|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| 7A vid 13,8volt om jag minns rätt. Den ger mer ström (men samma effekt) om man lastar ner den så att spänningen sjunker. | |
Roffa1 |
Supply (valt läge) fungerar som ett nätaggregat som ger 13,6v samt Max 7A. Men om du ökar strömuttaget över 7A så sjunker spänningen vartefter och vid 9v slår den aut ifrån. |
|
Kamel2: Enigt instruktionsboken ska bilen laddas via uttagen i motorn med en gammal typ av laddare, ej pulsad variant. Dettta för att den "intelligenta batterikontrollen" ska hänga med. Ctek är väl ändå en pulsladdare? Just den "intelligenta batterikontrollen" har jag problem på i min 745il -04 E66 110ah amg batteri. När jag kör igång den inbyggda motorvärmaren så kan bilen varna för alla möjliga fel. När jag har laddat batteriet så kommer även då massa felmeddelanden upp.. Då är det bara att stänga av bilen och starta upp den igen så är dessa borta. desvärre så försvinner ju inte felvarningar för "motorlampan" vid omstart. |
|
|
Exakt vad står det i instruktionsboken? Om motorlampan lyser pga att du har fel på bilen så släcks den ju självklart inte bara för att du startar om bilen. |
|
|
går det inte att ladda med en ctek ska man nog inte ladda alls, gamla ointelligenta laddare är kassa. dock kan man använda ett strömbegränsat nätagg som man ställer på 13,6-13,8v för underhåll eller högre spånning för full laddning men då får man stänga av själv efter ett tag. |
|
| Om man känner rädsla över att ladda på motoruttaget under huven, så får man väl koppla bort batteripolerna och ladda direkt på battteriet. | |
|
Jag har alltid underhållsladdat E61:an (och E34:an) med CETEK laddare via poler i motorutrymmet och det har fungerat bra för mig under alla år. Läge "snöflinga" har jag bara använt vid laddning utomhus vintertid = vid kyla. Efter att jag laddat E61:an kan jag ibland få meddelande om förhöjd batterispänning el något liknande (jag minns inte så noga för jag har slutat att bry mig) men det förvinner av sig själv sedan jag startat om. E61:an är en -06 med 12 000 mil och batteriet är ännu inte bytt, men jag skulle inte bli förvånad om det blir dags för byte nu i vinter. Tycker att den börjat bli lite tröttare på startmotorn nu för tiden, alltså om den stått utan laddning i några dagar. (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
Vad händer om man kopplar bort batteri?För laddning En död E60 hur kommer man in eller till batteri för laddning? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.