AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.118

Ojämn tomgång på min 318!?

Jo
1
Joce
318i -85
Jag har ett problem som jag inte förstår mig på. Det är så att jag har en gammal 318i från 1985 och när jag startar den så ligger den jämnt i tomgång på runt 1000rpm, när den har blivit varm så står den och varvar mellan 800-1200rpm på tomgång och det är väldigt irriterande speciellt eftersom folk brevid mig vid rödljus verkar tro att jag står och gasar för att jag vill racea eller nåt sånt :S

Vet någon här på forumet vad detta kan bero på och vad man kan göra åt saken?

När jag ändå är igång så kan jag även fråga vad man kan göra åt en växellåda när det är jättesvårt att få i tvåan (ibland inte alls) och fyran kan även den vara seg.

Tacksam för svar

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
På min tidigare 323E21-82 med K-jectronic insprut skötte tillsatsluftsliden tomgångsvarvet (kan vara både elstyrd eller mekaniskt styrd).
På min E30 318-88 med Motronic ska tomgångsmotorn vara den enhet som ser till att varvtalet hålls stabilt vid neutralläge.

Vilket tändningssystem har du? Misstänker att de har L-jectonic, (kom iallafall 1983 för E30 med M20 motorn, men du har ju M10).

Troligen tomgångsmotorn i ditt fall, sitter på/mot torpedväggen ganska centralt (på min 318 iallafall) och ser ut som en liten burk med några slangar kopplade till sig.

Kolla när service gjordes och oljans historik i din låda, byt till ATF Dextron 3, både billig och hälsosm olja speciellt för lite äldre bilar med slitna växellådor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.