|
|
|
|---|---|
|
Har en bmw E36 och tänkte höra om någon har antingen Haynes eller bentleys verkstadshandbok skräpandes på datorn? :) Vore guld värt om någon hade det ! Tack på förhand //Tiimey | |
| Kanske ska tillägga att det till en 92ans 325a :) | |
| har du frågat google? man kan kanske hitta torrent :) | |
|
Jag har frågat google på så många olika vis att hon/han tröttnat på mig :) hehe Hittade på en bentley rep handbok efter 1 timmes sökande men den står det inget om lagerspel på bottendelen. Så skulle gärna vilja få tag på en haynes :D |
|
| Googla på BMW TIS kanske du hittar nå't intressant.... | |
| Jag har till e30 heynes på engelska. | |
|
Länk Länk |
|
|
Tackar för alla svar och hjälp Nu har ja hittat en BMW Tis version på Svenska till och med. Samt en bentley :D Ska kika på de sista 2 länkarna också :D Tackar |
|
| Jag köpte mig en E36 Touring -99 för en dryg vecka sedan och söker nu efter en Haynes-manual eller liknande. Jag var inne på mekonomen och frågade, men de kunde inte ge mig något bra svar eftersom det stod att boken de hade inte gäller M52-motorn. Det spelar ingen roll om boken är på svenska eller engelska. Förslag? | |
|
Vill du ha bentleys på engelska så hojta till så kan jag skicka över msn eller mail. Tar dock 93mb så vet ej om det går att maila? Den är dock inte på Touring men myckte är ju lika endå. //Tiimey |
|
|
Är det någon skillnad på Haynes och Bentleys servicemanualer som jag inte känner till? Jag har fått för mig att de omtalade Haynes böckerna går under varumärket Haynes här i Europa men att de istället går under namnet Bentleys i USA eller Storbritannien men att det är i stort sett samma böcker. Har jag fel då? Vad är BMW TIS? Jag har servicemanualen för "3 Series" som gäller för "M3, 318i, 323i, 325i, 328i, Sedan, Coupe and Convertible" för åren "1992, 1993, 1994, 1995, 1996, 1997, 1998". Den är utgiven av "Robert Bentley, Inc." Det står "Bentleys, Publishers, Cambridge, Massachusetts". Det står "Copyright 1999 Robert Bentley, Inc". Så den är då utgiven 1999, men det står inte vilken upplaga det skulle kunna vara. Den har ISBN 0-8376-0326-9. För mig låter det ju som en Haynes version för USA. Som då alltså ges ut av Bentley i USA. Det finns också några serier som heter Chilton, också de från USA. Men de tror jag är direkt konkurrent med Haynes. De skriver alltså helt egna böcker, inga översättningar eller lokaliserade versioner av Haynes böcker. Länk Var det denna bok ni var ute efter? En Haynes bok med grön pärm och en grön avskalad modell av en BMW 3-serie med E36 plattform? Skriven av Steve Rendle och Mark Coombs? Denna verkar dock vara ute ur sortimentet i och med att det står "tillfälligt slut" hos Adlibris, trots att boken är utgiven 1996. Det verkar nämligen finnas en nyare version som är utgiven 2000. Den är skriven av Robert Rooney och John Haynes. Länk Vilken är bättre tror ni? Det jag funderar på är om någon av de här böckerna finns i färg? Fan vad dumt liksom, man betalar typ tre eller till och med fyra Linné och får en manual med grådaskiga bilder. Bilderna tycker jag är bland det viktigaste i en sån här bok. Bilderna i piratkopiorna är ju naturligtvis av sämre kvalitet i och med att de är skannade och inte helt sällan med väldigt låg upplösning. Men i den tryckta boken är det inte mycket bättre. Högre upplösning, fyrfärg, större bilder, och fler sidor! Jag betalar gärna mer för en sån servicemanual. Just nu funderar jag på att beställa en sån där Haynes bok eller besöka några bokhandlare imorgon och kolla om den finns på svenska någonstans. Det är en sak att ha en piratkopia på datorn, men en annan att ha boken i handen och alltid tillgänglig. |
|
|
Jo, förresten! Jag klickade på den andra länken här ovan som pekar mot en torrent på The Pirate Bay. Där listas vilka bilmodeller som de olika piratkopiorna gäller. Då såg jag följande lista över 318i modeller. 318i & Touring & CAT (E30) 88 - 93 318i (E36) 93 - 97 318i CAT (E36) 91 - 93 318iS & ti Compact (E36) 92 - 96 318iS 16V CAT (E30) 90 - 91 318iS E36 96 - 97 Vad står bokstaven S för i 318iS? Vad står ti för? Vad står CAT för? Är det modellen med katalysator (catalysis) tro? :) Min är 318i från 1992 så vilken kategori faller den under tro? Det är E36 plattform. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.