bättre. | |
|
Kör man med huvudet så är dom snälla. Det går att åka av vägen i allt trots alla hjälpmedel om man inte tänker sig för. Ett exempel, på vägen hem från semestern i år så regnade det något otroligt, jag och merparten av bilisterna på autobahn höll 120-130 för mycket fortare än så gick det inte. ett tu tre så blev vi omkörda av två stycker Mercedes e-klass som höll säkert 200+, 5 minuter senare var det 3 timmars stau, väl framme vid platsen så stog det två lik till mercedes på flatbeds. Mercedes är precis som BMW utrustade med mycket hjälpmedel, men har däcken inget grepp alls så hjälper det inte mycket. // Mvh Andreas |
|
|
GE: Nej det är en gammal E39 utan DSC jag har. Den har bara den primitiva ASC. Jag satte på vinterhjulen tidigare och tog en sväng till affären. Jag blev alldeles lyrisk över hur fint den beter sig, trots att det just nu är svinhalt i Gävle. I rondeller och kurvor känns den ju till och med tryggare än min Citroen C5 som hade alla möjliga elektroniska hjälpmedel. Den ville gärna gå rakt fram i rondeller med vilt slamrande antisladd. BMW:n är det ju bara att gasa runt, den är betydligt mer neutral är Cittran, som ändå ska vara en bra vinterbil. Egentligen hade jag väl inget syfte med tråden, jag blev bara så överraskad att alla mina fördomar om bakhjulsdrift och BMW kom på skam direkt. Och som sagt, väglaget är verkligen dåligt här nu. Absolut snorhalt och hård blåst, det kan knappast bli värre. Det enda jag inte vet är hur den beter sig i hög fart och moddsträngar. Misstänker att den då kan vara lite mer nervös. Men det visar sig väl. |
|
|
Tycker det är lite småläskigt i moddsträngar, där vinner framhjulsdrig tycker jag. Annars går det galant :) |
|
|
Jag gjorde precis samma observation efter byte från framhjulsdrift med kraftig övervikt fram (finns framhjulsdrift med lite mer normal viktfördelning också), med tillägget att DSCIII är fenomenalt, då det även förhindrar understyrning genom att själva sladda med bilen enligt förarens instruktioner (ratten). Som tur är reagerar systemet väldigt fort även vid "klantiga" gaspedalrörelser vilket är en räddare t.ex. vid moddsträng i hög hastighet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.