|
|
|
|---|---|
|
Från vilka modeller passar diff bromsen till e24? Årsmodell-83. | |
|
Hej, bolt-on från bla 535i, M535i och M5 E28. Om din 6-serie är E28-baserad, men det ska den vara om det är en 83:a. Mvh |
|
|
Njea.. Om bilen är en -83 har den troligen inte samma bakre fäste som m535. Min är en tidig e28 baserad -83 På min sitter fästet förskjutet i sidled jämfört med tex. m535. Jag TROR att detta ändrades 85 när 535 med 3430cc motorn kom i sverige. Hela diffklumpen är av annan modell, dock går det att modda dit m535 "210" huset. Men bakrefäste och krängningshämmaren passar inte. Det går ej heller att flytta över bakre kåpan mellan husen. Vad det gäller själva bromsen innuti huset, vågar jag inte svara vad som är olika eller inte. / Daniel |
|
|
Där ser man, enligt realoem.com är det samma från 12/83-06/87. Och enligt Länk så finns det iaf en bakaxel som är samma. Men jag har inte sett E24:ans live, så jag gissar bara, något man alltid trott att det varit samma. Mvh |
|
|
Detta var ganska intressant. Detta är var jag hamnar på mitt chassinummer. Länk Jag har den understa "klumpen" original. Och fästet i karossen är som till den e12 baserade översta klumpen :) Gissningsvis såg det så ut på 3,2liters svensksålda fram till 12-83. Då kom istället den "stora" klumpen "näst nederst" och det andra fyrkantiga bakre fästet. Enkelt uttryckt har man ett fyrkantigt fäste i golvet passar de vanliga m535 klumparna, har man det runda har man problem, som dock går att lösa. / Daniel |
|
|
Hur är det med drivaxlarna? passar dom från obromsad till bromsad diff? jag får hem bilen nästa vecka då ska jag undersöka fästet.. |
|
|
Ja vad jag vet passar både kardan och drivaxlar oavsett. Om du söker ideér kan jag bidra med bilder på "min" lösning för att konvertera till nyare/stora/210 klumpen. daniel-635@hotmail.com Man kan även identifiera den "stora" klumpen på att den har 8 Skruvar som håller locket innanför drivaxelns medbringare, den äldre mindre klumpen har bara 6 Värt att nämna är också att 528 har en mindre klump som inte är samma som de båda jag nämnt tidigare, jag vet för jag har alla 3 modeller hemma i garaget. Dock passar den stora klumpen på 528an som har den lilla...... Rörigt värre :) / Daniel |
|
|
Jag tog en diffad klump från en 528i-82 E28 och satte på mina båda från -83. Flyttade den åter igen då jag köpte sista från -87.Inga problem att byta den rakt av. Alla var 528i-E28. Har däremot satt en hel bakvagn från en 520i-87 på en 520-72. allt stämde utom mittfästet för diffklumpen som jag fick göra nya skruvhål för.T.o.m kardan stämde. Mvh Jonas B. |
|
|
Daniel: kan du inte sätta upp bilderna där alla kan se? själv har jag 210huset men intressant o se hur andra har gjort! :) /Farre |
|
|
Jag har haft en mycket tidig e28 518 den hade det äldre runda fästet. (Bil tillverkad -81) Min 635a är tillverkad 05/82 och har även den de äldre runda "e12" fästet. Här kommer lite bilder :) Pardon my bruksskick på 528an :O (Detta är en -87) Denna klumpen är mindre än 535ans Länk Här kommer en bild på 635an som den vart original. Länk Bild på fästet, där man även ser det gamla runda hålet, och att fästet förskjuts ca. 50 mm å t vänster. Länk Och så här ser det ut på plats. Länk En mycket tydligt skillnad på 528ans hus och 535ans är även om man tittar på avtappnings pluggarna. där bara 210 huset har ena avtappningen i huset de andra i locket. Sen är 210 huset rejält mycket grövre, väger modiga 45 Kg. / Daniel |
|
|
Tack för bilderna Daniel! Min bil är en tidig E28baserat. sep 82 tror jag de var, därav den "lilla" klumpen orginal. En mycket rolig grej är att jag har Mycket liknande lösning som din på min bil! :D kan maila bilder till dig sen om du vill :) /farre |
|
|
Kan tänka mig att det ser ganska likt ut :) Har du kapat något i chassit ? Jag har även lagt mellan lite distanser mellan klumpen och bakvagnsbryggan, för annars fick jag lite fel vinkel på min. |
|
|
Ok! Det är inte kapat nåt i chassit. Hur fick du till det med k-hämmaren? Den passar väl inte efter modifieringen? PM:a mig din msn eller mail så kan vi byta lie bilder :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.