AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.467

Fråga om Bluetooth i F10/11 och "rullande kontor"

JF
118
JFR
F10 M5 -12
F11 525dAM -11
Hej,
Är spekulant på en ny bil. Får inte ordning på en, åtminstone för mig som behöver jobba i bilen, viktig fråga. Vänder mig nu till kunniga personer här.

Hur fungerar egentligen tillvalet "Förberedelse Bluetooth"? Merpriset är 12.400 kr (eftersom det kommer i obligatorisk kombination med tillvalen "Anslutning för Iphone och mobiler med mp3-funktion" och "USB-Anslutning" så jag vill gärna veta hur det fungerar eftersom ingen säljare kan reda ut det. För de pengarna kan man få ganska mycket Parrot-anslutning och en hållare så att man se vad som händer i telefonen när man kör (plus att man får en nödnavigator i synfältet, plus att man slipper öppna en mittkonsol för att ladda telefonen - vilket i mitt fall garanterat kommer att leda till att jag glömmer telefonen i bilen).

Så frågan är; vad innebär BMWs egen lösning?

BMWs egen beskrivning (på hemsidan) är: "..genom integrering av utvalda mobiltelefonmodeller1 och ett navigationssystem kan din BMW kopplas upp på Control Display. Om du har en Blackberry, kan du under köning 銥en ta emot e-post. Bluetooth Audio Streaming g顤 det m鐱ligt att sladdl飉t spela upp musik fr幩 Bluetoothansluten utrustning. En adapter med laddningsm鐱lighet och anslutning till ytterantenn finns som BMW Originaltillbehör."

BMWs egen beskrivning (i konfiguratorn) är: "Jobba där du vill. Exempelvis i din BMW 5-serie Touring. Det enda du behöver är din smartphone och det funktionellt utökade BMW Bluetooth-gränssnittet. Denna innovation från BMW ConnectedDrive visar trådlöst bland annat möten, uppgifter eller sms på Control Displayen. Eller så får du informationen du valt uppläst i högtalarna med hjälp av högläsningsfunktionen medan du kör. Aktuell information uppdateras regelbundet i din mobiltelefon. Dessutom kan du enkelt lyssna på musik från din smartphone eller mp3-spelare via bluetooth, usb-gränssnitt eller usb-kabel och samtidigt få upp låtinformation samt skivomslag på Control Displayen."

Jag använder idag en Iphone4. Någon med motsvarande utrustning i sin F10/11 som kan berätta hur det fungerar i praktiken? Vilka menyer från telefonen får ni upp i displayen i bilen och kan styra utan att röra telefonen? Jag är medveten om att någonstans går gränsen för vad som är trafiksäkert.

Andra erfarenheter eller tips i sammanhanget? Ska man t ex tolka BMWs egen beskrivning som att man får ut mer av en RIM-lur än med Apple-lur?

Mvh; Jonas

un
12
unique2me
BMW 320d -06
Hej,
Jag vet inte var du bor, men det borde finnas folk som kan berätta hur systemet fungerar i detalj. Jag kan en del men har förmodligen inte komplett kunskap, jag rekommenderar BMWs kompatibilitets sidor på www.bmw.com/bluetooth där finner du exakt vilka telefon modeller som stödjer vad för de olika BMW systemen.

Men det är helt klart att ett fabriks monterat system är överlägset vad gäller ljudkvalitet både vad du själv hör i bilen och hur den du pratar med upplever dig. Ett eftermonterat Parrot system (Parrot gör bra grejer) har inte lika bra noice & echo cancelation funktioner som det fabriksmonterade systemet som är optimerat för bilens inredning och typiska ljudbild, brus, motorljud etc.
BMW's nyaste BT system som stödjer dessa Office funktioner samt Bluetooth musik streaming är helt klart mer avacerat än Parrots system.

BMW's senaste system erbjuder synkronisering av SMS, e-mail, kalender bokningar från din telefon med bil systemet, men dessa nya funktioner kräver att telefonen stödjer Bluetooth MAP profil för e-mail samt SyncML över Bluetooth, det är inte så många telefon modeller som gör detta tror jag. Nästan alla telefoner stödjer dock Phonebook synkronisering, handsfree & Bluetooth music streaming.
Jag vet att dom klassiska Sony Ericsson telefonerna typ W995, Naite, Elm, Hazel, Aino, Yari har normalt set top of the line BT audio kvalitet samt stöd för BT SyncML så att kalender bokning, SMS & Task synkas med BMW bilsystemet (dock inte e-mail). Titta på www.bmw.com/bluetooth . SyncML eller MAP stöds inte över Bluetooth av Apples produkter, vad man eventuellt kan göra via kabel/hållare i armstödet med Apples produkter vet jag inte.

Lycka till,

Tommy
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Tack Tommy för ditt svar!,

Länken du angav visade att (post-septproduktion?) original BT inte iPhone4 stöder email/sms mm genom iDriven. Länk

Dock är jag osäker på vad som gäller / om man menar den vidareutvecklade BMW ConnectedDrive-BT som finns tillgänglig from sept-produktion.
"RIM Smart Phone Integration" i denna artikel Länk

Är helt övertygad om att det är som du skriver, att originalmonterade BT är överlägset ljudkvalitetsmässigt.
Dock, det intressanta är om originalmonterade systemet vid användande av iPhone 4 klarar att få upp tex mail /sms i iDriven (ej endast uppläst genom navin)?

Vet ni? Har talat med åtskilliga BMW-försäljare om detta, men ingen kan svara på vad som gäller. Klart står att Blackberry-mobilerna verkar kunna fungera med mail, men ingen annan info finns.

För att kunna ha full användning av original BT, och betala för det, behöver vi ha tillgång till mail/sms utan att behöva lirka upp luren ur armstödet varenda gång vid tex rödljus eller liknande när koncentration på trafiken krävs.
Parrot-hållaren monteras ju synligt.

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.