|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är på jakt efter en bmw e39 touring, och är nyfiken på lastutrymmet... Har letat som en tok utan resultat. Det jag undrar är själva volymen, eventuellt måtten i bagaget. Kör för närvarande audi a4 -96 avant och känner att jag vill ha lite mer plats kvar när man stuvat in emmaljunga citycrossen. (1 barnvagn = fullt) Finns det nån som ägt bägge dessa bilar och jämfört lastutrymmet, eller vet nånstans där man kan ta reda på hur mycket utrymme det skiljer på bilarna? mvh //Patrik | |
|
Länk Inte direkt något under av storhet när det gäller bagaget. Den sneda bakrutan stjäl en hel del utrymme. |
|
|
Den sneda bakrutan oroade mig lite också när jag började fundera på en E39. Jag hade en Citroen C5 kombi innan och den har ju ett gigantiskt lastutrymme med en bakruta som är i det närmaste vertikal. Eftersom jag har en grabb som sitter i rullstol så funderade jag på hur det skulle gå eftersom en del klagade på lastutrymmet i BMW:n. Så här i efterhand så tycker jag inte att det är nån större skillnad mot Cittran förutom höjden. Där skiljer det en decimeter ungefär. Den sneda bakrutan stör inte alls och jag upplever utrymmet som bra. Om jag kommer ihåg det så ska jag ta med måttbandet om en stund när jag ändå ska upp till garaget. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En 2 meters lång sängmadrass körd utan problem, men sneda rutan stjäl en hel del, här ligger en 945,754Volvo bättre till där du kan lasta hela vägen upp. Men visst räcker det till oftast ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag mätte lite hastigt med talmetern. Brydde mig inte om att mäta med ryggstöden fällda. Nere vid golvet: Bredd 109cm, längd 106cm. Från högst upp på ryggstödet till bakluckan: 75cm. Från längst upp på bakluckan till en linje ner mot ryggstödet: 45cm. (luckan lutar alltså en hel del). Jag mätte inte mot insynsskyddets kassett, den snor ju en decimeter ca. Höjden från golv till överkant på öppningen: 71cm. Någon cm hit eller dit felmarginal. |
|
| Fördelen med E39 (och övriga 5-serie touring) är att när man lastat bagaget fullt till semestern, så öppnar man glasluckan och packar en hel del till. Shoppingluckan gör att den sneda luckan blir lite förlåten. | |
| Glasluckan ja. Vilka bilar mer än BMW är det som har det? Jag vet en i alla fall, min förra Cittra hade det. Fler? | |
|
Vi har en vagn liknande er och när vi stoppar den i 525'an tycker jag de e bra med plats över.. Är det av intresse så kan jag ta ett par bilder o lägga upp.. |
|
| Det är ju trots allt inte så himlans ofta man lastar bilen full från golv till tak, från lucka till baksäte.. Så att glasluckan lutar stör inget iallafall om man lastar barnvagn och 4-5 matkassar. | |
|
Tack för alla svar... Smajly: det skulle verkligen uppskattas, om det inte är till för mycket besvär =) har ju som sagt redan bestämt mej för att det blir en e39, men man är ju nyfiken på hur det kommer funka =) Är väl egentligen nöjd bara det inte blir trängre än a4an. mvh //Patrik |
|
| Tar man bort insynsskyddet får man rätt mycket mer utrymme, det stjäl rätt mycket plats faktiskt, speciellt för en barnvagn. | |
| ...och insynsskyddet är ju så smidigt undanpackat när det kilas in i hållarna framför sittdynan i baksätet... | |
| Onestorm: vaaaa? Skojar du eller har jag missat att det finns en plats för skyddet? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nä han skojar inte:) Har dock inte provat att hänga dit mitt utan det brukar hamna i garaget när det ska bort. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Samtidigt så vill man ju inte köra omkring med ungar i bilen, fullastat där bak och borttaget lastnät/insynsskydd. ___ //Ulf |
|
| Vad dumt, fyra E39 touring och jag visste inte om detta :D | |
|
Anledningen till fästena framför sittdynan är ju inte för förvaring utan att man ska kunna ha lastnät med fällda säten. Tittar du upp i taket så finns det även fästen för att haka fast nätet. ___ //Ulf |
|
|
Ah, ja, det gör det ju! De har jag använt som galghängare :D Så utomordentligt dumt! Tack för tipset! |
|
|
Det är därför lastnätet är så långt. Nyttjade finessen första veckan jag ägde bilen när jag fraktade hem min nyinköpta M-front med tillbehör. Hur jag upptäckte det..? Jag är en av de få och ovanliga karlarna som läser medföljande instruktionböcker/monteringsanvisningar. Kanske beror det på att jag också är modellbyggare på fritiden. (Ska bygga en 1/24-kopia på min E34.) |
|
| Blev det inga bilder Smaljy? =( | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.