|
|
|
|---|---|
|
Tja! Jag tänkte höra en sak med er. Vad heter bilen som har lånad motor från ett flygplan? Det ska vara den starkaste gaturegistrerade bilen i världen tror jag. Jag har ställt frågan till Google med flera olika termer men har inte fått napp. Jag har för mig att den använder en motor från en Spitfire eller annat plan från andra världskriget. Jag tänkte visa den för en kompis. Men jag minns fan inte namnet på varken ägaren eller bilen. Just nu framstår jag som lögnare. Kan ni hjälpa mig? Jag såg bilen på Internet för cirka fem år sedan eller nåt sånt. Den var flerfärgad och mörk. Den var i grunden mörkblå tror jag med olika motiv ovanpå, typ flammor och sånt lull lull. Den var avlång som gamla amerikanska klassiker och hade fenor bak tror jag. Den finns i USA eller Kanada, troligtvis i USA. Förmodligen Texas då i så fall, where everything is big! ;) Den producerade över 1000 hästkrafter, men hur mycket för att vara exakt minns jag inte. Så, något ni hört talas om? Vet ni kanske vilken bil jag pratar om? Känner ni kanske till något annat liknande projekt? Skriv gärna ett svar då. Tack på förhand! | |
|
Om de är Spitfire Rolls-Royce motorn så har jag svårt att tro att de är världens starkaste bil, då motorn producerar runt 1000 hästar "bara", (och ännu färre på högre höjd i ett flygplan). Kanske serieproducerade bilen med störst slagvolym? Har för mig Spitfire är på runt 22liter!? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk google car + spitfireengine ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det är inte denna då? Länk Länk Mvh Martin |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jasså var det den, den första brann upp på 70 talet 500 meter ifrån där jag sitter just nu dvs i Örebro ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Är det en kolvmotor du menar då för jag har för mig att det fanns en bil med en turbinmotor från ett flygplan? | |
| Länk | |
|
Finns flera, här 3 andra: Länk Länk Länk |
|
|
Jay Leno har en ganska cool bil oxå, med en motor från en pansarvagn. 1800 cui stor! Ca 30 liter. Länk // Erik |
|
J.Lindström |
gOry: Nej, Merlinmotorn var på 27 liter Varför det blir mindre hästar på högre höjd är för att syrehalten blir lägre, vilket turbon till viss del kompenserar...fanns en Merlin variant på över 1200hk också!! Mot slutet av kriget hade några Spitfire en 37 liters griffin V12:a på över 2000hk :P |
| Brutus är varje fall den enda med BMW motor ;-) | |
| Ska man vara petig så är syrehalten i stort sett densamma i hela atmosfären. Med ökad höjd sjunker dock lufttrycket vilket begränsar det maximala ingastrycket och därmed effekten. Turbons existensberättigande ;) | |
| Det måste väl ändå vara Lloyden , fråga Sven Melander | |
|
Om man nu ska vara riktigt riktigt petig ;-) så är inte flygmotorer utrustade med "turbo" = avgasturbin, utan har i stället en direktdriven kompressor. /BeroT |
|
|
Man måste ändå respektera en man som Jay Leno som lägger en väldigt stor del av sin förmögenhet på bilar, en sann entusiast! :-) Kan man besöka hans gigantiska garage, är det gjort som ett museum? |
|
|
Jag tror att man kan besöka hans garage, iaf där han har parkerat bilarna, verkstaden vet jag inte. Han har en svenska verkstadschef vill jag minnas. Såg nåt program på Discoverychannel om honom och hans bilar. // Erik |
|
| Det finns flygmotorer med turbo, med kompressor, med båda två och med ingen alls... | |
J.Lindström |
BeroT: Det finns många flygplansmotorer med turbo, bara så du vet!! LKR: Eller ska jag säga SE-LKR Jodå, poäng till dig...det är lufttrycket som sjunker inte syrehalten...menade rätt men skrev fel!! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.