|
|
|
|---|---|
|
Har problem med bromssystemet på min 325i -92 Började med att lufta enligt konstens alla regler, det hjälpte inte pedalen sjunker till botten och måste säga att vid luftningen tycker jag att det var dåligt med "sprut" Fick då tipset att det var huvudbromscylindern som var kass. köpte en begagnad historia för ngr. hundralappar. tog bort den gamle slängde dit den nya luftade om systemet igen. Det kom en hel del luft men fortfarande sjunker pedalen igenom. Inget läckage vad jag kan se som släpper olja och det sjunker heller inte i byttan om den står i ngr. dagar... Tycker dock att jag hör ett pysande ljud när jag trycker på bromspellen men kan inte avgöra riktigt varifrån det ljudet kommer ifrån... Vad kan det vara? har jag haft oturen och fått tag på en trasig huvudbromscylinder? eller vad annars kan det vara som gör att trycket försvinner? pyser ut? kan det finnas ngn. vänlig själ som kan komma med ngn. bra ide? | |
Roffa1 |
Låter som "bromsbomben" är kass. Denna s.k bromsboll är en stor svart gummiboll/blåsa. |
|
Ok kollade upp den lite på nätet, men tyckte inte riktigt det stämde överens med min upplevelse....? Länk |
|
Roffa1 |
Hur gick du tillväga när du luftade bromssystemet, luftade du samtliga bromsok? ska man vara riktigt petnoga så skall man dessutom lufta bromsoken i en viss ordning. Du kanske behöver byta ut luftnipplarna om de är gamla o rostiga. |
|
jag luftade HBak Vbak Hfram Vfram.. nipplarna känns helt okej. Ingen kostnad att byta dom iof om det kan göra ngn nytta? |
|
|
Och även om det skulle vara lite luft i systemet borde jag väll få upp ett visst tryck efter ett par pumpningar? Glömde en sak iförsta inlägget. När jag trampar på bromsen och bilen är igång är bromstrycket sämre... |
|
| Funkar kopplingen som den ska? Annars, kolla slavcylinder till denna. | |
|
Har rören blivit tömda tar det lång tid att pumpa upp trycket. Har du otur så har packningarna i den begagnade huvudbromscylindern svällt, har den legat utan bromsvätska ett tag och det har kommit in syre i den blir packningarna kass. mvh stefan |
|
|
rören har aldrig blivit helt tömda, och tro mig jag har pumpat ut så mkt bromsolja runt så det skulle fyllt rören på 1 och 2 ggr. Och det klart att huvudbromscylindern legat utan bromsolja, hur länge kan jag inte svara på för köpte den på skroten och då var den ju tom på olja..... |
|
|
Kopplingen känns det inte som det är fel på.... |
|
Roffa1 |
Och du har ej glömt att fylla på med ny bromsolja vartefter du pumpar ut den gamla? |
|
Nop fyller på med nytt efter varje ok.... |
|
|
kan det ha med ABS´en eller servon att göra???? |
|
Roffa1 |
Sjunker det under Min i oljebehållaren, så kommer det in luft i systemet. Det gäller att hålla noggrann koll på bromsoljenivån. (det sjunker väldigt snabbt) Har du inget tryck alls i bromspedalen trots upprepad luftning? sjunker den i botten direkt? |
|
alltså det finns ett motsånd men den borde ju nypa fast till slut men den går att trycka i botten om man skulle vilja, har dock inte pressat den längs ner för jag hörde att det inte skulle vara bra..... men jag känner ju att den inte "tar" som den ska... |
|
|
Okej nu är det så här huvudbromscylindern pluggade jag igen och då blir pedalen helt stum. dom två rören som går ner till den svarta lådan under cylindern är väl absén? därifrån går det 3 rör två till fram en bak? rätta mej gärna om jag har fel. men när jag pluggar dom så får jag inte pedalen till att bli stum. är det då absén som är kass? det läcker ju ingen olja? |
|
|
Så nu funkar det:) Köpte en beg. abshydralpump på blocket för 400 spänn. och det visade sig vara den som var boven i hela dramat..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.