AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
23.945

Ute och sladdar med BMWn?

Sida 5 av 6
Ulf530: Du skrev "Enligt min uppfattning hjälper 4x4 till att minska nackdelarna med ABS". Skulle du kunna utveckla det lite? Förstår inte hur du tänker eller vad du syftar på.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
det finns olika versioner av ABS-system (precis som med alla andra system, där premiummärkena i regel alltid har de nyaste/mest påkostade systemen). Moderna system har t.ex. inbyggd detektion av friktionskoefficienten=> detektion av om man kör på torr/våt asfalt, grus, snö etc och väljer bromsstrategi därefter, exempelvis kraftigare hjullåsning på grus då det ger bättre bromsverkan.

Jag är väldigt intresserad av resonemanget om hur 4WD skulle bidra till stabilare bromsning och/eller kortare bromssträcka. Särskilt med tanke på att 4WD-systemen konstrueras för att INTE ha någon funktion (överföring mellan fram och bakaxel) vid bromsning eftersom det dels skulle förstöra differentialer mm i förtid och dels skulle störa abs-funktionen då stora moment skulle "studsa" fram och tillbaka genom drivsystemet.

Länka gärna till något test om du hittar, vore intressant läsning.
De
2
Des
335dA Touring-08
Jahapp såg att det var några som var ute och sladdade förra veckan.
Själv skulle man hem från jobbet med 2-3 dm snö runt bilen på en oplogad parkering.
Det gick inte alls med halvbra friktionsdäck och 580nm automat :( Fick ringa gumman som kom med en spade samt att hon fick hoppa in i bakluckan kl 23:30 på kvällen "inte poppis".
Beställde dubbat kl halv tre på natten så nu väntar man bara att dom skall komma hem.
Det svåra med dubb är väl att få dom att sitta kvar när det inte är snö........
Annars verkar antisladd funktionen funka kanon för det var inga problem i kurvor på plogad väg bara greppet att komma iväg.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du kan ju trösta dig med att du nog hade fastnat med dubbdäck också. Är däcken för breda så de inte når ner till packad snö, is eller asfalt så hjälper ju inte dubben heller.

Des
335dA Touring-08
Skit:( jag har 225 nu och 205 är beställda med dubb. annars får man byta till en 330xd :) för det är ju lite svårt att smyga med automaten. fastnade 2 gånger i somras på leriga skogsvägar nära sommarstugor. skulle finnas en knapp som trollar bort halva effekten :)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Menar självklart inte att bilen sätter sig över baken i samma stil som på asfalt, men fenomenet finns kvar och verkar i större eller mindre utsträckning. Som sagt, och som även du skrev, skall det vara mycket framvikt över framhjulen för att det skall göra någon nytta i praktiken och med mycket vikt över framänden får man andra nackdelar när det gäller bilens uppträdande.

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Här finns en liten beskrivning: I nyare Quattro (från och med årsmodell 1988B) har de manuella diffspärrarna ersatts av en automatisk diffbroms, som kallas TorSen (från Torque Sensing = vridmoment avkännande). Den eliminerar riskerna vid bromsning, eftersom den bromsar mellandifferentialen enbart för drivkrafter - till skillnad från viscokopplingen, som är vanlig i många andra 4WD-märken.

Jag har inga vetenskapliga bevis men det finns även några filmer på youtube att se som påtalar mer stabilitet vid inbromsning från höga farter, ska försöka hitta dessa.

Finns även ett intressant test om olika driv-system att ladda ner i denna länk:Länk

//Stefan

Mina bilar:Länk
ma
7.450
marin849
"Den eliminerar riskerna vid bromsning"
Dvs man vill alltså att 4WD-systemet INTE skall ha någon inverkan vid bromsning.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
I slutet av filmen beskriver man bromsförmågan med quattrosystemet.
Länk

//Stefan

ma
7.450
marin849
Först är det ju lite roligt att beskrivningen på prestanda, respons mm är första gången man talar om en Audi på samma sätt som man talat om BMW i mååånga år.
Det är väl resultatet av att Audi övergett plog-style 4WD med framtung bil och 50:50 drivfördelning fram/bak.

Han säger ju att framaxeln är framflyttad vilket förbättrar viktfördelningen fram/bak 5-6% vilket "kraftigt bidrar till att reducera viljan att ploga vilket har plågat föregående audi" vilket ger "mer response to input" osv.

Så i mina öron säger videon att en bil med bra viktfördelning etc ger bättre köregenskaper.
Han säger att vid snabb lastväxling "gas på", "gas av" och kurvtagning reducerar man sladden med 4WD genom att alla hjul börjar dra när man går på gasen igen, till skillnad från 2WD.

Men att det ger kortare bromsträcka nämns väl aldrig?
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag har aldrig påstått att det skulle ge kortare bromssträcka, utan enbart stabilare uppträdande:)

Vad gäller S5an så upplevde jag att den var för framtung, jag gillade inte riktigt den bilen. Dessutom var den för slö. Då är S4an mycket trevligare att köra, känns mycket mer BMW i körkänsla mm.

//Stefan

ma
7.450
marin849
Aah, det var Ulf530.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
marin849: Jag har inte påstått att den (teoretiska) bromssträckan blir kortare. Tvärtom har jag förtydligat mig så här:
"Vid ett optimalt och rent bromsprov, under ideala förhållanden och utan några som helst överrraskningsmoment, så kanske det inte stämmer att en 4x4 får kortare bromssträcka."

Men jag menar fortfarande:
"Bromsförmågan på vinterväg är i praktiken BÄTTRE på en xDrive än på en motsvarande bakhjulsdriven, trots högre vikt. Jag har gjort jämförande prov och för min del så är detta obestridda fakta!"
(Då menar jag praktiska verkliga situationer där t ex överraskning, undanmanöver och många andra faktorer kan vara med och påverka.)

ABS:
Jag hoppades (och trodde eftersom det gäller detta forum!) att alla känner till att under vissa omständigheter kan ABS medföra nackdelar (jag påpekar dock återigen att jag totalt sett är positiv till ABS på svensson-bilar).
T ex om grepp och underlag skiftar kraftigt under en bromssträcka så hinner inte ABS-systemet utnyttja de bästa fläckarna utan tenderar mer att kompensera för de fläckar som har sämst grepp. Detta gäller också för de senaste och mest sofistikerade systemen, även om det har blivit bättre. Sjävklart hinner inte systemet att till 100% detektera friktionskoofficienten på varje liten fläck och/eller hinner inte med att kompensera.

Om ABS saknade nackdelar så skulle ju självklart rallybilar vara försedda med det, eller hur? För mig är det mycket enkelt förstå om man lägger ned miljarder på att försöka vinna rally-VM så vore det ju en skitsak att utrusta bilarna med ABS (och tro mig, massor av tester är gjorda!)

Allra tydligaste och enklaste exemplet hämtat från verkligheten då jag tycker att nackdelen med ABS framträder är då det ligger en hinna av snö ovanpå ren is.
Vid bromsning griper då ABS:en in extremt tidigt så det kan kännas nästan som man inte har någon bromsförmåga alls (tänk då att du är på väg fram mot en gatukorsning), däcken ligger/rullar ovanpå snön, snön glider ovanpå isen, även om man "stampar stenhårt på bromsen". Med hjärtat i halsgropen har jag flera gånger fått söka mig ut till kanten där det har funnits mera grepp.
I denna situation kan man faktiskt få en klart ökad bromsförmåga om man med hjälp av handbromsen låser bakhjulen (trots att man jämförelsevis har så mycket sämre bromsförmåga på bakhjulen!). Då bildas det en kil av snö framför bakdäcken som hjälper till att bromsa och samtidigt går bakdäcken igenom snön och dubbarna når ner till isen = ytterligare förbättrad bromsförmåga.
I detta exempel, under dessa omständigheter, och under ovan beskrivna situation, råder (för mig...) ingen som helst tvekan om att en bil utan ABS-bromsar faktiskt har en betytligt kortare bromssträcka då även dess framhjul bildar en bromsande kil samtidigt som däck/dubb når ned till isen.

Chris87: Med xDrive (med ABS) förstärks den positiva effekten av handbromsen eftersom en del (om än kanske bara en liten del?) av kraften från min manuella handbromsmanöver även förs över till framhjulen.

Oavsett vad ni tycker eller tror så överförs en del av kraften mellan fram/bak även under bromsning. Detta är mycket enkelt att konstatera då man gör en "handbromsvändning". Som jag tidigare har sagt så är det fullt möjligt att handbromsvända med xDrive men man måste helt klart kompensera för att en del bromskraft även överförs till framhjulen.
Jämförande prov/handbromsvändning med en 530D -06 (bakjulsdriven) och min 530XD -06 (4x4) visar detta utan något som helst tvivel!!
Den bakhjulsdrivna vänder skitenkelt medan min xDrive kräver lite mera teknik och ett mycket mera bestämt handhavande. Skillnaden är stor och mycket tydlig.
På samma sätt går det att jämföra bilarna mot varandra, vid inspirerad körning ("lek"), så är det vid inbromsning under sväng, under sladd, vid fläckvis skiftande underlag, etc, mycket enklare att hantera/kontrollera XD:n under bromsning. Den bromsar helt enkelt säkrare och bättre i praktiken och det märks särskilt tydligt i hög fart.
(marin849: av förståeliga skäl kan jag inte länka till detta test...)

Detta är mina erfarenheter från verkligheten. Jag är personligen helt och hållet övertygad och inga argument eller teorier i världen kan ändra min uppfattning.
Men sedan är var och en fri att ha sin egen personliga uppfattning.

Till chris87 mfl (på förekommen anledning) upprepar jag följande:
"Det finns många förklaringar till varför det är så här men jag orkar inte skriva och förklara och framförallt så orkar jag inte hålla på och argumentera och att vi ska hitta fel på varandra och varandras erfarenheter."

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Verdi
Orkade inte läsa allt, men man har väl alltid bättre bromsverkan utan ABS?

Själva grejen med ABS är att man offrar en del av bromsverkan för att inte tappa styrförmågan.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Tack Verdi!
(Härmed bevisat att jag kan skriva kort)
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
"Detta är mina erfarenheter från verkligheten. Jag är personligen helt och hållet övertygad och inga argument eller teorier i världen kan ändra min uppfattning."

Det var en väldigt enögd inställning. Rally-VM liknelsen haltar betänkligt eftersom en vanlig förare inte har mest nytta av att spara en halvmeter på bromssträckan utan att inte bromsa av med arslet före.

Men jag vet inte varför jag svarar. Inget kan ju få dig att ändra uppfattning ändå tydligen.

-------
//Lövet
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Lövet; vad jag inte kan förstå är varför du (och andra?) känner att du måste förmå få mig ändra uppfattning?
Du (och ni) får ha vilken uppfattning ni vill för mig.

Jag har denna verkliga och faktiska erfarenhet. Det är min sanning.
Menar du och andra att pga att ni själva saknar faktisk erfarenhet om just denna detalj så måste jag ändra min uppfattning därför du (ni) inte tror på det som jag defakto har erfarenhet utav?
Jag säger ju att ni får tro vad ni vill.
Förlåt mig, men jag har lite svårt att förstå varför inte du kan tillåta mig tro vad jag vill...

Jag fastställer att inga argument eller teorier kan få mig att ändra mig, eftersom jag själv praktiskt har testat och erfarit. Underförstått alltså att praktiska prov som visar att jag har fel visst skulle kunna få mig att ändra mig!
Jag fastställer detta för att slippa ändlösa debatter och argumenterande som till sist tenderar att handla om person i stället för sak (se din egen kommentar...).

För min del handlar allt detta om det jag skrev först i denna tråden:
"Jag håller inte med om de nackdelar för 4x4 som vissa skriver om här".

Detta utvecklade jag litegrand i mitt första inlägg och sedan har jag utvecklat det vidare.
Jag blev även direkt ombedd att utveckla en av mina åsikter gällande ABS, vilket jag gjort.

Inte någonstans har jag kritiserat någon annan eller deras åsikter och ingenstans har jag kritiserat person.

Flera gånger har jag påpekat att du Lövet och alla andra får ha vilken uppfattning ni vill. Och självklart förbehåller jag mig själv rätten att ha vilken uppfattning jag vill.
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
Det är bara o inse Ulf530 att forumet är fullt av teoretiker och "alla" har "rätt" :) vi bor i olika delar av landet, vi har olika erfarenheter av väglag, vi har olika bilar, vi har olika antal mil i ryggen och vi har olika mogningsgrad. Men jag håller med dig, verkar vara omöjligt att få ha en egen uppfattning utan att nån vet bättre om den andres egna uppfattningar :)
ma
7.450
marin849
Jag håller med Ulf530 i större utrsträckning än vad som kanske tidigare framgick.
Vad gäller ABS vs rally ser jag inte likheten, många förare på vägarna har inte den blekaste aning om hur bilen fungerar. Vanliga bilar är anpassade för vanliga förare.

Det är en sak med abs jag gillar starkt och och det är att vid någorlunda jämn friktion i underlaget kan jag genom att bara stampa på bromsen nyttja alla fyra bromsar ordentligt. Det går inte utan abs hur som helst. Det är ju ingen slump att tävlingsbilar har bromsvåg för att kunna justera bromsverkan fram/bak. Dessutom är det bara att trycka ner pedalen och t.ex. lägga uppmärksamheten på att styra undan ett hinder.

Tycker det är värt nackdelen med längre bromssträcka vid körning rakt fram i vissa situationer. Men just när man hamnar i det undantaget tycker man givetvis inte det. :)
Borde finnas en knapp för abs av/abs med ökat slip som det gör för dsc.

Xdrive jobbar väl med abs för att skifta kraft vänster/höger per axel? Eftersom xdrive är bra torde det betyda att den har ett snabbt abs-system?
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Se där marin849, vi är ju överens!
Så här skrev jag i inledningen ang ABS:
"(jag påpekar dock återigen att jag totalt sett är positiv till ABS på svensson-bilar)"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.