AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.712

Ctek och E60

Sida 1 av 2
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
God afton!

Jag har en Ctek Zafir 90 och en E60 545 med rätt nytt originalbatteri.
Nu på vintern går inte bilen så ofta, max 2-3 ggr i veckan och då rätt korta sträckor (typ 8-10km).
Min fråga är vilket läge laddaren ska stå i när jag underhållsladdar, det finns, om jag inte missminner mig, tre lägen; MC, en symbol för halvt bilbatteri samt ett läge med en snöflingesymbol. Har för mig att Hasso, folke eller någon annan guru skrev att 110Ah-batterierna ska laddas med snöflingeläget, annars riskerar de att laddas sönder. Har jag drömt det eller kan det stämma?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Är den laddaren rent av för liten? Köpte den till mina gammelbilar, de har ju en smula klenare batterier :)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ok, googlade lite själv och hittade svaret. :)
Länk Min laddare är för klen samt AGM-batterier ska laddas i "flingläge".
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Enigt instruktionsboken ska bilen laddas via uttagen i motorn med en gammal typ av laddare, ej pulsad variant. Dettta för att den "intelligenta batterikontrollen" ska hänga med.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Är Ctek pulsladdare? Jag laddar alltid via polerna under huven.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Är på gång att köpa en batteriladdare då jag använder min E61 ungefär i samma utsträckning som du Lus.

Frågan är då om man skall köpa en Ctek? Är det en pulsladdare? Någon som vet?

Kan denna vara ett alternativ? Länk

Mvh lloydan
Finns ju också en annan budget CTEK variant hos Clas Ohlson, som är lite starkare, CTEK Zafir 100.
Länk

Manual:
Länk
Roffa1
Till alla er som tänker köpa ctek laddare, så kan jag varmt rekommendera denna säljare som håller Sveriges lägsta priser "inkl kvitto o gällande garanti" dessutom fri frakt i hela Sverige.
Fick precis min nya Ctek Multi XS 7000 för 925:-ink fri frakt. Passa på han har endast ett begränsat parti kvar till försäljning.

Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Laddaren är inte alls för svag då du bara skall "toppladda".
Beträffande pulser låter det lite märkligt eftersom spänningsripplet från laddaren är försumbart jämfört med hur spänningen ser ut när bilen är igång.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
marin849: ok, har låtit den ligga på över nätterna i "flingläge" och då har laddaren visat grönt på morgonen, så det är säkert som du säger, att den inte är för klen.
ra
45
ramq
740iA -95
Kör själv med CTEK Zafir 100 till min E38 och den klarar jobbet galant. Jättenöjd med den laddaren.
ma
7.450
marin849
Jag har en Ctek Multi XS 7000 som alltid laddar samtidigt som motorvärmaren värmer. Men det är E39.
rekomendationen på en zafir 90 är för batterier upp till 90ah , men det är bara en rekomendation.

Du kan ladda ett 100 , 110 ah utan problem bara att det kommer ta längre tid.
Denna info kommer från ctech.

Jag kör själv med den på mitt 100ah , för att underhållsladda och har även laddat helt tomma batterier med den.

Dock kan den bli het så man bränner sig närman laddar helt tomma batteriet, men det gör nästa alla de små laddare jag prövat, det försvinner när batteriet börjar ta laddning, så det är ingen ide att oroa sig och avbryta laddaningen.
pr
259
protos
E60 520I-04
Länk
Enligt OEM är inte AGM batteri över 90AH
Min zafir 90 fungera bra.
Tar inte elektronik skada av gamla laddare om man inte kopplar bort batteri?
ma
7.450
marin849
Nja, beror förstås på laddaren, men många gamla laddare stänger aldrig av/minskar inte strömmen tillräckligt när spänningen stiger. Då kan man få 15-16V över batteriet. inget som dödar elektroniken i bilen, men batteriet tar skada.
Roffa1
Mina båda ctek laddare XS7000 och XS25000 har aldrig blivit överhettade. Inte ens ljumna.
Om laddaren blir nästintill brännhet så är den nog för klen för ändamålet.

Tycker själv att XS7000 är den optimala laddaren, lagom stor och klarar lätt de flesta batterier.
ma
7.450
marin849
Om laddaren blir överhettad är den ju felkonstruerad snarare än för klen. En Ctek 3600 t.ex. ska ju kunna ge sin (lägre) maxström utan att brinna upp precis som att en Ctek 25000 ska kunna ge 25A utan att brinna upp.

Dessa laddare är strömbegränsade så de går ej att överbelasta. Men den kan vara för klen i bemärkelsen att det tar för lång tid att ladda.

En XS25000 blir brännhet utan att vara överbelastad om det ej är tillräcklig ventilation eftersom den har en avsevärt högre förlusteffekt i absoluta tal än en XS3600, om man nyttjar 25000 till max.

En XS25000 har faktiskt sämre verkningsgrad än en XS3600 om man bara toppladdar ett bilbatteri (låg laddström) och avger alltså mer värme (alla switchnätdelar har sämre verkningsgad vid dellast), men laddaren själv behöver inte bli varmare tack vare större värmeavledande yta.
För klen och för klen, batteriet jag laddade då var på 72ah.
Jag konstaterar bara att den blir väldigt varm under laddning (inte hela tiden), men den verkar inte ha tagit skada så jag antar att det är överskottsvärme, nånstans måste den ju ta vägen.
Som sagt bara låta den ligga väl ventilerad så tror jag inte det är nån större fara.
Roffa1
Marin849: Vill minnas att XS25000 har inbyggd fläkt samt även en temperatur sensor som reglerar laddningen om batteri eller laddare blir för varm. Värmesensorn sitter placerad på laddklämman för plus.

Jag har tidigare brukat min XS25000 som nätaggregat vid bilstereo-demos och trots ett kontinuerligt strömuttag på 25A så vart den ej ens ljummen. Den inbyggda fläkten sänker omg värmeutvecklingen till noll.
XS 25000 har ju ett supply läge som inte de enklare laddarna har.
Den är tillverkad för det, otroligt bra laddare den kan allt kanske lite väl dyr för privatpersoner.
Roffa1
Även XS7000 har detta supply-läge fast med lägre Maxström 7A.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.