AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.234

Svårstartad efter hjulbyte 520 -02

Hej!

Skiftade till vinterhjulen igår kväll på frugans 520iA touring -02 (bensin).

Idag när hon skulle starta bilen så var den svårstartad. Misstände och hostade för att sedan stanna. På tredje försöket startade den dock och gick sedan utan problem.
Vad kan detta vara? Kan det vara olja/bensin som runnit dit där det inte hör hemma?

Jag hissade upp bilen med en garagedomkraft på bilens lyftpunkter, ett hjul i taget. Så lutningen var inte alltför stor..

/Daniel
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan det varit så att du startade motorn och körde en mycket kort sträcka - typ ut ur garaget i samband med bytet?

Isåfall surade nog stiften ner sig - det är vanligt vid kort start/stopp med BMW-bensinarna.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag startade motorn som var kall och körde in bilen i garaget på kvällen, 45 sekunder motorkörning, sen har den stått över natten i garaget (9 tim).

Så din teori kan mycket väl stämma. I så fall borde ingen skada vara skedd..

Låter ju inte så troligt att något skulle ha påverkats av den lilla lutningen som uppstått vid domkrafts lyftet.

Tack för det snabba svaret!

Mvh /Daniel
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Det är det dom kallar gräsklipparsyndromet på Volvo 850. Väldigt vanligt och det är troligen precis som Johan säger.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
När det händer kan man starta med pedalen i botten och sedan släppa upp den när motorn startar så flödar den inte ännu mer.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
överfyllda ventillyftare förekommer väll också? dvs man kan tappa kompression på en eller flera cylindrar. Jag brukar alltid vänta tills tomgången börjar gå ner innan jag stänger av.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.