AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.301

Måste man ha vinterdäck innan 1 december?

El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Tja!

Tänkte höra en sak med er. Jag är säker på att det är krav på vinterdäck mellan 1 december till 31 mars, om vinterväglag råder. Men om snön kommer tidigare, får man köra med sommardäck då? Idag kom första snön här men det är plusgrader och den får inget fäste på vägbanan då den smälter direkt. Det är väl fan vägbanan man dömer efter och inte tallarna runt omkring?? Men vad gäller då, är det vinterväglag då?

Tack på förhand!
St
287
Stålmannen
323Ci e46 -99
A4 2.0 TFSI -07
Som du själv skriver, lag på vinterdäck mellan 1 december - 31 mars. Alltså är svaret nej.

Mvh
//Peter

Ja, man får köra med sommardäck 1/4 - 30/11.
Ja, om det är snö, frost eller is någonstans på vägbanan anses det råda vinterväglag och kräver vinterdäck 1/12 - 31/3 (förut fanns det en massa undantag, en del är borttagna, men det var ju inte det du frågade om).

Mvh,
P
Just det ja, svaret på frågan i rubriken är ju alltså nej, men svaren på frågorna i inlägget är ja.
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Vinterdäck: 1/12 - 31/3
Sommardäck: 1/4 - 30/11

Det här är datumbestämmelser som de kallar det. Det är ganska enkelt egentligen om man bara håller sig till datumen. Men så finns det såna där tillägg som säger "om vinterväglag råder". Frågan är då alltså vad som går före så att säga, datumet eller situationen på vägarna.

Det verkar finnas fyra möjliga olika situationer.

Situation 1:
Anta att det är 9 november som idag och det är torrt och fint ute på vägarna. Då är det inget problem att köra med sommardäck. Det är inte halt och lagen kräver inte att man måste ha vinterdäck i november.

Situation 2:
Anta igen att det är 9 november men att det är vinterväglag. Då är det osäkert att köra med sommardäck, men lagen kräver inte att man ska ha vinterdäck på bilen?

Situation 3:
Anta nu att det är 12 december och det är fint och torrt på vägarna, fåglarna kvittrar och solen skiner. Då är det inget problem med att köra med sommardäck ju. Men nu är man inne i perioden då det är krav på vinterdäck. Men lagen kräver inte att man ska ha vinterdäck om det är vinterväglag, trots att man är inne i vinterperioden?

Situation 4:
Om det är 12 december och det är vinterväglag så gäller ju att man måste ha vinterdäck på bilen.

Svaren på frågan om man får köra med sommardäck i de fyra olika situationerna blir följande.

Situation 1: Ja, man får köra med sommardäck
Situation 2: Ja, man får köra med sommardäck
Situation 3: Ja, man får köra med sommardäck
Situation 4: Nej, man får inte köra med sommardäck

Var det rätt så?

Jag läste någonstans att Trafikverket rekommenderar att man sätter på vinterdäcken på bilen den 1 november. Men det är alltså inget krav enligt lag.

Vinterdäck måste man alltså ha på bilen mellan 1 december och 31 mars, oavsett om det är dubbade eller odubbade vinterdäck. Dubbdäcken har dock begränsad användning eftersom de påverkar miljön negativt. De är tillåtna mellan 1 oktober till 15 april. De är även tillåtna under annan tid om vinterväglag råder eller förväntas. Odubbade vinterdäck har inget förbud på så sätt, så de får man väl ha på bilen året runt egentligen om man skulle vilja det, eller hur?

Det är ju det att vissa däck är det krav på under vissa perioder medan andra däck är tillåtna och har inget direkt uttalat förbud så som odubbade vinterdäcken eller åretrunt däck. Det tror jag bidrar till förvirringen. Det är en hel del att hålla reda på. Det är inte konstigt att det finns många förare som inte vet vad som gäller och när. Men det är bra att man har minskat antalet olika undantag från de allmänna reglerna.

Nu har jag fått repetera lite och jag tror att jag vet nu vad som gäller. Ser ni något fel i det jag skrev rätta mig gärna och skriv en kommentar. Tack för svaren!
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Verkar som en del folk kan inte tänka själva...
Även om det är ett lag mellan 1/12-31/3 så gäller det att tänka till när det varnas på media att en snöoväder är inkommande.
Efter lunchen slutade jag räkna bilar i diken o radio varningar går hela tiden så svaret är att vinter däck är att rekommendera idag!

BMW - Beroende Med Wilja
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.