|
|
|
|---|---|
|
Tror jag snart blir galen..! Har lagt upp en tråd tidigare om mitt äventyr med att uppgradera min 4:3 skärm till 16:9 samt MKII till MKIV. Har hållt på i en vecka nu snart och är ganska less på det hela då jag inte får det att fungera som det var tidigare.. Jag är otroligt nogrann av mig och tar gärna god tid på mig samt har sjukt mycket tålamod.. Läst mängder med forum angående uppgraderingen samt även Autpowers mekartips om det hela.. Så nu skall jag börja berätta om mitt äventyr. =) Köpte ett komplett begagnat system innehållande då 16:9 skärm, MKIV samt videomodul med stöd för 16:9 formatet. Gjorde precis som mekartipset beskrev och installerade samtliga saker och satte sedan på minuspolen och vred sedan om tändningen och märkte då att ljud fungerade men skärmen var helt svart. Vred lite i blindo på vredet och hittade TV-läget och då kom bilden fram men utan bakgrundsbelysningen i skärmen *detta fattade jag inte då* =) Märk väl att jag kopplat in samtliga kontaker på samma ställe som tidigare..!!! Jag började yra runt med de vanliga felsökningsmetoderna såsom kolla säkringar, ta av minuspolen och avvakta 30 minuter osv.. Ingenting hjälpte..! Tänkte att jag får felsöka med att installera tillbaka med mina gamla saker och började med en sak i taget men hjälpte inte.. Slutade med att jag monterat tillbaka samtliga saker precis som det var tidigare men fortfarande samma fel men istället för att ha helt svart skärm som på 16:9 skärmen så hade jag nu vit skärm på min 4:3 skärm.. Allt fungerar i bakgrunden och när jag hittar TV-läget i blindo så ser allt normalt ut på 4:3 skärmen *alltså även med bakgrundsbelysning* Efter mycket huvudkliande så började jag smörja kablaget med speciell elkontakt spray och i samband med detta så grävde/hitta jag fram en annan kabelstock som hade en likadan vit kontakt som det redan sitter en av i videomodulen. Denna vita kontakt var inkopplad i sin tur i en annan eftermarknads kontakt som jag köpt av en kompis som i sin tur köpt den på Bimmernav.com för x antal år sedan. Denna eftermarknadskabel har då ett antal RCA kontakter för att kunna koppla in externa källor såsom DVD eller backkamera osv.. Efter tid i frustration och hittade inget fel så tog jag loss den vita kontakten från den efterköpta kabelstocken och pluggade in den istället för den andra som satt i videomodulen och DÅ FUNKA ALLT..! =) Jag har efter detta kopplat sakerna kors och tvärs och får 4:3 skärmen att fungera med den nya videomodulen samt MKIV och även med de gamla sakerna och även då 16:9 skärnen med både de äldre sakerna samt nyare MEN den saknar då sin bakgrundsbelysning. Något verkar vara trasigt med skärmen. Har hittat några andra forum där andra har samma problem med bakgrundsbelysningen men tyvärr så har dom löst det på garanti och därför blir det inget svar på vad som lagade felet.. Finns dock en pågående tråd om en som har samma fel på sin enhet och som säger att han lokaliserat felet som en högvolts diod av något slag.. Läs om det hela här *inte lång tråd* ! =) Länk Hur som helst så stör jag mig bara på varför det fungerar med den andra vita kontakten och inte med den kontakten som man ser SKALL sitta där samt gjorde det tidigare..! Man ser på själva kabelstocken på att den hör hemma där på videomodulen samt är snörad ihopa med den blå kontakten samt antennkablarna..! Vill ju kunna koppla in min DVD spelare också men när jag försökt koppla in den efterköpta kabelstocken med den vita kontakten *som nu inte fungerar i videomodulen* så fungera det inte.. Ni andra som har E38, har ni också en vit kontakt över..? Jag hade varit OTROLIGT tacksam ifall någon som bor i närheten skulle kunna komma förbi så man kan jämföra och ännu mer tacksam ifall jag kunde testat min 16:9 skärm i din bil bara för att vara 100% säker på att det inte är något fel på min bil och inte på skärmen då jag kontaktat säljaren och vi försöker nu hitta en lösning på affären. Jag bjuder på päron glass eller kanel giffel.! =) Men inte båda.! *skratt* Det är troligtvis som sagt fel på bakgrundsbelysningen på 16:9 skärmen då allt funkar på skärmen men man måste lysa med en ficklampa på skärmen för att se vad som händer samt när jag kopplar in min 4:3 skärm i samma konfiguartion så lyser 4:3 perfekt.. Enda jag är bekymmersam över är ju att VARFÖR fungerar inte någon av skärmarna när jag har allt inkopplat som det var tidigare..??? Jag har laddat upp några bilder på kontakterna.. Märk väl att den kabelstocken som den svarta kontakten finns på även innehåller den vita kontakten som numera fungerar till videomodulen, denna kabelstock är typ en meter lång när man drar ut den från sidoutrymmet. Länk Bild nedan är ju då som det satt monterat tidigare innan detta hemska äventyr började men som nu inte fungerar längre *svart skärm* Länk Länk Kan det ha blivit ett kabelbrott på något sätt kanske..? Jag var ju försiktig med alla kontakter och har inte dragit i kontakter osv..! Alla stift är oskadda.. Jag kan ju leva med att ha den andra vita kontakten från GPS moduls kablaget inkopplad istället men tycker inte alls om att det inte fungerar som tidigare och vill verkligen veta orsaken till varför..! =) Otroligt tacksam för svar och hoppas att någon kan hitta lösningen och hoppas någon kan komma förbi så jag får spana lite på din bil för att se att jag verkligen inte inbillat mig om hur det satt monterat tidigare och om jag får så provar jag gärna min 16:9 skärm i din bil.. Glöm inte att jag bjuder på glass..! =) Mvh Peter | |
|
Hej, E38or har ofta en AV ingång i baksätet (vid friskluftsuttaget). Denna är kopplad till en vit kontakt som sätts in i tvmodulen. Om du istället har någon eftermarknadslösning för extra video in / utgångar så tar denna upp platsen i tvmodulen, varpå den ursprungliga blir liggande. Om du inte finner någon som kan titta på din 16:9 skärm i din närhet alternativt har möjlighet att svänga förbi mig så kan jag titta på den. Jag har råkat ut för ett antal 16:9 skärmar där bakgrunsdsbelysningen givit upp. Tar en stund att laga, men full rimligt att göra. /Andy |
|
|
Du är grym Beolink..! =) Har kollat igenom massor med trådar då jag felsökte mitt system och uppmärksammade då dina inlägg och man märker att du har koll på sånt här..! =) Du har ju rätt igen.. Har hittat svar på andra forum om den lösa kontakten och det är som du säger en kontakt för att koppla in externa källor. Jag har forskat vidare angående mitt problem nu i ca en vecka och senast idag så stod jag ute i kylan i ca 4 timmar för att komma fram till hur allt funkar.. Hittade en PDF fil angående installation av TV modul och med hjälp av den och en massa forum kommit fram till hur allt är kopplat.. =) Visar ju sig att det omöjliga har inträffat *att jag gjort fel* *skratt* Då jag inte uppmärksammade någon bild på min 16:9 skärm jag köpt så började jag felsöka med att koppla in och ut saker och ting och i samband med det så måste jag ställt in mig helt på att jag använt en vit kontakt hela tiden men på något sätt så måste jag ha fått tag på den andra och använt den hela tiden.. Detta gjorde ju så att jag inte ens fick bild på mina gamla saker och därav en veckas huvudbry,.. *arrghhh* Allt för att 16:9 skärmen inte fungerade från början.. Nu är jag dock VM-tvåa på att koppla fram och tillbaka alla saker och tror jag kan göra en full uppdatering på en bil på under 5 minuter.. *haha* Har kopplat så att jag bara kör Nav emot 4:3 samt bara Nav emot 16:9 Har kopplat så att jag bara kör TV modul emot 4:3 samt bara TV modul emot 16:9 Har kopplat så att jag kör både Nav samt Tv modul emot 4:3 och 16:9 skärm. I samtliga lägen så fungerar 4:3 skärmen perfekt men 16:9 skärmen saknar sin backlight.. =( Var ligger problemet Andy,..? Är det någonstans i Nav enheten..? Ligger det i själva LCD huset..? Är det någon form av lampa som är kass..? Tacksam för din hjälp.. // Peter |
|
|
Hej, Problemet ligger i själva lcdhuset. Det finns 2 olika anledningar som är vanliga till att bakgrundsbelysningen ej lyser. 1. Kondensatorer och transistorer har gått sönder. 2. Enheten har åldrats och behöver justeras in på nytt. Om du inte är en väldigt van elektrotekniker och eventuellt även rejält van med lödpenna så rekommenderar jag ej att du ger dig in i LCD panelen (alltså fronten, ej själva huvudhuset där bandaren sitter). /Andy |
|
|
Tjena Andy.. Har inget emot att pilla med elektronik men tror att ge mig på detta projekt är för stort för mig.. =) Hur fungerar backlighten..? Är det någon form av lampa..? Kan man ofta se med ögat om vad som är sönder eller måste man felsöka med instrument..? Kanske mycket att begära men skulle du kunna titta på skärmen samt kanske laga den..? Betalar såklart för ditt arbete..! =) Mvh Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.