AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.549

Montera elektrisk motorvärmare på Diesel spis

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Har tänkt montera en motorvärmare från defa på min 330 Diesel spis. Det är ingen värmare som direkt värmer kylavattnet utan mer oljevärmare. PÅ detta viset värmet den upp motoroljan och ev automatlåde oljan och något kylvätskan, då värmen sprider ser jämt över hela motorn.
Men att sätta fast en sådan kontaktvärmare är väldigt enkelt men med mycket konstig konstruktion har den än vad jag är van vid.
Den ska sitta fast mot oljetråget på sidan. Den har 2 stycken fästen som ska sitta fast i tråget med hjälp av 2 st orginal oljetrågsbultar.
Så man måste först demontera 2 st oljetrågsbultar.
Så frågan är kommer det inte att läcka olja då när jag lossar dessa 2 oljetrågsbultarna?
Eller måste jag tömma oljan först?? Är det någon som har någon erfarenhet av detta?
För säkerhets skull så köpte jag 2 nya oljetrågsbultar för att montera dessa istället för det gamla bultarna.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
61
UB525
BMW 520d F10 Xdrive -16
BMW 320d E91 -07
BMW 320 iA E30 cab -92
Borgward Isabella -58
Det är bara att lossa dem och skruva dit den. Det läcker först om du bänder på oljetråget. Monterat på min för två år sedan och inget läckage har uppstått. Men den är sannerligen inte så effektiv, man få lägga till en timme på timern för att oljan ska hinna värmas.
An
16
Anders Eriksson
330D Touring -01
Jag monterade slangvärmare idag på min 330d -01. Tyckte att 300w oljetrågs värmare verkade i klenaste laget så valet föll på calix slangvärmare. Inte specielt besvärligt att montera även om det krävdes lite söl med kylvätskan och sen luftning av systemet. Hoppas på att den ger önskat resultat nu när det blir första vintern för bilen.

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
anders: Vet du om det är samma elsladdar för calix som defa? Har du även webasto värmaren?
För mig spelar det ingen roll hur länge värmaren kommer att vara igång. Om det är 1 timme längre eller hela tiden på jobbet. Sen monterar jag även laddare från Defa för eftersom jag har webasto värmaren så är det bra att ha fullladdat bateri då jag inte kommer använda mig av kontaktvärmaren. Sedan skonar man väl lite genaratorn kan jag tänka mig.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
61
UB525
BMW 520d F10 Xdrive -16
BMW 320d E91 -07
BMW 320 iA E30 cab -92
Borgward Isabella -58
Defa och Calix är inte kompatibla, de ena har flatstift och den andra har runda stift...
An
16
Anders Eriksson
330D Touring -01
Tydligen inte samma kablar hos defa och calix. Har letat massa i motorutrymmet och det verkar som att jag bara har el tillsats värmaren som jobbar när bilen är igång. Sitter dock något som kallas parkeringsvärmare när jag googlar bosch siffrorna till vänster om motorn. Sen sitter det en låda precis bredvid huvudbroms cylindern som jag inte lyckats räkna ut vad den är. Men den är kopplad till ventilerna på den så kallade "parkeringsvärmaren" som ser eftermonterad ut. Slangvärmaren fick bra betyg i morse då temperaturen ute visade -10.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.