AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.443

för högt HC värde på besiktningen?

Xt
6
Xtreme_jacob
Bmw 525i 12v-89
Hej, har precis vart o besiktigat min bmw fick en tvåa på för höga HC värden, vad kan det vara? nån som vart med om samma, vad gjorde du? det är en bmw 525i 89 12 v. mvh jacob
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Skriv alla dina avgasvärden från besiktningen så ökar chansen att få hjälp. Drar motorn någon olja att tala om?

// Magnus

Visa användare
134
525_vanos
523 E39 1996
Tanka E85 du ska ha helst 70-30 e85 bara för besiktningen sen har du bra värden vill du göra det den dyra o svåra vägen

Byt

1. stift

2. olja

går det inte då så får du byta lambasond/katalysator annars har du en spricka i toppen

enkelt
E85 kommer troligtvis inte att påverka HC värdet.
Jag hade högt HC värde på en 525 -96 sist (nyare generation motor, men ändå). Då bytte jag luftfilter och olja, samt tätade ett litet hål på katalysatorn. Dessutom tejpade jag ihop luftbälgen mellan insug och LMM, som var lite sprucken. Innan besiktningen varmkörde jag bilen på lägre växlar så att katten blev ordentligt varm. Sen gick den igenom.

Så. Kontrollera att avgaset är helt och att det är tätt mellan LMM och insug. Har du inte bytt luftfilter och olja på länge så är det dags iallafall.

--
Markus
Visa användare
134
525_vanos
523 E39 1996
Jag har besiktat alla mina bmw med E85 vinst varje gång

Polarna 520 1992 gick ej igenom besiktningen den hade alla värden åt fanders o sen tanka han E85 sen var saken biff så nog funkar det men vad fick du för värden på bilen skriv alla värden du har fått

Xt
6
Xtreme_jacob
Bmw 525i 12v-89
Mina värden på CO: 0,1 (0,5)
HC: 291 (100)
Lambda: 1,00 (0,97-1,03)

det inom parentes är gränsvärden (max)
Visa användare
134
525_vanos
523 E39 1996
Kolla så luftfilter inte är igensatt heller men testa du E85 o 70-30 e85 så har du den igenom

Skippa fusket med E85 sällan det funkar. Dessutom brukar HC inte sjunka nämnvärt med E85. Jag skulle börja med en stor service (olja,oljefilter,luftfilter,stift). Varmkör sedan på låga växlar, varvtal kring 3500-4000 i ca 4-5 mil, kör inte snabbare än 70-80. Skall du "fuska" så tanka V-Power isf...

525_Vanos: Testa o besiktiga bilen utan E85 nästa gång...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När servades bilen senast?
Dvs. ny olja, nytt oljefilter, nytt luftfilter och framförallt nya stift?

Om det var länge sedan detta gjordes, börja där!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag har testat att fuska med E85 på EN endaste bil (en Passat 1.8 -91). Jag hade kollat ALLT o allt var precis som det skulle trots detta var CO(2500) för högt (0.6 istället för tillåtna 0.3). Hade i ca 40% E85, det som hände var att lambda blev HÖGRE, HC låg precis på gränsen (tidigare låg den på ca 50), CO var fortfarande utanför de tillåtna värdena. I detta fall berodde problemen på en helt obefintlig/tom katalysator. Efter att ha monterat en ny Biltema katalysator var alla värden helt perfekta, HC=2, CO-värdena var båda 0 o Lambda 1, o detta på en Passat som levt ett hårt liv i dryga 34000mil...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...och ett litet tillägg!

Motorn skall varmköras ordentligt precis innan mätningen!

Har en gammal Mercedes S124 - 93:a kombi, med 2,0 16v-motorn.
Senaste besiktningen fick jag vänta drygt 30minuter på att få komma in i hallen och mäta avgaserna - då blev de jättedåliga (typ 300 i HC), men besiktningsteknikern sa bara att "den är nog lite kall". Efter två varv runt besiktningshallen med halvgas och lite bromsning, var HC-värdena nere i 006!
Så lågt har aldrig HC-värdet varit de senaste fem åren i alla fall...(har alltid legat på typ 050-090).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
134
525_vanos
523 E39 1996
Ja håller inte med på att e85 inte fungerar eftersom jag själv har testat o att det fungerar. jag har hat en uppsjö med bmw o alla har gått igenom med e85 har testat andra märken men konstigt nog så har det ej fungerat på andra märken varför förstår jag ej...

men självklart ska man byta olja+stift + luftfilter de kan vara boven

men just HC som han hade dåliga värden på det är den som sjunkigt kraftigt på mina bmw som jag enligt egen erfarenhet haft

men man får ju tror vad man vill men för migoch mina kompisar har det fungerat detta gäller bara bmw
525_Vanos: Testa utan E85 nästa gång. E85 kan kanske funka på en bil som är "knasig" dvs har något fel, tex att den matar in för mycket bränsle o att vissa värden blir fel. Men på en korrekt fungerande bil kommer värdena snarare bli sämre. Skulle råda dig till att laga bilen, de pengarna lär du få igen i form av lägre bränsleförbrukning...
Visa användare
134
525_vanos
523 E39 1996
Jag kan bara säga att jag har jaft bmw som ej gått igenom besiktningen med värden som varit höga o särskilt HC halen o om du inte förstor då andvänder jag bara E85 till besiktning aldrig annars jo om bilen går illa så kan man tanka lite e85 o blåsa ur den så blir spridare rena

Självklart blir bilen tokslö o sen drar mera soppa men som sakt detta gör så den går igemom en besiktning o är det inte det som denna frågan går ut på ?

Men om du behöver tanka E85 då är det ju nåt fel, det är väl det som är huvudfrågan? E85 i syfte att blåsa rent kan göra mer skada än nytta, vissa typer av bensinslangar gillar inte E85...Jag har själv en modell av E34 som är den allra svåraste att få igenom besiktningen, motorn är riktigt smutsig...Trots detta skulle jag aldrig få för mig att föröska "fuska" av den enkla anledningen att det funkar ytterst sällan. Vid inköp var alla värden helknasiga o motsägelsefulla. BMW gissade hej vilt på det mesta, från allt till kasst topplock till defekt lambda/katalysator. Jag trodde själv att det var nåt allvarligt men efter byte av lambda gick den igenom utan problem, o har gjort så varje år. Hur det kommer att gå nästa gång vet jag ej men jag håller tummarna.
Givetvis gör du som du vill med din bil, men det är god taktik att fixa den så du slipper E85, det tjänar du och miljön på.
Xt
6
Xtreme_jacob
Bmw 525i 12v-89
Tack för alla bra svar, som sakt så vill jag att bilen ska gå bra alltid inte bara vid "besiktningen", har införskaffat mig en ny lambda, oljan är bytt i förra veckan, stift får jag till helgen, det mesta verkar tätt, funkar inte de, så blire katalysator nästa från biltema!! Som sakt tack för alla svar. man lär sig mycket!!! MVh
Då du ahr högt hc så kan det vara tjuvluft nånstans. spraya startgas över slanga och insug höjs tomgången så har du en läcka.
kolla läkage avgassystem.

E85 kan få lamdavärdet att skjuta i höjda och ibland förhöjt hc.

E85 har mest effekt på covärdet.

Som sagt kolla efter tjuvluft, kolla tändkablar m.m.
Xt
6
Xtreme_jacob
Bmw 525i 12v-89
Ska göra detta, Tack för ideen!! Inte alls dumt. Mvh jacob
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Hade en 530-93 med för höga värden på allt..... bytte LMM och nästan allt blev bra utom just HC. Gjorde en motorskölj,dvs hällde i en flaska engineflush och körde ca 5 mil innan oljebyte. Då förvann högt HC vid förhöjt vartal men ej tomgång. Bytte microbrytaren som slår om till tomgångsmotorn så att den började jobba.Vips så var allt riktigt jävla bra.
Kolla att allt funkar innan du byter en massa i onödan.Tanka ren bensin.

Mvh Jonas B.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.