AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
48.790

X-drive VS Quattro

Sida 8 av 11
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
föraren som sladdade ur i klippet gjorde ju inga som helst ansatser till att minska sladdarna, tvärtom. man kunde ju lika gärna visat att "esp är onödigt" och sätta i en skickligare förare. Men hur som helst så ökar esp den aktiva säkerheten det är väl ingen som tvivlar på. Större fördel ju ovanare förare.

Ang. motorbroms och instyrning i kurvor så säger det sig väl själv att man får mindre lastväxling (normal körning) med 4wd eftersom även framhjulen bromsar och alltså stabilare uppträdande (och mer understyrning/mindre styrföråga vid motorbroms!). Sen har jag kommit fram till att MSR funkar bra, testa bara att frikoppla, låt motorn varva ner, släng in tvåan i 70km/h i en låtsaskurva (dvs på en stor säker parkeingsplats där det finns marginal) och släpp kopplingen brutalt så att bakhjulen låser. Då gasar motorn till kvickt som attan:) så visst funkar det. Men det är ju ett hjälpsystem precis som ESP. 4wd hade inte behövt detta hjälpsystem.
Jag menade att med MSR slipper man bekymra sig om motorbromsfenomenet fast man har rwd. Och man kan slippa en del understyrning in i kurvor med rwd jämfört med 4wd. Men nuförtiden är nu 4wd-systemen high-tech så de tar hand om det med genom att INTE driva på framhjulen vid instyrning i kurvor (när man ligger på gränsen).

Kanske det som är lite svårt att hålla isär. Det är ju våldsam skillnad på ett gammalt fast 50/50 4wd-system: överlägsen framkomlighet, konsekvent äckligt understyrt i alla lägen utom vid mycket kraftigt gaspådrag och råställ. Medan de nya systemen flyttar kraften fram och tillbaka, det är ju en del av DSC/ESP och säkert en del av anledningen att t.e.x X-drive bilar går så stadigt: möjligheten att flytta drivningen mellan fram/bakaxel används som en antisladdfunktion. En del nya system är ju rentav obehagliga, tänker på Haldex FWD som kan bli 4WD vid behov. Bilen får svårförutsägbara egenskaper särskilt om det sitter i en framtung Volvo hehe och förare och drivsystem kan nästan motarbeta varandra OM man vill köra och leka. Detta är säkert bättre på de senaste Haldex-systemen, har ej provat senaste.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Nu generaliserar du, igen!
Jag åker med automatlåda på alla bilar så skippa allt snack om motorbromsningar!

Alla 4wd pendlar inte mellan över och understyrning, t.ex inte min.

Enligt er så kör alla ägare av 4wd alltid fortare än det som är lämpligt map väglaget , motorbromsar i kurvor och har bilar med opålitlig 4wd!

ma
7.450
marin849
Nya automatlåder motorbromsar ju förträffligt. Och det är ju en förutsättning för resonemanget, det blir ju helt irrelevant att diskutera effekten av motorbromsning om man inte motorbromsar...

Jag påstår inte att alla 4WD pendlar mellan över/understyrning såvitt jag kan se i min egen text. :)
Systemen flyttar ju kraften fram och tillbaka för att, just det, inte bilen skall växla mellan över- och understyrning. Och det finns en del system som jag anser mindre lyckade.

jag hävdar inte att alla 4wd-förare kör fortare, men det finns dom som gör det.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag har lärt mig att man anpassar farten före kurvan, speciellt på halt väglag, för att undvika att bromsa i kurvor. Det ideala är att hålla konstant drivning i kurvan. Detta försöker jag applicera oberoende av om jag kör med 2wd eller 4wd. Det är en av de situationer som 4wd skapar stabilitet!

Att en automat motorbromsar stämmer med på landsväg, vilket jag antar att du syftar på, ligger automaten på en hög växel så motorbromsen är försumbar. Jag har aldrig oavsiktligt råkat ut för en motorbroms som resulterat i bakhjulssläpp oberoende av 2wd, 4wd, manuell eller automat, Ett i mitt tycke konstruerat fall som inte har någon relevans i diskussionen om 2wd och 4wd.

ma
7.450
marin849
Nyare automater växlar ju aktivt ner för att motorbromsa även i stan.
Men visst, det är väl inget man brukar ha problem med. Men StefanL tog ju upp det som ett exempel där 4wd är bättre.

Jag testade för övrigt (igen) att dra upp i 70-80 och sen släppa ner motorn på tomgång och släppa upp kopplingen med tvåan i. På isgata denna gång. Det var lite läskigt, bilen gungade till och bränsleförbrukningsmätaren hoppade till när DSC gasade upp motorn alldeles själv för att få rätt hastighet på drivhjulen. Sen gick förbrukningen inte ner till 0 (full motorbroms) utan DSC reglerade lite lagom motorbroms istället. Coolt!
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
DSC på BMW är fantastiskt bra. Jag har också, vid lämpligt tillfälle, testar hur effektivt DSC är på att häva sladdar och blivit imponerad. BMW har nog kommit längst inom detta område.
Kombinationen 4wd och DSC måste bara fantastisk så nästa 3:a blir nog en med X-drive. Fast i djup snö föredrar jag Jeepen, jag kan inte tänka mig något som skulle vara roligare!

Steaman:
Jag såg inte om modellen i diket var en 2wd eller 4wd bil men antar att det var en 4wd bil med en brukare som kört långt över sin förmåga, hur hade den annars kunnat hamna där?

Stefan L:
Vad blev det för färg?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Steaman: Nej nej nej, för hundrade gången så påstår ingen att _alla_ 4WD-förare kör för fort etc.

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Bunf;

Det blev en Fantomsvart.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Martin E:
Du har säkert sett detta klipp.
Här ser du tydligt fördelen med 4WD.
Dock krävs det mucho pulver för dessa lekövningar.

Jag har lagt hundratals timmar på buskörning under vintertid både med Fwd, Rwd och 4wd och är långt ifrån expert i ämnet, men jag tycker själv att man får en hyfsad känsla för bilen genom dessa övningar.
Personligen tycker jag bakhjulsdrift är roligast för att jag inte hunnit köra in mig på 4-hjulsdriften ännu, men S5an jag hade för två vintrar sedan var rätt kul i.o.m att 60% av kraften gick till bakhjulen. Mycket lättare att köra på sladd än min gamla S4a.

Jag ifrågasätter inte din kunskap och dina inlägg, kanske bara en viss okunskap från min egen sida då man inte har praktiserat alla övningar själv. Men för mig så ger 4-hjuldriften en extra trygghet, och att jag känner mig som en bättre/säkrare bilförare är positivt för mig.

PS. Jag har en uppsättning gamla r-däck som legat till sig och blivit hårda. Bör kunna funka som driftingdäck till S4an eller vad tror du?:)

//Stefan

Martin E
Självklart finns fördelar med 4WD annars skulle det inte finnas. Visst är det kul när man brassar och det driver satan
Men det är betydligt överdrivet i jämförelse med bra däck och ESP hos vanliga männsikor som mig som pendlar A-B som 99,9 % övriga.

Där det för majoriteten bara innebär ett par extra bokstäver på bakluckan utan signifikans förutom att det drar mer bränsle och är dyrare i inköp.

Jag håller för övrigt med Bjerser som verkar fatta vad det hela handlar om som rattar båda alternativen.
Håller även med Steaman att man anpassar sin hastighet till omständigheten och DSC är grymt.

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Sorry Martin, jag glömde länka klippet. Länk

//Stefan

ma
7.450
marin849
Torsendifferential är inte alltid så kul...
Länk
ma
7.450
marin849
Har läst lite. Det verkar vara ett problem med aktivering av ABS och 4WD eftersom hjulen "sitter ihop via drivaxlarna" så att säga. Så antingen inaktiveras ABS (gamla Quattro-system med elektrisk spärrdiff) eller så kopplas 4WD ur vid ABS-aktivering, ryck i handbroms, parkering mm!
ma
7.450
marin849
Hm. "Ett av felen man gör är att försöka häva sladden för tidigt med ratten och då övergår bilen direkt till understyrning".

Se från 5:30 och framåt:

Länk

Så ska det väl inte vara på moderna system? Dvs för mycket drivning fram.
Det är ju ett helt värdelöst beteende. Är BMW X-drive likadant?
X-drive har ju förutsättningar att inte bete sig så.
Martin E
SÄnka farten är också ett alternativ, men för vissa är det det pokal eller hospital som gäller.

Länk

Management by perkele 4wd hjälper inte.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
God fortsättning till er alla på detta forum. Nu är jag tillbaka.

4wd på moderna personbilar är INTE i första hand avsett för att öka framkomligheten utan för att förbättra säkerheten under vinterförhållanden.
I sportbilar är det bl a till för att ”vanliga” förare ska kunna utnyttja prestanda under säkrare förhållanden.
Ett exempel och ett levande bevis för detta är svenska börsbolaget Haldex. Jag vill mena att Haldex existens, deras fantastiskt fina utveckling och dess goda börsvärde, borde vara bevis för 4wd:s fördelar som skulle vara tillräckliga även till skeptikerna på detta forum…

Haldex system finns t ex i Lamborghini och Bugatti.
Vem i detta forum skulle vilja påstå att 4wd i Lambo/Bugatti är till för att öka framkomligheten?
Haldex levererar även framgångsrikt sina system till hela VW group, till Volvo, Saab, Ford och GM.
Och vem i detta forum vill idiotförklara utvecklingsingenjörerna hos Lamborghini, Bugatti, Haldex och hos alla ovan nämnda tillverkare, på samma sätt som vissa här försöker idiotförklara oss som förespråkar 4wd:s positiva egenskaper?
Jag är inte någon särskild förespråkare för just Haldex system utan jag är relativt nöjd med BMW:s xDrive. Men nu råkar jag känna till en hel del om Haldex och jag har själv haft nöjet delta i en hel del tester och jag känner till en hel del om utvecklingsarbetet. Dessutom finns massor av info på svenska, om Haldex och om 4wd i allmänhet, att ta del av för den som är seriöst intresserad. Därför pratar jag här och nu en del om Haldex men jag vill mena att det (i stort) gäller moderna 4wd-system i allmänhet.

Hos Haldex kan man med fog kalla sig för experter på 4wd och fordonsdynamik. Hur man uppnår SÄKER fordonsdynamik är ett resultat av många års utveckling. För Haldex är alltså 4wd helt avgörande. Om 2wd skulle ge tillräcklig säkerhet för alla biltillverkare och alla kunder så skulle Haldex inte överhuvudtaget existera.
Men detta vill alltså vissa här på forumet påstå är båg och att Haldex existens alltså inte är berättigad???
SÄKER fordonsdynamik har väldigt lite med ökad framkomlighet eller förbättrad accelerationsförmåga att göra. Om ni som är enögt negativa visar minsta lilla intresse för att vara objektiva så borde även ni kunna inse detta.
Säkerhetsmässigt behöver man 4wd främst för att undvika plötslig/okontrollerad överstyrning/understyrning. Tillsammans med modern teknik så kan man få en KONTROLLERAD överstyrning så som alla (nästan?) bilentusiaster och goda förare önskar och samtidigt får man då mycket säkrare egenskaper än vad en 2wd bil kan få på vinterväg. En testförare på Auto Motor & Sport beskriver det så här när han pratar om 4wd:s fördelar: ”Säkerhetsmässigt vill man undvika överstyrning i normala lägen samtidigt som kontrollerad överstyrning gärna får förekomma när föraren så önskar!”

(fortsättning följer...)
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
forts...

I nästa steg önskar jag mig xDrive med aktiv momentstyrning på bakhjulen vilket enligt Haldex, BMW, Audi m fl är avgörande för god fordonsdynamik (vilket förutsätter bakhjulsdrift, som minst. Vilket även Audi och Saab m fl glädjande nog har anammat..!).
Med aktiv momentstyrning slipper man det ryckiga bromsandet som ”vanliga” antisladdsystem ger. I stället lägger man kraft på hjulen!
För att uppnå aktiv momentstyrning på bakhjulen har bland andra Haldex i bakaxeln en mekanisk diffboms som är elektroniskt styrd, s k ”eLSD” (den finns bl a i 9-3 Aero XWD och i Cadillac SRX). BMW och Audi kallar det ”sportdifferential” och ”aktiv differential”.

Så här beskrivs en mycket intressant testkörning i Auto Motor & Sport:
Provbilen är en ”vanlig” Saab 9-3 men som specialutrustats med inkopplingsbar Haldex bakhjulsdrift = 4wd!
Försedd med nordiska friktionsdäck är det normalt och hyggligt grepp på vägen som består av packad snö. Men kör jag lite för fort blir bilen understyrd och snudd på okontrollerbar.
En av Haldex utvecklare sitter i baksätet med sin laptop och när jag är beredd så slår han på bakhjulsdriften.
Upplevelsen kan nästan liknas vid att en stor och osynlig hand tar tag i bakvagnen. Oavsett hur jag styr finns det en mäktig kraft som stabiliserar och ibland låter bakvagnen bryta ut lite i ett lagom uppställ när framhjulen vill ploga och bilen inte vill ta styrning. Det är magiskt! Och skitkul!

OBS ni negativa med skygglappar i detta forum; även Auto Motor & Sport verkar i största allmänhet vara övertygade om 4wd:s fördelar och ingenstans i ovan, eller någon annanstans av AMS, beskrivs ”framkomlighet” eller ”acceleration” som 4wd:s största fördelar. Utan det handlar om ökad säkerhet och bl a förbättrad kurvtagning.
Samma gäller alltså för Haldex, BMW och Audi, m fl tillverkare av 4wd-bilar, det är säkerhet och fordonsdynamik som är de största fördelarna med 4wd (INTE framkomlighet eller acceleration!!!).

Kära negativa med skygglappar på detta forum, ni må fortfarande ha en annan uppfattning, det är ok för min del.
Så ber jag er även att acceptera min ståndpunkt, som enligt mig sammanfaller med ståndpunkten hos alla ovan uppräknade, inklusive Bugatti, Lamborghini, BMW, Audi, Haldex, m fl, m fl (det kanske till och med är hållbart som bevis nog för Lövet, m fl?)
Men om ni fortfarande är övertygade om er ståndpunkt så är mitt tips att ni må skyndsamt vända er till Haldex, eller dess aktieägare, och till alla ovan uppräknade biltillverkare. Om ni har rätt så är ju er ekonomiska framtid gott och väl tryggad sedan ni avslöjat hemligheten/bluffen för alla inblandade så har ni ju sparat miljarder till dem. I så fall vill jag vara den förste att hjärtligt gratulera er till er överlägsna klokskap och till er nya mycket stora förmögenhet!
ma
7.450
marin849
Vilka bilar har idag någon form av riktig (ej ABS-baserad) differentialbroms på bakaxeln på Audi och BMW?
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Jag kan inte alla modeller, men det finns säkert de som kan det bättre och som rättar/eller kompletterar mig;
men jag tror att t ex M3 (CSL?), alltså rwd, och någon Audi RS, alltså 4wd, har aktiva differentialer (riktiga mekaniska, tex LSD, Limited Slip, Lamelldiff, etc) som även ger aktiv momentstyrning. Det finns säkert på fler "motorstarka/sportiga" BMW- och Audi-modeller och det skulle förvåna mig om inte tex Porsche erbjuder riktig diffbroms (?).

På tävlingsbilar är det numera vanligt, både på 2wd och på 4wd.

Som jag sagt tidigare, jag skulle alla dar i veckan välja en riktig diffbroms på bakaxeln i stället för taklucka eller annat trams!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.