AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.713

Behöver hjälp med däck…sommardäck!

Ki
32
Kimski89
120i -07 M-sport
Godkväll alla glada :-) har precis lagt på mina vinterdäck, tog en närmre titt på mina sommardäck och konstatera att deras tid snart är ute.

Frågan är nu vilken sorts däck jag ska ha nästa sommar.
Jag har haft pirelli (rft) skulle gärna vilja ha råd på tystare däck, men samtidigt med bra väghållning. Älskar hur min lilla etta tar kurvorna ;-)

Tittat lite på bridgestone, pappa har föreslagit Michelin…någon med erfarenhet av dessa typ av märken?

Tack på förhand

Mvh Kim
Har personligen erfarenhet på min etta med följande sommardäck (17"):
- Pirelli Eufori@: inte mer än ok däck men inget sportsdäck. Dessutom runflat och det tycker många inkl. jag inte om. Sålde dem snabbt.
- Goodyear F1 Assymetric: Det bästa sportdäcket jag haft, mycket känsla, mkt bra grepp både i det torra och i regnet men inte så tyst. Och rent av bullrig mot slutet (dock det är väntat).
- Pirelli Cinturato P7: mycket tyst och bekvämt däck, dock ganska värdelöst som sportdäck, alldeles för mjuk i sidorna (därav komforten) och svajig på gränsen. Sålde dem till en kompis innan de var slut.
- Hankook S1 Evo: både tyst och efter några mil, väldigt sportig med mycket bra grepp. Dock en aning mindre känsla än Goodyear. Billigt är dem också. Än så länge det bästa däcket för mig (sportig vardagsbruk).

Andra däck som borde vara bra:
- Michelin PS2 - en sportklassiker dock inte tystast. Uppföljaren PS3 verkar inte vara bättre?? HP Primacy om livslängd är viktig och de är mycket tysta också, dock inget sportdäck.
- Continental Sport Contact 3 (eller 5 om 18") - Continental är ju kvalité...
Ki
32
Kimski89
120i -07 M-sport
Onehp: tack för ditt svar, detta gav mig mycket att tänka på. Hur är priser för goodyear? Snackar fortfarande rft?

Hur bra är de sista du nämnde, Continental och hur mycket kostar fyra såna?

Mvh Kim
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Skippa rft däcken, köp 4 st Conti däck har det på mina är superdäck.

Däcken kostar ca 1000 kr o uppåt i pris, beroende var man köper däcken.

Lycka till.
Alla utom de förstnämnda är INTE rft.

Priser kan du kolla här, jag betalar gärna några hundringar till för bra service hos en servicevänlig däckfirma:
nordendack.se
dackonline.se
bythjul.com
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Continental eller Michelin är val som garanterat fungerar bra!

Om du skall köpa nya sommardäck är det nog faktiskt smarare att vänta till våren med att köpa dem - dels brukar det då vara diverse sommardäckskampanjer och dels kan det dyka upp nya och bättre modeller av däck (skulle inte bli förvånad om Continental skiftar till ny generation sportcontact...)!

Skulle också råda att inte köpa RFT - vanliga däck är bättre i alla avseenden och dessutom mycket billigare. För besparingen köper du lämpligen en däcklagningssats (elpump och tätningsvätska) hos BMW och slipper oroa dig för punka.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
Jag kör på Hankook S1 Evo runt om på min... hur nöjd som helst efter både komfort åk och banåka runt ringen... men se till att köpa XL däck när du köper "vanliga" riktiga däck istället för rft skräpet. Den förstärkta stommen i XL däcken hjälper en hel del mot mjukheten många känner när de byter från rft-däck.

har tidigare mkt goda erfarenheter av både Conti SportContact(slits fort som fan dock) och Michelin PS2 men tror jag valt Hankook däcken igen faktiskt.
Ki
32
Kimski89
120i -07 M-sport
Tack så hemskt mycket för alla svar!
Jag väntar med köpet till våren, bara ute och spanar på vad som är bäst för min del.

Ny info från pappa: Michelin var de bästa däck enligt en kille han frågade på skånedäck i Eslöv. De varade längst i milen, hur står sig motståndet mot det, typ Continental?
Om man nu snackar rft, blir inte alla däck "tystare" om man tar vanliga däck?

Känns som att jag bara ställer massa frågor, men är lite vilse när det kommer till vissa saker och uppskattar alla hjälpsamma svar som ni ger mig :-)

Mvh Kim
Dj
134
Djabag
330 Ci Cab 2002 Såld
118d 2009 Inbytt i Tyskland
E61 530d Xdrive 2009 Såld
X1 2.8 (N52B30) Xdrive 2010

BMW K1300GT -09
Någon som provat Nokian Z ?

Det är ju dax att handla nu !
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Hejsan!
Jag hade valt michelin pilot sport alt. continental sport contact, utan tvekan.
Inte bara bra däck utan riktigt snygga också =)
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
bridgestone potenza, också ett riktigt gött däck.
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Vilka dimensioner kör ni med Hankook S1 Evo på 17"? Jag tycker inte jag hittar några 205/50 225/45 (nån av dom iaf). Fast hjulen ligger under en stooor snöhög så jag är inte hundrasäker på vad det ska vara...

Ki
32
Kimski89
120i -07 M-sport
Tobba_ : Hur långt kan man räkna körsträckan med M pilot och Bridgestone potenza?

Märkte det på mina sommardäck att det är olika dimensioner :P något jag aldrig varit med om innan, 205/50 fram och 225/45 bak.
Känns klart bättre med sommardäcken än med vinterdäck, de är 195/50 allround. hur breda kan man ha på 16 tums fälgar?

Mvh Kim
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Vi har Nokian Z G2 på vår 1 serie. Är verkligen nöjd med dessa. Har beställt likadana till 5 :an. Ingen spårning alls och kör med 17" 225/45 bak och 205/50 fram.

Mvh
Kristoffer
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Har också kört med Nokian Hakka Z på min E60 och det var ett riktigt bra däck.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.