|
|
|
|---|---|
|
TIll våren är det dax för nya sulor bak på E46 touringen 325i. Nu sitter det Dunlop SP Sport 8000 E runt om (225/45-17 fram och 245/40-17 bak på E46 M-sport fälgarna). Bak är det nu punka på vänster och uppslitet på höger. Vad rekommenderar ni för nya däck att ha bak? Jag vill ha samma dimension som nu dvs 245/40 och de ska funka bra med framdäcken som nog är med en eller två säsonger till. Prestanda och säkerhet kommer långt före pris för mej. Komfort någonstans mittemellan. Ska klara torrt och regnigt bra men behöver inte klara vinterväglag för då åker dubbdäcken på. Är det Dunlop SP SPORT MAXX (ev med tillägget TT) som är efterträdarna till de jag har? Blir det väldigt konstigt eller slingrigt om jag väljer annat märke bak än fram? och jag vill inte kassera framdäcken ännu. De har som sagt för bra mönsterdjup för det. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 | |
|
Finns inte 8000 kvar att köpa längre? Dunlop är bra nästan oavsett sort. Du kan även kolla på Sport 9000 som jag hade på en e39 530 ett tag. Men Sport Maxx har jag haft nu på flera bilar och har alltid blivit nöjd. Tror Dunlop har tågordningen 8000 9000 Sport Maxx Även om det kanske finns mönster kvar på framdäcken kanske det ändå är läge att byta pga åldern. En nog så viktig faktor. Själv byter jag alltid alla 4 på samma gång så man slipper fundera men det beror ju på hur hårt man gasar och hur stor plånboken är... Vågar inte uttala mig om hur bilen ev beter sig med olika märke på fram resp bak. Fransosen |
|
|
Att byta alla 4 för mig vore lite onödigt då min bakdäck slits betydligt fortare än fram och då jag har olika dim fram. Söker jag på Dunloptires.com så verkar inte x000-serierna finnas längre - åtmintone inte som rekommendationer till BMW och inte heller som 245/40-17. Kanske två nya Sport Maxx bak om ingen har bättre förslag, någon? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
hej Köpte i våras två st.245/40 av lågprisdäck ca.2 papp st.Fungerar väldigt bra.Har bra komfort och verkar slitstarka.Tror det va nåt Kinesiskt märke som ägs av Dunlop. I fram har jag 225/45 17 Sp.Dessa börjar nu ta slut,men kommer att bytas till desa Kinesiska till våren.Detta är ju dock en 330 Xi. HN |
|
|
Är det någon som kan förklara varför bmw använder denna 245/40 17 och inte 255/40 17 till 225/45 17??? Om man jämför hur mycket det skiljer sig sig från 225/45 till 245/40 så är däcket 1,05% mindre på bakdäcken. Men om man skulle ta istället 255/40 så blir skillnaden bara 0,24% från framdäcken. MvH Bmw 4-ever |
|
| Nä.. 245 40 17 ska du inte ha. Gör själv ett test på Länk så kan du se hur det blir. Som peter78w säger så är 255 40 17 ett bättre val. Mindre däck bak känns inte helt hundra?? | |
|
Frapp: BMW rekommenderar 245/40-17 för E46. E46:or med M-sportpaket kom från fabrik med 225/45-17 fram och 245/40-17 bak. Så varför ska inte original dimensionen användas? Det var inte förrän E90 som 255/40-17 började användas i bak. |
|
|
Det är just det jag vill påpeka! Jag har M-paket på min bil och bmw råder att ha 245 40 17 till bakdäcken men det blir bättre med 255 40 17! KOlla denna sida: Länk Där kan du se däcken i profil och hur mycket det skiljer sig mellan däcken på bild! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Vad är det som blir bättre med 255-40-17 då? BMW har konstruerat bilen med en viss omkrets på hjulen och eftersom BMW rekommenderar 245-40-17 så är det väl så att det är den dimensionen som ligger närmast det mått som BMW har tänkt sig bak på bilen. |
|
| peter78w: Fast de där beräkningarna för rullomkrets stämmer inte. Däck har inte exakt de mått som står på dem utan däckdimensioner bestäms utav ett intervall. Något som syns tydligt om flera olika däckfabrikat och modeller utav samma dimension ställs jämte varandra. | |
|
Chris: så du menar att om man använder sig av en sk däck kalkylator så stämmer inte den???? Har liksom svårt att tro det... Använder man av samma fabrikat både till fram däcken och bakdäcken så stämmer ju kalkylatorn! Där emot använder du dig av 2 olika fabrikat så kan det bli större skillnad som du säger men inte annars! GE: läs inlägg 5 så ser du vad som är bättre med 255 eller använ dig av däck kalkylatorn som jag länkade till så ser du själv resultatet. MvH Bmw 4-ever |
|
| Att bak och framhjul ligger närmare i omkrets förstår jag såklart... Men på vilket sätt blir det bättre för bilen att använda den dimensionen istället för den BMW tycker man ska använda? Det finns väl säkert en anledning till att BMW valt dom dimensionerna som bilen ska ha. | |
|
Jag har 255/40-17 bak och det fungerar utmärkt. Att BMW valt 245/40-17 är märkligt då 255/40 är närmre 225/45 i omkrets än vad 245/40 är. I 18" är dimensionerna 225/40 och 255/35 och det stämmer bättre. mvh/ Anders |
|
|
De bilar som har samma bredd bak kör ju på samma dimension runt om, hade själv 8x17" med 225/45 på min fd E46T så att BMW designat för att bakhjulen ska vara något mindre är nog ganska osannolikt. Båda dimensionerna funkar givetvis och det skiljer några mm gummi på höjden mellan dom. SportMaxx TT bruka få bättre betyg än det vanliga SportMaxx och det kostar inte mycket mer. ___ //Ulf |
|
|
Ok. Jag visste inte att det var originaldimensionen. Då har jag förståelse för om du vill fortsätta med det. Men jag menar att det verkar lite märkligt med mindre rullomkrets bak än fram. Men satsa på sport max om du vill fortsätta med dunlop. När det är dags för framdäck så är ju bilen helskodd med samma däck. |
|
|
Vad gör en bil bättre med samma rullomkrets fram och bak? Eller vad gör en bil med mindre rullomkrets bak sämre? Jag förstår inte hur detta påverkar en bil - i alla fall inte en bil med drivning på endast en av axlarna. Jag avser följa BMWs rekommendation på 245/40 bak - även om jag inte har M-paketet på E46an (tyvärr) men väl M sport-fälgarna. Det lutar åt att bli Sportmax TT bak så får det bli Dunlops värstingdäck fram då de ska bytas. Det är ju ingen brådska med att köpa sommardäck - de ska ju inte på förrän om några månader... /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Ju mer det skiljer mellan fram och bakdäcken så kan man få problem med tex DSC då hjulen rullar olika snabbt. Och som på min tex så har jag ju 4x4 och då ska hjulen snurra helst lika snabbt men det kan dom aldrig göra när man har olika dimensioner på däcken. Men det är ju som sagt bmw egna val så det ska tydligen vara så med andra ord! MvH Bmw 4-ever |
|
|
@peter78w: Jag kan ha lite mer förståelse för en 4wd-bil men å andra sidan är väl dagens 4hjulsdrivna bilar lite mer sofistikerade och fördelar inte motors kraft 25% per hjul (50% per axel). Olika viskoelastiska kopplingar gör väl att kraften fördelas olika beroende på körförhållanden, gaspådrag etc eller? Och visst griper DSC:n om hastighet på olika axlar är olika men är det inte rätt små skillander (enligt dina egna uträkningar ovan) och dessa skillnader är ju teoretiska - du varierar ju diameter med cirka 10 mm pga lagligt slitage från nytt till gammalt däck om vi räknar att du sliter ner från 8 till 3 mm mösterdjup och rull-omkretsen har då ändrats ca 3 cm (pi*1 cm). Någon som vet vid hur stor skillnad i procentuell axelhastighet som DSC griper in? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
peter78w: 225/45-17 fram och 245/40-17 bak gäller även för de fyrhjulsdrivna e46:orna. Så det är ingen fara att ha den kombinationen på. Det jag menade tidigare med att 225/45-17 inte har bestämda mått utan bestäms utav ett intervall, inget jätte stort sådant, går att se väldigt tydligt precis som jag skrev. Om måtten vore absoluta skulle alla däck oavsett fabrikat och modell utav samma dimension, exempelvis 225/45-17, vara lika stora, breda osv. Men det är de inte. Jag är ingen expert på det här, men jag har sett stora skillnader vid jämförelser av 225/45-17. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.