AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.036

Batteriet dött, får ej upp låset! Är det ok att ladda via bagageluckan? E32 -88

Th
593
Theobald
750ial -88
Batteriet är dött och det är av någon anledning omöjligt att låsa upp dörren på passagerarsidan (ut med handtaget och vrid nyckeln)! Det har alltid fungerat tidigare!

Måste fråga ifall nån kan bekräfta att det är ok att ladda batteriet via kablarna till lampan i "skuffen"? Hittade tipset här i den här tråden: Länk

Tycker tipset låter genialt, men vill vara säker på att inget annat går sönder.
he
150
hesper0s
520i -88
740ia -95
jag hade samma problem förra vintern, batteriet dött, låst bil samt kärvade lås, vågade aldrig mig på det här med att ladda betteriet på några alternativa sätt, så jag sprayade rejält med rostlösare i nyckelhålet på passagerardörren varav jag därpå lirkade med nyckeln åt alla håll, och vips! efter en stunds nötande gick nyckeln att vrida runt :) men batteriet var ju fortfarande tomt, så för att få upp bagageluckan, vilken är elektronisk softclose, så laddade jag bara via polerna under huven, sedan iväg fort för att införskaffa ett nytt batteri.
lycka till!
fk
90
fkon
M3 Coupé SMG II -02
Jag hade exakt samma problem för någon månad sedan på min 750 iAL, 'nödupplåsningen' då man håller ut handtaget är ingen behaglig upplevelse, jag lirkade i över en halvtimme och i slutänden vågade jag inte ta i mer för man kände att nycken började vridas sönder.

Jag hade tänkt försöka mig på tricket med lampan i skuffen, men jag kunde inte ta mig in där heller=/ Vet ej om det var något fel på låsmekanismen till skuffen eller om den bara var kärv, vid det här laget hade dock min nyckel tagit så mycket stryk att jag inte vågade fortsätta.

I slutänden borrade jag ett litet hål i grillen och använde en ståltrådsgalge till att få upp huvlåset och ladda batteriet där.
Länk
Länk

Hade jag haft kvar bilen hade jag definitivt installerat en ståltrådsbit runt huvlåset som man i nödfall kunde lirka fram ur grillen.

Lycka till!

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything.
Th
593
Theobald
750ial -88
Det går att öppna bagageluckan på min, så funderar på ifall jag ska våga mig på att ladda. Finns kanske risk att kablarna smälter!?
Att borra hål i grillen verkar också ett bra alternativ. Måste fundera hur jag ska göra. Tack för tipsen!
he
150
hesper0s
520i -88
740ia -95
jaha, du har batteriet under huven? då ser det inte likadant ut som för mig.
fk
90
fkon
M3 Coupé SMG II -02
Nej, under baksätet, men man kan ladda under huven.

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything.
et
35
etretiotvå
Bmw 730 -89
Hej
Vad bör man ha för batteri i e32?alltså styrka och så?har en 730 89:a, tänkte skaffa nytt nu inför vintern.
he
150
hesper0s
520i -88
740ia -95
88Ah bör väl vara mer än tillräckligt?
ke
172
kenneth.64
750 IL 88,7000 mil ,bmw 750 IE38 -95,honda kombi 2004,bruksbil,

Tjena om de får plats så satsa på ett 100 ah så har du kraft i alla lägen,jag tror att de får plats i din bil,vet att de inte får plats i il med el baksäte.

bromsen är fartens värste fiende
sl
56
slan
728iA -97
Det funkar att ge ström via lampkontakten. Gjorde det på min gamla 750, kommer bara inte ihåg om det va lampan i skuffen eller skyltbelysningen.

Men du behöver inte ladda upp batteriet nå vidare länge, se till att det blir spänning i i grejjerna så funkar c-låset ganska omgående.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Det skall även gå att lyfta framänden på bilen och komma åt kabeln som går till startmotorn, där kan man ladda på mycket.

/Mats J
et
35
etretiotvå
Bmw 730 -89
Får hoppas det inte gör nått om jag stör tråden igen med en batterifråga, förutom amp bör jag titta på nått annat så batteriet verkligen får plats sen? tänkt köpa på jula eller biltema nått batteri då det var billigt men annars om jag inte vet vilket ja ska välja blir det ju nån bensinmack där dem får hjälpa mig men då blir de ju en kraftig prisskillnad så kan man spara lite pengar vore de inte fel:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.