AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
23.947

Ute och sladdar med BMWn?

Sida 3 av 6
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Okej. Läste lite hastigt och fick intrycket av att du menade att det bara fanns snö några timmar. Såg nu att du menade oplogad snö.

I Stockholms innerstad är det ju så, snö några timmar sen slask i två dagar.
HE
3
HElgEe
Kia Soul CRDI - 12
Jag måste bara få skriva mitt första inlägg på forumet då jag upplevt min första vinterdag i min första BMW. Dagen började med att när jag skulle backa ut ur garaget så körde jag så klart fast, bilen låg på snön å inga hjul i backen. Jag svor och önskade att min gamla trotjänare till Toyota kunde komma tillbaka. Men efter att jag fått lös bilen så var problemen glömda. Man märkte inte att det var halt. Medans andra bilar stod och spann i rondellerna och inte kom fram så gled jag bara fint förbi nöjd i min underbara bil.
sk
117
skaunepauen
320D GT - 14
Jag kör själv med en gammal 95:a 316 Compact. Hade förra säsongen Nokian WR2 (har jag för mig) och det gick bra. Visst, utan alla elektroniska hjälpmedel blir det lite knepigare. Men å andra sidan så tänker man sig för istället för att leva i tron om att olika respektive elektroniska hjälpmedel räddar en från allt som vissa tror.

De få gånger jag faktiskt fastnade när jag skulle köra var det bara till att gasa på och låta bakhjulen "börna" upp snön sen hade man grepp och kom iväg igen.

Sen är det alltid kul med bakhjulsdrivet på snö, så länge man kör med sunt förnuft och inte blir alltför våghalsig. Efter en vinter som BMW-ägare kan jag bara konstatera att jag har blivit en bra mycket bättre bilförare än vad jag var tidigare.

Sen är det lite kul när man ser framhjulsdrivna bilar som bara glider rakt fram när de svänger för att de är värda och det hjälper inte ett smack. Ville jag göra en U-sväng var det bara att lägga lite gas på en halv sekund och sväng svagt till vänster så var saken biff.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Tycker ärligt talat det är lite "läskigt" med framhjulsdrivna (har bara haft bakhjulsdrivna) men ändå, för 2 år sen gick min bil sönder på en längre resa, då fick jag en hyrbil som var framhjulsdriven. Det första jag höll på att göra var att köra av vägen, den gick rakt fram..jag kunde inte göra något!

Förmodligen är det vanesak, men jag tror ändå att det är lättare att " få ordning" räta upp en bil med bakhjulsdrift.

Hur står sig min E38 750-95 egentligen mot andra framhjulsdrivna?
Någon som har provat både och?

mvh

Beemoholist javisst!
ESP på nyare bilar häver understyrning så att alla framhjulsdrivna bilar bara glider rakt fram är lite överdrivet. Överlag har framhjulsdrift bättre framkomlighet än bakhjulsdrift sett till personbilar. Detta kan jämföras med att det är betydligt enklare att dra något efter sig när det är halt än putta det framför sig.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det verkar vara VÄLDIGT varierande effektivitet när det gäller att häva understyrning.
Det är ju en väldigt skillnad på att systemet aktivt ställer upp bilen (som BMW DSC) mot att bara "bromsa och försöka lugna ner allt så att greppet kommer tillbaka" vilket jag upplever att många system gör. Dvs häver överstyrning men inte understyrning, bara mildrar effekten av understyrningen, exempelvis genom att gripa in och bromsa redan när det börjar understyra med förhoppningen om att det aldrig blir för mycket understyrning.

Kör jag sakta rakt fram i BMWn och brutalt kastar om ratten åt vänster/höger så dunkar det lite om ena bakhjulet och bilen åker i en kontrollerad sladd, man hör/känner verkligen hur DSC-systemet "pytsar ut handbromssladdar" med ena bakhjulet.
ma
7.450
marin849
HElgEe,
att din "gamla trotjänare till Toyota" har högre markfrigång än din BMW är ju inte bakhjulsdriftens fel. :)
För det var väl det du syftade på? det blir lite jobbigt när hela underredet ligger och vilar på snön.
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
vars kommer alla ifrån? vore roligt o höra hur många här norrifrån som klagar på föret och hur många söder ifrån det är. vintern kommer varje år. sula om i tid och ta det lite lugnt när första halkan kommer så är snön bara ett nöje :)
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
haft 1 framhjulsdriven bil och en bak (den ja har nu)
måste säga att cittran va enorm på att ta sig fram på vintern. gick inte att köra fast om man inte plantera den i ett dike eller en jordhög. men den gick att höja/sänka också.
kört fast kanske 5 gånger ganska lätt (nya bra däck) med bmw:n tror de har att göra med 2 saker.
1: den är lättare bak än fram var på cittran.
2: när man styr en bakhjulsdriven bil vill den ju driva framåt men framhjulen "bromsar/kanar". den framhjulsdrivna drar ju fronten åt rätt håll redan från början.

BMW ownz
HE
3
HElgEe
Kia Soul CRDI - 12
marin849,
Var precis det jag syftade på sen att den hade smalare däck var även ett plus.
När jag tog mitt körkort så körde jag ständigt runt i pappas Volvo 740 å jag må ju säga att jag aldrig har haft problem med att hålla mig på vägen med den bilen. Men min framhjulsdrivna Golf var totalt omöjlig att veta hur den betedde sig. Men känns som att det är säkrare att om man tappar kontrollen med en framhjulsdriven bil så krockar man med fronten där det finns krockzoner å sådant medan med en bakhjulsdriven är det mer troligt att man smäller med sidan som är farligare.
HE
3
HElgEe
Kia Soul CRDI - 12
Alltså att BMW var lägre.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Chris87, stämmer det verkligen att framhjulsdrivna bilar har bättre framkomlighet än bakhjulsdrivna? Har det inte med vikten över drivhjulen att göra? Framhjulsdrivna bilar är ofta framtunga, men det gör ju inte att framhjulsdriften hjälper dem. Skulle de vända bilen så går det väl ännu bättre? Eftersom bilen sätter sig lite bakåt vid acceleration och när man kör i backar så blir tyngden mer på de bakre hjulen.

T.ex. en Porsche med motorn bak och rwd bör väl prestera bättre än en fwd bil. Givet att de andra förutsättningarna är jämförbara. Om det stämmer så är det väl fel att hävda att framhjulsdriften innebär en fördel vid framkomlighet, utan det är den hög vikten på drivhjulen, oavsett om de är fram eller bak, som avgör. Dock har rwd fördelar vid backar och hastig acceleration om viktfördelningen är densamma för två bilar.

Bra vinterdäck är a och o hur mkt nytta har man av 4 hjulsdrift när du ska bromsa in vid en korsning? jag har en 4 hjulsdriven cheva hemma med alldels för breda vintersulor och den tar sig fram endast tack vare 4 hjulsdriften,,, dock så måste jag ju börja bromsa in 2km innan varije korsning för att inte glida in i bilen framför mig,, e30:n som jag äger har därimot lite vettigare vinterdäck och trots att den inte har några elektriska hjälpmedel så är den en fröjd att köra på vintern,, skall tilläggas att den har svetsdiff så den tuggar sig fram rätt så bra :D fast det är ju klart jag bor uppe i gällivare och vi har fått närmare 40cm "riktig" snö nu,,, så jag kan ju inte direkt uttala mig om hur det är att köra i stockholmsslasken,,, jag har dock svårt att tänka mig att ens någon bil har bra fäste när den första snön lägger sig pga att det är alldeles för isigt å slaskigt
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Heinz_Keller:Jobbar åt panaxia men kör för lindgren i timrå,vita bilar med blå logga TLN.
Efter ytterligare en dryg dag o natt stannar jag hemma idag,nattens övningar blev blåst däck på stödaxel innan örebro,o på hemväg stack drivhjulen till skogs vid arboga.zzzzzzzz

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Själv har jag endast kört 2olika 4wd-bilar. Farsans passat 03 och min 330xia 01.

Men jag kan säga en sak. Det är en jävla skillnad att köra 4wd mot 2wd och det gäller verkligen inte bara i backar. Jag bor i Umeå så det känns inte som ett alternativ med 2wd som min gamla e36 hade. Givetvis är det dubbade kvalitetsdäck som gäller också.

4wd är så mycket stabilare att köra på vinterväglag än 2wd. Men, däcken är minst lika viktiga. Hellre 2wd med bra däck än 4wd med dåliga.

Så, inga skitdäck på mina bilar.

De som säger att 2wd är lika bra som 4wd på vintern har inte kört en 4wd med bra däck.

Dock är jag imponerad av svärmors e90 2wd. Dubbade kvalitetsdäck.

Icke imponerad av polarens Volvo 855 framhjulsdrivna stackare. Vilket kast höger till vänster. Den var inte kul på vintern.
ma
7.450
marin849
Jag provade en 4WD bil förra vintern och upptäckte en intressant/skrämmande sak.
Om man har en bil med 4WD som är framtung så accar man bättre än man kan bromsa!
Detta eftersom man vid acceleration förflyttar mer vikt bakåt/trycker ner bakhjulen vilket jämnar ut viktskillnaden.
Men när man bromsar är det tvärtom!
Skulle nog vilja påstå att en framhjulsdriven bil har bättre framkomlighet på vintern än en bakhjulsdriven.

Ofta en bättre vikt fördelning. Den gräver inte heller ner sig...utan snarare fram sig ut lite djupare snö.

Och i de flesta fall ger den även säkrare och mer kontrollerade vägegenskaper. Men visst, inte lika roliga om man är på bushumör.

Angående backar så kommer jag ihåg ett program...om det var 24 karat? Som gick i Svt. De hade ett inslag som hette "RallyKalle", men lite olika moment. Där ställde man en framdjulsdriven bil mot en bakhjulsdriven.

Tävlingen gick ut på att se vem som kunde köra längst upp för en rejält snöig backe. Den framhjulsdrivna vann ganska klart.
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
marin 849

"Jag provade en 4WD bil förra vintern och upptäckte en intressant/skrämmande sak.
Om man har en bil med 4WD som är framtung så accar man bättre än man kan bromsa!
Detta eftersom man vid acceleration förflyttar mer vikt bakåt/trycker ner bakhjulen vilket jämnar ut viktskillnaden.
Men när man bromsar är det tvärtom! "

Jag har upptäckt att när man kör en bil med mer kräm i så går den fortare när man gasar än när man kör med en bil som har mindre kräm.

Sensmoralen: En bil med mindre motor är att föredra :P
eller.......
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
... för då är det svårare att bromsa.
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
eller...

Nä men seriöst. Det enda som jag ser som en nackdel med 4wd är att bilen drar lite mer bränsle. Och ja, det finns lägen där 4wd är "onödigt" men jag har hellre en bil med 4wd än inte. Fördelarna överväger nackdelarna.

Vad tycker ni som har kört båda?
Finns det någon som bytt bort en 4wd mot en 2wd för att ni tyckte att det var dåligt med 4wd på något sätt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.