AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
23.950

Ute och sladdar med BMWn?

Sida 2 av 6
Beror ju på föraren med;)

Fyrhjuls drift är det ultimata för vintervägarna. Det går inte ljuga om..

Jag tar inga stora risker nu, finns för många osäkra och för stora risktagare i trafiken. Det smäller fort.

// Alex
Sn
80
Snorken
335iA E90 M-sport -07
Kan ju säga att 4år gamla dubbfria RTF inte var roligt, de har ca 7mm kvar men att åka hem från jobbet idag var det värsta jag gjort. Såg nog ut som att jag hade sommardäck som bilen gled hit och dit. I en vänstersväng från stillastående la sig bilen på tvären och "fastnade", bra svettigt. Imorn ska jag beställa nya dubbdäck, tänker inte åka ut med bilen om vädret är som idag utan att jag bytt däck.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Jag tror att mycket av det dåliga ryktet bakhjulsdrivna bilar har på vinterväglag kommer från en svunnen tid. En äldre bakhjulsdriven bil helt utan några elektroniska hjälpsystem är absolut inte rolig när det blir halt. Men när det gäller moderna bakhjulsdrivna bilar med bra däck så tror jag mest det är skitsnack att framhjulsdrivet är bättre.

I övrigt får man väl fråga sig vad man prioriterar: en bil som är trevlig att köra under 9 av årets månader, eller en bil som är lite trevligare under vinterns tre..
_M
89
_MrA_
BMW 320D touring 2008-07
BMW 116i 2005-02
Snorken - jag blev chockad utav att mina däck också samma typ som dina och ungefär lika gamla körda max 1000mil med dem men ändå noll fäste i denna snö!

Helt j*vla otrolig va värdelösa dem är och kändes som man gled runt på sommardäck. Skulle parkera i rullande fart och kände hur baken gled iväg så pass mycket att jag var tvungen att stanna för att backa tillbaka på parkeringen för kunna komma in på p rutan.

Vad ska man ha i dubbfria däck?
"Vad ska man ha i dubbfria däck?"

Luft? Förstår inte din fråga.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Trevlig i 9 månader?
Bor man i tätbebyggt område är det väl högst några timmar om året då det är så mycket snö /ej ännu är plogat så att man får problem.
Det är ju bara när det är så mycket snö att karossen skrapar och fungerar som snöplog i som det blir problem. Särskilt om det dessutom är grus och skit i snön så att bilen dessutom blir sönderrepad, men det är en annan sak.

Men den som inte bor i tätbebyggt område och måste åka oplogad väg med 3dm snö till jobbet gör nog klokt i att åka Toyota Hilux med låsta diffar x3 eller liknande...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
marin849, glöm inte att Sverige är långt. Finns flera Norrlandsstäder där vägarna i tätbebyggt område kan vara härligt vita.

Det är det vinterväglaget jag föredrar mest. Bra grepp och samtidigt kan man köra med bredställ om viljan finns.

MaskinJunior
320d E46 -00
(Volvo 360 -85)
Jag har sladdat runt i morsans Skoda, saknar min fina 316 som står under ett snötäcke med illalåtande soppapump.
Jag tycker att man känner innan det går åt helvette med en bakhjulsdriven bil, medan det kan kännas helt okej på en framhjulsdriven tills man åker rakt in i en lyktstolpe.
Dessutom har jag upplevt att när det dår åt helvette för en framhjulsdriven bil kan man inte göra nått. medans man både kan bromsa och styra en bakhjulsdriven bil även efter att man har förlorat greppet.
ma
7.450
marin849
Exakt.

"Nä du vet jag är ute o sladdar med PVn o lyssnar på Sator".
En parantes från ett halt Västerås...

Idag såg jag sinnebilden av total okunskap inför körning i vinterväglag.

Tvåfilig plogad (men mkt hal) vägbana. En Golf kombi med vilt spinnande framhjul vinglar fram likt en sinuskurva kring mittlinjen med tända varningsblinkers. Vfn! Föraren har dessutom det typiska fågelholksuttrycket i ansiktet.

En Volvo V70 hade slirat av vägen (bostadsområde, 50 sträcka) och dundrat rakt in på en parkering där en parkerad bil slutligen satte stopp.

Vad säger man? Sånt här händer naturligtvis överallt, man blir så trött... Tänk om alla kunde köra bil, vilken frid det skulle råda i trafiken.

mvh/ Anders
ma
7.450
marin849
Inte helt ovanligt med vilt spinnande framhjul riktade åt något helt annat håll än bilen åker!
Vet inte om fler tänkt på det, men det jag märkt med framhjulsdriva bilar är att om framhjulen spinner går bilen åt motsatt håll än man rattat. Alltså ger man rattutslag åt höger och gasar på så att hjulen spinner går bilen istället snett framåt vänster.
Det går i regel rakt fram eller dit vägen lutar. Är det plant svänger det svagt i hjulens riktning.

mvh/ Anders
Två vintrar har jag varit tvungen att genomlida i en Audi A6 quattro, bilen som ständigt försökte döda mig genom sitt minst sagt oberäkneliga beteende (understyrning som kvickt överger i överstyrning och vice versa, och en styrning som är hämtad ur en buss så man med möda hinner parera svängarna). Men denna vinter kommer jag att äntligen avnjuta i en enbart bakhjulsdriven BMW, som naturligtvis konsekvent överstyr när man så önskar. Bring it on!

Boldly goes where no BMW has gone before
_M
89
_MrA_
BMW 320D touring 2008-07
BMW 116i 2005-02
Chris - stod i kö för att betala på mataffären och skrev via iphone så det var ett lite stressat svar ;)

Frågan var ju egentligen vilket märke man ska välja? Nokian?
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Har kört fd. fram till 2007 och de senaste vintrarna 320/325ci bd.
3:an känns trygg i vinterväglag varken bättre eller sämre, men mycket roligare att busa med om man stänger av antispinn/sladd...
Kör dubbat.
/J

Surf Or Die!!!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
AKN:du skulle varit med i natt på 56an mellan V-ås o Sala,såg väl ut som kriget dragit fram:)låg tradare och bilar som ett plockepinn,folk lämnade även sina fordon o gick med lågskor o dåliga jackor mot V-ås.

Och när man klarat av "prärien" så låg det en hel hög tradare på varandra i nya salarondellen även ett av våra ekipage.
Resan mellan Örebro -Gävle som brukar ta 3,25 tog närmare 6tim.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
trucker,
Det där lät inte kul, dock väntat tyvärr..

mvh/ Anders
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Trucker >> vem kör du för?
ma
7.450
marin849
grelle, det var det jag menade. Härligt vita vägar fungerar ypperligt med en BMW.
Problemet är oplogad 3dm nysnö så att bilen ligger platt ovanpå med hela karossen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.