AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
48.798

X-drive VS Quattro

Sida 6 av 11
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej, det är helt sant. Den bör inte per definition göra att man kör fortare. Däremot så försvinner varningssignalerna att det är halt vilket har en osviklig förmåga att få folk (mig inkluderat när jag körde 4wd) att köra fortare.

-------
//Lövet
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag håller med er om att 2-hjulsdrift är säkrare vid ett, och endast ett tillfälle, och det är när du på grund av halka eller snömodd inte ens kommer iväg från parkeringen med din framhjulsdrivna bil!

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ja verkligen. Alla som inte kör fyrhjulsdrivet är idioter.

-------
//Lövet
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Ulf530: Den diskussionen har redan varit uppe, stabilitetssystem, ABS, vinterdäck och liknande har en bevisad effekt på körsäkerheten. Det har inte fyrhjulsdrift, mer än om man räknar bättre framkomlighet som högre körsäkerhet. Men de skillnaden kan man knappast tillgodoräkna på allmän väg...

Ingen har heller påstått att en 4WD skulle bete sig som "en klick smör i en panna" när en 2WD går stadigt, Det som skrevs var när bilen tappar greppet, vilket händer lika "lätt/svårt" oavsett drivning, har en 4Wd ett giftigare beteende.

Inte första gången du fullständigt misstolkar det som skrivs, uppmanar dig att läsa lite noggrannare så slipper vi tråkiga missförstånd och förklaringar! :)

Frodda: Ingen beskyller själva fyrhjulsdriften för att förmå folk att köra för fort, det är självklart hos förarna problemet ligger. Men i praktiken så är det ett faktum att en större trygghetskänsla förmår folk att köra fortare, eller inte sakta ner när en 2WD ofta varnar om ni så vill det.

Narkotika är ett suveränt hjälpmedel vid rätt dos, men det går inte att blunda för att det ställer till problem när det missbrukas. Det är knappast medicinens fel, men problemen finns där oavsett. :)

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Bjesér: Problemet är att du blandar ihop subjektivt tyckande om 4wd nackdelar som inte existerar med fakta!

Det vi kan vara överens om är att 4wd har högre bränsleförbrukning (ca 1dl), 100 kg tyngre och högre inköpspris.

Men med två likvärdiga bilar, den ena 4wd och den andra 2wd (t.ex. 325xi och 325i), finns det ingen trafiksituation som 2wd är säkrare eller har bättre framkomlighet.
Däremot är det odiskutabelt att det finns ett antal olika situationer där 4wd har bättre framkomlighet.
Om vi sedan tar säkerhet så är det vissa situationer som 4wd ger ökad säkerhet, kanske inte alltid kopplad till trafiksäkerhet, t.ex. framkomlighet vid extremt väder är ju inte att förakta i dessa tider.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Tycker fortfarande det är väldigt trist att man inte längre kan välja till "äkta 2WD", dvs elektriskt spärrbar eller bromsbar diff, som sedan kopplar ur sig över en viss hastighet. Det fanns ju förr! Antispinn som bromsar spinnande hjulet är ju rena skämtet jämfört med en äkta diffbroms. Och det gäller ju 4WD-system med som ofta bara är "minst 2WD" (X-drive mfl), sen finns ju 4WD som bara är "minst 1WD" t.ex. gamla X5 med tre öppna diffar. Och de gamla "äkta 4WD"förstås... Eller "min 3WD" (gamla iX).
co
161
coleburn
335i Sedan -09
Många åsikter blir det, och alla har rätt till sin egen!

Kan väl enkelt säga, att så länge jag bara har råd och/eller kan köra bil överhuvudtaget, så kommer det att finnas minst en 4wd i min ägo. Detta trots att min nuvarande, helt korrekt, klassas som "minst 1WD" av marin849.

Sen att den idealiska 4WD-bilen inte existerar är en annan femma (annat än möjligtvis i specialbyggen typ rallybilar, med dynamiskt bromsade/låsta diffar beroende på hastighet/växel/G-krafter etc.)

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
Jag har varit med om några riktigt läskiga kast med både e61 och e90 i relativt höga farter på vinterväglag. Det har aldrig hänt med mina 4wd bilar.
Självklart påverkar inte 4-hjulsdrift bromssträckan på något sätt men jag vill nog ändå påstå att det ger ett bättre grepp vid kurvtagning och därmed påverkar stabiliteten i sidled avsevärt.
Att 4wd dessutom är överlägset i framkomlighet borde vi ju alla vara överens om.
Jag har en fwd kombi med nya dubbdäck som man klarar sig bra med vid brukskörning, fortfarande dock väldigt begränsad under vintern jämförelsevis mot min toyota med diffspärr som man aldrig ens behöver fundera på om vallen är för hög eller vägen för oplogad, man fickparkerar dessutom med fördel i stan nu när det är så mycket lediga oattraktiva platser.
Även modernare 4wd bilar har stabilitetssystem som hjälp så ett kast behöver säkert inte vara mer dramatiskt än med dito 2wd.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Steman: Nu tycker jag inte du är riktigt rättvis, jag har hela tiden hävdat min åsikt. Den enda som påstått sig leverera fakta var Ulf530 som argumenterade för en annan sida.

Sedan har jag åter igen aldrig hävdat att det finns situationer där 2WD är säkrare, bara att två och fyrhjulsdrift är lika säkra.

Visst, 4WD har bättre framkomlighet. Att ta sig fram är inte föraktat nej och där är 4WD bättre, men jag har ägt flera 4WD utöver E83an men mina bruksbilar har alltid varit 2WD även om X3an börjar ta över idag. Jag har även kört en hel del i tjänsten, nästan uteslutande med 2WD. Och trots detta har jag aldrig kört fast eller haft problem, inte ens längs oplogade skogsvägar på väg att rasta hunden i en sänkt RWD (328i E36).

4WD har utan minsta tvivel bättre framkomlighet, men med mina erfarenheter behövs det inte om det inte finns speciella omständigheter.

Och det var så, att 4WD inte är säkrare och att det för 99% av de som tror sig behöva en 4WD är fullständigt onödigt, jag öppnade i denna tråden!

Men det är sällan man ser de omständigheterna, ofta är det saker som; "säkrare, jag har en backe upp till huset, jag behöver dra upp båten på somrarna" och liknande löjliga ursäkter som ges till 4WD. Situationer där 2WD fungerar lika väl om det fått chansen, och där en massa pengar och bensin går till spillo per år "i onödan" för familjer som lika gärna kunde haft en 2WD på uppfarten. :)

//Bjersér

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Dessa löjliga diskussioner om onödiga pengar! Är det inte onödigt med bilar som går fortare än 120 km/h?

Vad som är onödigt för dig är inte samma sak som är onödigt för en annan:
-Jag tycker en cab är helt onödig, hur ofta kan man köra med taket nere i Sverige?
-Jag tycker att bränslevärmare är onödigt, speciellt på sommaren!
- Andra tycker att rattvärme är onödigt men jag tycker det är underbart!

Vi som förespråkar 4wd i den här tråden försöker inte pådyvla andra att köpa 4wd bara för att vi finne nöje eller nytta med det. Du pratar om löjliga argument för att rättfärdiga 4wd med det faller tillbaka på dig själv! Jag har råd med 3 bilar och har min 4wd för att jag vill och finner nytta och nöje med det.

Det är forumet är ju till för bilentusiaster och är inte en filial till konsumentverket.

Martin E
Otroligt vad en del människor tror på saker som inte stämmer och bara för att man rubbar deras tro så reagerar dom med ännu mer myter och okunnighet.

Om man tror att man ska ha 4WD för säkrare körning på is och snö är man helt enkelt lurad av falsk marknadsföring!
Det handlar mer om att tro att dom har en säkrare konstruktion bara för att de inte har sladdande hjul när du startar med 4WD, att de Kan köra upp för en brant backe där 2WD inte klarar det .

När väl bilen har satts i rörelse gäller samma fysiska lagar för alla bilar på samma sätt oavsett drivsätt.

Alla bilar behöver styras och bara för att du har 4WD har du inte automatiskt mer friktion för styrning och broms.

Ska det vara så svårt att fatta?

På detta sätt är 2WD är säkrare eftersom det signalerar tidigare om att du inte har grepp och det är lättare att överskatta greppet med 4WD.

Så detta är problemet hos en del 4WD ägare som tror att dom har en säkerhet och På så sätt kör dom fortare under halka med sin övertro på tekniken och inte lika försiktigt hos de med 2WD.

Lövet beskrev det tydligt att 4wd påverkar inte styrningen/greppet i positiv bemärkelse i en kurva eller när du ska bromsa.

Det enda som bevisats påverka säkerheten är 1.Vinterdäck 2. ESP Inte 4WD

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Även jag sitter med tre bilar varav ingen kan anses vara "lagom", och jag har inget problem med saker över det normala eller nödvändiga. Den här diskutionen handlar varken om pengar eller antalet bilar man har, utan om fyrhjulsdrift verkligen skapar en säkrare bil eller inte.

Sedan sitter du Steaman och påstår att mina "löjliga argument" skulle falla tillbaka på mig själv, vilka argument?

-Jag har presenterat fysiska förklaringar till varför fyra däck monterade på en 4WD inte ger bättre grepp än samma däck på en 2WD, motparten har inte presenterat motargument annat än barnsliga påståenden om att motsatsen är självklar.

- Motparten har flera gånger skrivit grova feltolkningar av vad de som talar för "att 2WD är säkert som 4WD" skrivit, antingen är de enbart ute efter att jävlas eller så läser de inte ens inläggen man skriver ordentligt. tex:
"Men gud, 4wd må ha sina brister men att på allvar hävda att 4wd är SÄMRE på vinterväg än 2wd är ju lite spejsat... "
==>Ingen har hävdat att 4WD skulle vara sämre.

-Motparten har flera gånger liknat 4WD vid stabilitetssystem, krockkuddar och liknande utan att lägga fram argument för att 4WD skulle ha någon säkerhetshöjande effekt som ovanstående system har. Mer än att det skulle vara en självklarhet.

-Ekonomi har aldrig varit mer än ett delargument mot fyrhjulsdrift, fokus låg på att fyrhjulsdrift skapar en _falsk säkerhet_ men ändå väljer motparten att tolka det som om att man skulle vara för snål för att köpa 4WD.

-Motparten har argumenterat med en attityd av att han självfallet har rätt och presenterar faktiska fakta. Tex:
"De negativa uttalanden om 4wd som finns här stämmer inte.
På vinterväg så är en bil med xDrive självklart och helt givet säkrare än en bil med rwd (om alla andra förutsättningar är jämförbara).
Alltså BILEN är säkrare!"

(Och flera andra exempel, därmed påstår jag inte att "vi" som talar för 2WD alltid varit genomlogiska.)

Sedan skall man behöva sitta och läsa att man pratar knut på sig själv och beter sig löjligt,

Allt jag skrivit är att:
2WD är när alla för och nackdelar är summerade lika säkert och tryggt som 4WD. MEN, om man då tar räknar in:
-Högre förbrukning.
-Högre slitage, fler delar som kan gå sönder.
-Sämre vägkänsla och känsla av hur greppet är.
-En bil som oftast uppträder tyngre och sävligare än en 2WD.

Så är 4WD sämre
(Undantaget bilar som faktiskt kan klättra under svåra förhållanden. Men dessa "riktiga" terrängbilar har oftast andra nackdelar som gör dem inaktuella för de flesta som inte behöver terrängegenskaperna. Jag tänker på Wrangler, Defender och liknande. Självklart minus de som köper en sådan för "kult" eller mode-faktorn.)

Utan att köpa tex. en fyrhjulsdriven E90 (Eller liknande) för att köra i och kring stan på vägar som i allra värsta fall är täckta med ett tunt lager snö åt gången tycker jag är helt onödigt.

Det är _allt_ som har sagts, inget om att stora motorer, lyxbilar och gud vet vad inte är lika onödigt utan bara att det är onödigt. Sedan får folk självklart välja vad de vill lägga pengarna på.

Det är en åsikt, och har aldrig påståtts vara något annat. Ibland blir man minst sagt förvånad och sittandes med gapande mun över hur vissa användare på internet kan leta efter minsta sak att förvränga istället för att se hela bilden.

Jag kör själv en helt onödig X3 med både fyrhjulsdrift och en mängd onödiga kilo, bara för att jag tycker det är kul och gillar sittpositionen och överblicken. Jag har aldrig brytt mig om vad folk lägger pengarna på, utan enbart menat att köpa 4WD för att det skulle vara säkrare är helt onödigt.

God Jul!

//Bjersér

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
God Jul! Hoppas att Glöggen var god! :-))))

Verdi
Många 2wd-talibaner som tar det som en personlig förolämpning att 4wd är bättre när det är halt.

Jag åker 2wd själv och klarar mig bra, men hade hellre haft 4wd nu i vinter. Säkrare accelerationer över snösträngar osv är främsta argumentet.

Det går inte att förklara för folk som inte förstår dock... :=)
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Dessutom vill man straffa 4wd för att den inger en falsk säkerhet! Det argumentet måste bygga på egen erfarenhet eller på jantelagstänkande.

Jag talar bara för mig själv och mina erfarenheter och jag kan bara säga ett för MIG ger 4wd ökad framkomlighet och, i vissa situationer, ökad säkerhet.

Som tur är så riskerar jag inte att möta Bjeser i trafiken eftersom han bakom ratten i sin X3 överskattar sin och bilens förmåga istället för att öka sina marginaler.

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Tycker det är underbart att läsa era inlägg!

-Att jag inte skulle förstå bättre, försöker du på fullaste allvar ifrågasätta min förmåga att avgöra vad som är säkert via ett forum? Bara för att jag inte tycker som dig?

-Att det skulle bero på jantelagen? Visst, jag sitter här med en X3 på uppfarten och är avundsjuk på alla er som har råd att köra 4W... vänta lite nu?

-Påhoppet att jag skulle vara farlig i trafiken tänker jag inte ens bemöta, den sandlådan kan herr Steaman leka i själv.

Att straffa någonting har det aldrig varit tal om.

//Bjersér

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
I vintertid är motorstarka 2wd hopplösa jfv med 4wd.
En 4 wd kan ha bättre körkänsla, det upplevde jag med nya s4 an.
Har inte tidigare upplevt en så bra styrning och uppträdande i någon bil tidigare förutom i Gallardon.
Ni får hålla på att argumentera bäst ni vill men jag påstår att man blir en säkrare bilförare med 4 wd. Inte minst på dåligt underlag.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Jahapp... det krävs en del skicklighet att få en intressant diskussion att spåra ur... :o)

Samtidigt blandar ni ihop argumenten lite:

Man blir exempelvis inte en säkrare förare pga fyrhjulsdrift i sig. Det är inte du som förare som förändras utan det fordon du framför (nu med 4WD mot tidigare 2WD) Det kan - måste inte, men "kan" - betyda att det finns en större säkerhetsmarginal vid vissa givna situationer om du kör 4WD. Men det gör dig alltså inte till en säkrare förare i sig, bara flyttar gränsen för när din okunskap slutar med en situation du inte kan hantera.

Och tycker jag mig se ett mönster bland de som inte har alltför stort bilintresse (och hänger på ett sådant här forum, exempelvis) och just köpt sig en 4WD. De blåser på för glatta livet trots det hala väglaget "för jag har ju 4WD". Att sedan stillsamt försöka påpeka att det hjälper inte din bil när det är dags att bromsa, brukar sällan ge något intelligent tillbaka...

4WD i sig är en jättebra uppfinning, men som allt annat, den måste användas på rätt sätt för att komma till riktig nytta. Bor man i stan och kör omkring i förorterna är 4WD klart overkill. Kör man mycket småvägar (tänk på Österlen denna julen) eller gillar skidåkning och tar till Alperna eller fjällen, så är det absolut värt att överväga en bil med 4WD.

Själv gillar jag framkomligheten, men så länge jag mest använder bilen för att pendla till och från Köpenhamn så är det klart overkill i min nuvarande situation. Men jag hade nog rekommenderat min hustru att överväga 4WD, just eftersom det ger en säkrare känsla (hon kör absolut inte fortare för det - tro mig!) till kostnad av lite högre förbrukning.

Det ena måste inte per definition vara bättre än det andra; det beror på vad du försöker uppnå.

----
BMW CS #6212
Narvselius:

Vad är det för dravel med att användas på rätt sätt för att komma till nytta, det som är rätt för dig behöver inte vara rätt för övriga användare.
Det finns inga givna regler inom vilka områden en 4wd bil fyller sin funktion för en brukare.

Anser jag mig mer trygg och avslappnad med en 4wd bil under rådande vinterförhållanden ska väl inte någon annan påläst besserwisser ge mig lektioner i vad som är rätt och fel användningsområden för denna.
Personligen anser jag mig nyttja fördelarna med en 4wd bil varje gång jag brukar den just nu.

Jag drog förresten upp en bil från ett dike på en liten skogsväg tidigare ikväll, var det ett av dom givna användningsområdena för att bli godkänd som brukare?

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är märkligt att de som i den här tråden förespråkar 2wd använder argumentet att 4wd ger en falsk säkerhet och att man tar ut det förbättrade greppet i högre hastighet. som huvudargument!

Att vissa förare gör som ni beskriver gör inte att ni kan generalisera och påstå att på grund av detta är 2wd bättre.

Om de är som in säger så stämmer min provokation av Bjeser där jag påstår att han bakom ratten i sin X3 överskattar sin och bilens förmåga istället för att öka sina marginaler!

Jag tror tvärtom att Bjeser är en säkrare förare i sin X3 precis som jag själv uppfattar mig själv.

Jag är övertygad att 4wd reducerar vissa situationer som t.ex. vid omkörning över snösträngar och vid kurvtagning. Det gör att jag för en säkrare färd utöver alla positiva förbättringar av framkomligheten.

Bunf: visst är det trevligt att kunna hjälpa andra trafikanter ur diket, oftast har de ju 2wd.

IP: ...[.228.85]

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.