AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
23.948

Ute och sladdar med BMWn?

Sida 1 av 6
LOL, såg en ny 3a kombi idag som inte kunde köra rakt fram på en plan stadsgata, uppenbarligen hade han sommardäck, men ändå?
Hur står ni ut att bara köra bakhjulsdrivet? Har ännu inte inhandlat min BMW men 4WD är ett krav.

/H (idag nöjd med framhjulsdrivet)
Har du aldrig sett en framhjulsdriven bil med feta sommarsulor dundra rätt in i närmaste lyktstolpe? ;-) 4WD hjälper men är inte på långa vägar nödvändigt! Med bra däck och inte minst sunt förnuft kommer man långt (gäller både fram och bakkrafsande bilar).

mvh/ Anders
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
jag kör hellre en balanserad bakhjulsdriven bil som styr dit jag vill istället för en framtung koloss som antingen går rakt fram eller sladdar vilt med baken i pressade lägen. Dessutom är BMWs DSC (och nyare system) ruskigt effektivt.
Jojo, min flickvän kör runt med en Etta utan M-paket och normala fälgar, kan inte räkna antalet gånger jag fick skjuva den bilen förra vintern...
Har du tyngden fram så har du grepp.
Inbromsning är ju problem för alla men för ovanstående BMW ägare så var inbromsning minsta problemet då han inte ens kunde få fart frammåt...

Kanske är det så att jag enbart kan köra 90km/h i den där givna kurvan på sommaren medans kjolgänget med bakhjulskrafs kan ta den i 110... men jag kommer fram på vintern...(utan 4WD)
Slängar med bakändan tar man tillbaka med lite rattutslag, ev lite gas om man har fäste, Basic
För många år sedan läste jag något om en kille från en bärgningsfirma som uttryckt saken något i stil med att -"Skillnaden på en AWD-bil är att den hamnar längre ut i diket".

hasse: Varför är du här och klagar? Vad vill du få ut av det? Köp en Volvo så slipper du dina påstådda bekymmer.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Hase: du får nog be din flickvän skaffa riktiga vinter däckoch inte köra på några no-name till sk vinter däck!
Har för mig att 1-serien utnämndes till bästa vinterbilen för några år sedan fast den var bakhjulsdrivet!!

MvH Bmw 4-ever
Verdi
hasse,
Varför så bitter? Köp en BMW du med så blir du glad. :)
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Inlägget är ju så överdrivet och fullt med trams att det inte är värt att bemöta.

Köp riktiga däck.

-------
//Lövet
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Tre svenska framhjulsdrivna stoltheter från dagens aftonbladet: Länk
Bitter? nejdå, enbart road av att stoltheten hos vissa sitter så djup, funderar visst på BMW men med 4wd och utan sänkning. Vi bor trots allt i Sverige och bankörning är väl för de flesta ett undantag...
ma
7.450
marin849
Jag var på väg att skriva ett långt inlägg men insåg att det nog ej har någon effekt. :)

Däremot vill jag påpeka att det idag finns framhjulsdrivna bilar med viktfördelning som INTE är 70/30 utan 55/45 t.ex.
Då ligger skillnader i framkomlighet knappast i fram/bakhjulsdrift utan i däckkvalitet, skick, dimension, höjd på chassi etc.

Men många tycks ju ha volvo 740 som referens för bakhjulsdrift och dess egenskaper. Vad har en 740 för viktfördelning??
Min grannens svar efter att ha fått frågan vintern 2009/2010:
- Hur funkar bilen på vintern?

Citat: "Jag kommer aldrig att köpa en bakhjulsdriven BMW igen, nästa måste ha fyrhjulsdrift"

Han har en BMW 325 DA Touring M-sport 2009.

ma
7.450
marin849
kom ihåg att många "fyrhjulsdrivna" system är tvåhjulsdrivna eller i vissa fall enhjulsdrivna (dvs två eller tre helt öppna vanliga diffar!!).
Värdelös skit.
Man uppnår utmärkt framkomlighet även med tvåhjulsdrift (dvs bromsad differential).

Tyvärr finns det knappt längre på någon bil utan de flesta bilar är enhjulsdrivna. förutom 4WD som ofta är 2WD egentligen.

Ta en gammal E34 med original diffbroms. Den kör enkelt ifrån alla "tvåhjulsdrivna" bilar med öppen diff på vintern.
hasseb64: Allting hänger på vinterdäcken. Kolla vad han, din granne, har för vinterdäck. En bil är vintertid inte bättre än dess däck. Så är det billiga däck på bilen får man räkna med dålig framkomlighet.

Vi har en 330dAT -09 och den tar sig fram vintertid med dubbfritt så jag förstår inte vad du har emot bakhjulsdrift.
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
Däck är a och o. Men överlag handlar det om den bakom ratten.
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
En bakhjulsdriven bil med diffbroms är ingen höjdare att köra med när det är
halt, har själv två stycken utan antispinn och antisladd. Då kör jag hellre
men min saab fleratusen på vintern, den tar sig fram i alla väder. Och har
dyra vinterdäck på alla mina bilar men det hjälpen inte här ute på vischan.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Håller helt med Chris87. Det är ett rent nöje att vara ute och busköra BMWn på vintern.
Har alltid haft bra vinterdäck.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
För många år sedan när jag själv körde VW bubbla lånade jag min fars frus 325:a (E36). Fick lätt uppställ i snömodden i en rondell. Släppte lite på gasen och det kändes som om Gud sträckte ner en hand och rättade in bakhjulen i rätt spår.

Håller med om att man ska ha bra däck, men jag skulle alla gånger hellre kört BMW med dåliga däck än typ en V70 med bra däck... (En sådan har jag också kört i snö och det var en madröm).

Var ute en sväng i snön innan med min fars 320d kombi -10 men nya dubb. Helt jävla suveränt!!! Jobbar som mekaniker på saab verkstad samt med några av GM andra bilar med framhjulsdrift. Det är en bra skillnad på både reaktion på system och framför allt grunden i väghållningen.

Ställ en ny 9-5 mot en texnya 5-serien. Ge båda halt underlag, så tror jag nog att bmw tar saaben med hästlängder. Skulle aldrig skaffa mig en framhjulsdriven bil.

Med framdäcken styr man bilen med, inte både och!

// Alex
Verdi
Efter att hemfärden tog 1h 40min, vilket är ca 40 min längre än normalt, så skulle jag ljuga om jag inte hellre hade suttit i min gamla A4 Quattro. Men det är max 5 dagar per år det handlar om. Resten av tiden är 3:an överlägsen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.