AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.095

E39 däckvibrationer, balansera däck med plastkulor?

be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Naturligtvis för bra för att vara sant, men har någon testat att balansera E39 däck med plastkulor som länken nedan beskriver? Kan ju vara en kul grej att prova om man precis skall köpa nya däck, altså prova på de gamla däcken före bytet!

Länk
Visa användare
227
darkus
BMW 530i -94
Tyckt det skull skapa ännu mer obalans ja. Av rotationen så bli ju kulorna å ligga alla på ett ställe ju. Fast teori gå inte allti hand i hand med praktik.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Lite större däck till tex SUV'ar och större brukar man ha sand i däcken för att lättare balansera dem. Min stackars däckverkstad slet i över en timme med att balansera mina 31x10,5-tummare :)
E3
1.828
E36
USA bilar
Pulverbalansering funkar utmärkt i tunga däck såsom lastbil och buss, samt vissa (många) SUV men för personbil är det inte att rekommendera eftersom pulvret "inte hinner med" vid högre farter (ca 100km/h och uppåt)

Fördelen med pulver är annars att du hela tiden får en aktiv balansering eftersom pulvret är i rörelse placerar det sig där det behövs som bäst
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Lättare pulver för högre farter kanske?

Eller är det andra faktorer än diameter på kulor + vikt som spelar in?

Är det kanske periferihastigheten i däcken som inte får bli för hög?

Bara spånar lite... någon vet säkert?

En till, någon som testat med 'lättgas' i däcken? Kommer inte ihåg vilken gas det var just nu... nitrogen kanske, vad är det förresten?

Visa användare
227
darkus
BMW 530i -94
ja kör då med vanli luft i mina ja.
Ha då aldri hört talas om nån annan kört nå annat.

Om man nu skull köra med kulor eller sand i....hu får man det då å hamna i hjulet där man vill att det ska va??
Lite nyfiken.
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Nitrogen (kvävgas).

Nitrogen påverkas inte av yttertemperturen utan trycket är konstant. Det gör att ett nitrogenfyllt däck som pumpats lagom mycket rullar lättare, vilket sparar både bränsle och däck .

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.