AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
23.946

Ute och sladdar med BMWn?

Sida 4 av 6
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Va?
Jag menade allvar. Det är väl inget konstigt att det blir som jag skrev.
Det gäller bara att köra med det i baktanke att det kan vara lättare att få upp farten än att få ner den...
ma
7.450
marin849
Blade80:
Förtydligande eftersom du mest raljerade över mitt inlägg utan att ha förstått innebörden:
Resonemanget gäller när det är så halt att friktionen mellan däck-väg är en begränsning och inte motorn.
Alla bilar har "fyrhjulsbroms".
Vissa bilar har fyrhjulsdrift och är dessutom överviktiga fram. I dessa bilar är det lätt att glömma bort att det kan bli klurigt att stanna om det skulle behövas eftersom man har så bra grepp när man accar och inte märker att det är halt i samma utsträckning.
Gäller särskilt i startögonblicket, och det är också då som effekten av "framtung bil+fyrhjulsdrift kan accelerera kraftigare än den kan bromsa-effekten" har störst inverkan.

Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Nu när jag fått Hakka7 på min 320d så är det banne mig stört omöjligt att få antisladden eller ens antispinn att gå igång. Helt hysteriskt bra grepp med dom sulorna.
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
marin849:

Jag förstår absolut din poäng och du har alldeles rätt, det är väldigt lätt att tro att man har supergrepp hela tiden och tänker man sig inte för så kan bromsningen bli en fälla för att man tror sig ha bättre bromsgrepp pga 4wd.

Men det där handlar bara om sunt förnuft i stort även om det ligger mycket fysik bakom. Det sunda förnuftet finns där hela tiden när det kommer till att köra bil bra. Man blir ju inte "oövervinnerlig" bara för att man har nya däck heller, eller bara för att man har DSP/DSC eller vad man nu har för benämning.

Micleg:
Hakka7 är riktigt bra grejer men det är nog inte så svårt att tappa greppet ändå. En rejäl motor och plattan i mattan så spelar det ingen roll vilka däck man har på vinterväglag. Lampan lär tändas några gånger utan problem ;)
N.
114
N.Eklund
E36 325 -94
E36 320 -93
Har en E36´a! Bor några mil utanför umeå och det hade kommit 4dm snö då jag for hem ifrån! Gick bra ändå med dubb-fritt men med tanke på att bilen har en markfrigång på ca 20cm så plogade jag rätt rejält! Fick ett problem det var att det kom så mycket snö inne i motor utrymmet så den började slira på remmen!! Tur det vara var oplogat i 6km!! Men farsan körde fast med sin volvo 850 en stund senare fast han fick köra i mina spår :D
ma
7.450
marin849
då gäller det att det är ren nysnö utan grus i!
och att kylningen räcker till utan att elfläkten startar (som ju då sitter fast och brinner upp)
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
blade80: Självklart går det att spinna loss genom att köra som en idiot, men jag uppfattade det som att tråden handlade om att det inte gick att köra vettigt med en BMW i halkan. Att inte anpassa sig alls till årstiden kan ju få vilken bil som helst att fara åt skogen.
pa
197
pablo
525i touring -01
318is e30 -90
Jag skulle nog vilja säga att det är mest en vanesak om man vill köra framkrafs eller bakkrafs.

Själv avskyr jag när man inte kan rädda sej i kurvor genom ett enkelt tryck på gaspedalen när bilen vill åt annat håll än hjulen.
Har haft 3 framkrafsare och 3 bakkrafsare, alla utan antisladd, antispinn osv.
Hellre överstyrning än understyrning!

Körde farsans mitsubishi outlander häromdan i snön och blev väldigt imponerad av hur bra den tog sej fram, men man glömmer lätt att den inte bromsar bättre än andra bilar för det.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
De som talar för viktfördelningen över drivhjulen på en FWD glömmer uppenbarligen viktfördelningen som sker när man gasar. Alla med körkort bör ha sett att personbilar, oavsett drivning, lutar bakåt vid gaspådrag. Få bilar är så framtunga att du har någon "nettovikt" som hjälper till i praktiken, och bilar som är väldigt framtunga får andra problem vid halka...

Dessutom läste jag vid flera tillfällen klagomål på att bakhjulsdrivna bilar "slänger" med bakänden. En fwd gör ju precis samma sak med framänden? Enda skillnaden är att eftersom det är framänden som slänger, kan man inte styra mot fenomenet. Hur många har inte kört en FWD som börjar slänga med framänden och dra åt ett visst håll, tex diket? Spelar ingen roll om hur mycket man svänger mot, drivhjulen har ändå tappat greppet. Visst "det är bara" att koppla eller liknande, men då tappar man fart (Bara att hoppas att bilen bakom sett en) och har redan tappat styrförmågan. Ett säkert uppträdande? Knappast!

Finns bra och dåliga vinterbilar oavsett drivning, min uppfattning är att en bra bakhjulsdriven slår en bra framhjulsdriven. Både i framkomlihet och uppträdande. Busa kan man göra oavsett drivning, även om jag föredrar det med en bakhjulsdriven bil. Åter igen upp till bilen mer än drivningen!

Sen är det alltid kul att läsa alla inlägg från 4x4-entusiaster, visst alla drivningar har för och nackdelar men det är få som tror sig vara oövervinneliga som de som kör en 4x4. Det är lite den känslan man får bakom ratten, sämre vägkänsla är ett faktum då en 4x4 per definition driver fram med.
Den dagen man slutar tala varmt för 4x4 är den dagen man suttit lugnt tillbakalutad och skrattat åt alla 2WD för att i nästan stund få ett kast, upptäcka att bilen är ungefär lika lätt att hantera som en klick smör i en varm stekpanna och sedan sitter man där en bit ut på fältet. Har dock aldrig hänt mig, har lärt mig respektive drivnings "grundkaraktär" i andra sammanhang än skarpt läge och är mycket glad över att ha gjort så!

Har ägt flera FWD, RWD och två 4x4 samt kört ett flertal andra under tex. tjänsteförhållanden och kan bara konstatera att det på normal svensk vinterväg är viktigare att ha en bil som uppträder tryggt än en viss typ av drivning på pappret och framför allt viktigt att man anpassar sig efter vad man kör oavsett drivning eller uppträdande, kraftigt gaspådrag i en FWD lönar sig tex. sällan oavsett bilmodell.

För att återknyta till ämnet anser jag att moderna Bmw är ett exempel på en trygg RWD, och en av de bättre vinterbilarna man kan välja.

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Visa användare
30
bmwforlife
316ti Compact - 02
Z4 3,0i Roadster - 03
Alltså, om man trattatar av vägen stup i ett kanske man borde rannsaka sig själv till att börja med innan man skyller på bilen man kör... Känns på nåt vis som det kan vara förarrelaterat?? ;) Själv hade jag inga problem alls, märkligt va !

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bjerser, på vägbana med dåligt grepp (t.ex. is) så blir accelerationen inte alls så häftig att bilen sätter sig på baken. Då är det en stor fördel med hög vikt på drivhjulen och det är den fördelen fwd har som gör att de kan ha bättre framkomlighet.

marin849
Såvida det inte är en "modern" FWD som har 55% fram och inte 70 (!!!).
Då kan man lika gärna ta en BMW med 51% bak. :)
Köper man inte en BMW för att det ska vara KUL att åka på vintern?
Kanske bara jag som missuppfattat?
Kanske bara jag som är barnslig och kastar mig ut i min e30 då första snön kom?

En gång bakhjulsdrivet, alltid bakhjulsdrivet. (undantaget att kanske prova 4x4 på vintern då)

:)

/Johan - nu uppe i 13 bmw's
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Jag har kört V70 -08, E46 -02, E36 -97 och jag måste säga att V70'n är det värsta skit jag någonsin har kört på vintern. Kanske berodde på något slitna däck men att säga att "framhjulsdrift är alltid bäst" är rent skitsnack.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
En bil, särskilt en vinterbil, ska vara bakhjulsdriven, MINST!

Jag är mycket nöjd med min E61 530XD. Jag håller inte med om de nackdelar för 4x4 som vissa skriver om här.
Bromsförmågan på vinterväg är i praktiken BÄTTRE på en xDrive än på en motsvarande bakhjulsdriven, trots högre vikt. Jag har gjort jämförande prov och för min del så är detta obestridda fakta!
Detta har jag även märkt på andra bilar med simplare i- och urkopplingsbart 4x4 system. Med 4x4 inkopplat så bromsar bilen mycket bättre, särskilt i plötsliga situationer.

Och visst går det fint att sladda och leka på vintern även med en 530XD! (trots att föraren snart fyller 50...) Och nuförtiden är jag inte det minsta rädd för att vara barnslig.
Men man får ha viss respekt för vikten och för den fruktansvärt mycket högre hastigheten man uppnår vid lek med en xDrive...
Det är bara att koppla ur DSC, och komma ihåg att hålla knappen intryckt i 3-4 sekunder så kopplas alla (nästan...) system ur. Sedan går det fint att köra mycket inspirerat, tom att använda handbromsen vid vändning eller i snäva hårnålskurvor fungerar! En liten lätt vänsterbromsning kan rekommenderas om det skulle understyra och för att stabilisera och göra framfarten säkrare.
Men bl a att göra 360° i hög hastighet har jag märkt är lite svårt (det går ibland...), här griper systemen in trots att "allt" egentligen ska vara urkopplat. Det kan tom bli motorstopp trots automatlåda...

E34 530i var mycket lättare att ha roligt med på vintern och manuell låda är att föredra vid dylika övningar (den har dock varit avställd de senaste vintrarna). Det är en mycket välbalanserad och kul bil att sladda med och det är också en mycket bra vinterbil om man har bra däck och ordning på bussningar och hjulupphängningar. (Inte ens några problem att göra 360°...).

I början på 80-talet hade jag ett par stycken 323i, på den tiden som riktig diffbroms ingick i sportpaketet. Då mina vänner snackar vi om kul vinterbil!! (Men visst var väl dessa lite väl roliga för normal-chauffören = farliga enligt vissa...).
Tyvärr var det på den tiden ganska okänt med 360° så det testade jag aldrig.

Trots mina åsikter så kan jag erkänna att för en 2WD bil så finns det vissa fördelar med FWD på vinterväg. Titta t ex på rally så ska ni se att en FWD i princip alltid är snabbare än en RWD.
Men en 4x4 är alltid snabbast, på vintern, på grusväg och faktiskt även på asfalt.

Att sladda och leka (helst under säkra former) ger mycket bättre förare och man lär känna sin bil vilket är en stor fördel om (när!) det uppstår en plötslig situation. Så mitt råd är; fortsätt leka, oavsett om ni är 18 eller om ni har passerat 50.

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
ma
7.450
marin849
Skoj läsning!
Men jag begriper inte varför 4WD skulle bromsa bättre än 2WD?
Jag förstår att det blir så på en framtung bil eftersom det då även finns vikt över bakhjulen vid bromsning. Men inte på en BMW där viktfördelningen över axlarna är ca 50/50?

Dvs om man tar en 530 och en 530x-drive med samma utrustning (vikt) och byter däcken mellan bilarna vid testet så förstår jag inte varför den med X-drive skulle ha kortare bromssträcka när man trycker stenhårt på bromspedalen så att ABSen får jobba även bak, allt annat lika.

Jag märkte förresten i vintras att det gäller att trycka hårt på bromspedalen, annars nyttjar man inte bromsverkan på bakhjulen ordentligt. ABSen går ju i "direkt" på framhjulen och trycker man då inte hårdare på pedalen kan det finnas mer bromskraft att hämta bak som man inte använder.
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det är fysiskt omöjligt att en 4WD bil skulle bromsa bättre. Antagligen (förhoppningsvis) menar Ulf att bilen blir stabilare under bromsning och är lättare att manövrera. Att den skulle bromsa på kortare sträcka finns inga förutsättningar för. Eftersom bilen inte driver under inbromsning så spelar det ju ingen roll om 1 eller 4 hjul driver.

-------
//Lövet
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Kanske ska tillägga här att jag själv haft flera fyrhjulsdrivna bilar själv (både torsen och haldex) och ingen av dem har haft någon kortare bromssträcka. Och BMWs fyrhjulsdrift är inte magisk.

-------
//Lövet
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
I teorin ska kanske inte en 4X4 bromsa bättre/säkrare men i praktiken gör den det, åtminstone i de flesta fall och i de flesta verkliga/vardagliga situationer.

Vid ett optimalt och rent bromsprov, under ideala förhållanden och utan några som helst överrraskningsmoment, så kanske det inte stämmer att en 4x4 får kortare bromssträcka. Men ett sådant prov har ju väldigt lite med en verklig krissutation att göra, eller hur? I en verklig situation så bromsar man bättre/säkrare med en 4x4, särskilt i kombination med en undanmanöver.

Det finns många förklaringar till varför det är så här men jag orkar inte skriva och förklara och framförallt så orkar jag inte hålla på och argumentera och att vi ska hitta fel på varandra och varandras erfarenheter.

"Jag har gjort jämförande prov och för min del så är detta obestridda fakta!".
Det är mina erfarenheter och det står jag för. Andra får tycka vad de vill.

Som jämföresle är det väl känt för de flesta (hoppas jag..?) att ABS bromsar ger nackdelar och under vissa situationer ger betydligt längre bromssträcka än vad en driven förare får utan ABS.
(Betänk t ex att Rallybilar saknar ABS...).
Trots det föredrar jag (och vi allla..?) ABS-bromsar på Svensson-bilen.
Enligt min uppfattning hjälper 4x4 till att minska nackdelarna med ABS (under vissa situationer).

Allt är inte svart eller vitt...

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag har sett några tester där 4wd bilar bromsar mer stabilt i synnerhet från höga hastigheter.
Vad gäller körglädje kan jag meddela att den nya S4an är snäppet bättre än 335an. Jag hade förmånen att grundligt testa detta.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.