AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.874

Elektriskt vattenpump? Eluppvärmd kallkörning?

Visa användare
95
fullkoll
F46/218d GT Automat 2015
Funderar på att (återigen) bli BMW-ägare och lämna Audi.
Audin tar lång tid på sig att bli arbetsvarm, men efter att ha provkört en 118d tycker jag att den når arbetstemp mycket snabbare.
Min 318d Touring 2008 hade elektriskt hjälpstöd för att komma upp i temp och min fråga är om även de senaste 116d/118d har samma finnes.
Har också sett en uppgift på en engelska sajt att BMW jobbar med en elektrisk vattenpump som bara skall snurra när tempen så kräver.

Nå´n som vet hur det ligger till på de senaste modellerna?

Bara nyfiken........

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det finns väl inte en modern diesel utan hjälpvärmare idag,de är ju så effektiva i sin förbränning att samtliga måste ha detta för att man inte ska frysa ihjäl :) Elektrisk vattepump är nog en realitet redan idag på vissa modeller har för mig jag sett konstruktionen i nån manual men vilken modell det gällde kommer jag inte ihåg.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
95
fullkoll
F46/218d GT Automat 2015
Vete sjutton om Audi (och därmed VW) har någon form av hjälpvärmare på sin 1,6D - det tar en evig tid att få frusna fingrar att tina upp..... där har man ju kvar tempmätaren så tempstigningen får att följa.

På 116d får man klara sig med känslan och den säger att någon hjälp måste finnas, men vilken?

Fortfarande nyfiken!

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det sitter en elektrisk "doppvärmare" i värmepaketet som värmer vattnet som finns där, så du får upp tempen i kupén snabbt på kalla dagar ! :-)
Th
71
ThomasN
320i E90 2009
Det finns ju massor olika lösningar på det här. Ofta har man ju som sägs en doppvärmare men detta brukar kombineras med PTC, dvs elektriska värmeslingor som värmer som i en hårtork innan doppvärmaren värmt upp vattnet i slingan. Därutöver finns ju bränslevärmare av oliaks slag som kan konfigureras som tillsatsvärmare. Ofta specar man olika system för olika marknader. Det finns lagkrav för hor snabbt man skall kunna avfrosta en nedisad ruta osv.
Hur allt fungerar styrs av en CCM (climate control unit) som känner av en massa indata som solstråling, luftfuktighet, utetemp, InCarTemp osv. Beroende på dessa data kör man olika munstycken och olika mycket RES/OSA. Vill man avisa en ruta är det sällan bra att köra fullt blås på fläkten. Dels drar man in onödigt mycket kall luft och dels hinner inte värmen i luften överföras till rutan. Bäste är ur värmesynpunkt att köra mycker RES men då kan man få problem med imma. Därför styr CCM även på hastighet.
Ja, ja mycket pyssel är det..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.