|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Äntligen har BSR tagit fram en optimeringlösning till BMW. Jag har just fått min 530 xdA -08 trimmad. Resultatet blev 285 hk och 615 Nm. BSR har lyckats bra med programmeringen och bilen växlar fint och har fått ett mycket bra drag från låga varv Länk Norrlänningen | |
|
Grattis! Jämförbara siffror med en 535d. Till och med bättre vrid! Fint=) Har en del polare och arbetskamrater som kör BSR i sina Volvo och Saab, och aldrig hört om någon som haft problem med optimeringen på något sätt. BSR verkar pålitligt. |
|
|
Lite väl saftiga priser 9.900 kr för en "standard" mapp-fil till alla bilar och en enhet. Då tar man mycket hellre ESS eller Vtech som är minst 1000 kr billigare och så får sin mapp skräddarsydd efter egna önskemål på bilens effekt och karaktär. Eller varför inte RICA som också är billigare. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
218 hk diesel får 285hk och 615nm ... Håller turbon och autlådan , Om siffrorna stämmer? Erra |
|
|
Min uppfattning och vad jag läst om BSR är att de är mycket noggranna vid sina motoroptimeringar. De programmerar om bilen men håller koll på maxmoment vid växlingar och annat så att bilen ska klara av det. Jag har inga vetenskapliga belägg för mitt påstående ovan men ring BSR och ställ dina frågor. Jag är i alla fall helt lugn med min optimering. Norrlänningen |
|
|
Jo, det sa de också när jag chippade min passat att kopplingen skall hålla för att deras proramvara var vädigt speciell... Dröjde det 2 månader innan koppling gav upp,FAST jag körde som jag brukade göra !! Jag vill absolut inte påstå att deras programvara är dåligt på något sätt men jag tycker att de skall hålla sig till Volvo. |
|
|
ERRA: Om det var en vanlig manuell låda på din Passat så förstår jag inte hur teknikern kunde säga något sånt. Det har väldigt lite med en ökning av vrid och mera med hur man slirar/använder kopplingen som avgör slitaget. Min vilda gissning på internetforum är att din koppling hade gett upp inom tre månader utan motoroptimeringen. |
|
| Hur kan det komma sig att det tagit så många år för BSR att få fram något till Bmw? eller handlar det om att dom inte brytt sig om dom för än nu? | |
|
Det är väl som allt annat till bmw, svårt att få fram information. Eller rädslan av att bli stämda. Men var glada att det finns. |
|
|
Dr.Pez:Att min koppling skulle ge upp efter 3mån, NOT ! Visade inte det minsta tecken på slir innan chippning och då skall jag tala om för dig att jag har kört bil och MC sen jag var 14år !! gammal och vet hur man kör "snyggt" då pratar jag inte om att man kör som en biltjuv. Har haft bilar där jag medvetet bränt kopplingar på de. Jag visste att passat med 1,8t motorn har svag koppling,men att de säger att de kan plocka ut så mycket mer effekt jämfört med andra UTAN att kopplingen ger upp, det är det som är felet. Hass:Det kanske inte frågan om att de har behövt så många år att ta fram en "speciell" programvara utan efterfrågan på BMW bilar kanske ökat på sistone.Och att efetrfrågan på Volvo chip är inte så hög som det var innan,med atnke på att Volvo själv erbjuder chippning på sina egan bilar med full garanti! Att de skall ladda ner en programvara på min bil på 615Nm som har en låda som är specad till 600Nm, det finns inte! Erra |
|
|
Vad gäller mappning på BMW så tror jag att det dels beror på vad BSR satsat sina resurser på samt att BMW är rätt så bra på att koda sina program. Det har nog krävts lite arbete för att komma in i systemen. Vad gäller trim så har jag på min tidigare bil, BMW 530d E61 -04 har KCR-trim som ökade effekten från 218 hk till 260 hk samt vridmomentet från 500 till 560 Nm. I KCR-fallet så manipuleras bara signalen från bilen så där vet inte automatlådan eller något annat system i bilen om att kraften ökat. Trots det så funkade det bra, jag körde rätt så hårt med den bilen och dessutom många mil och inget hände med bilen. BSR´s trimmning blir en del av bilens eget motorstyrningsprogram och kommunicerar med bl.a. automatlådan så det blir en säkrare lösning så några hk mer och knappt ökat 10% vrid jämfört med KCR tror jag inte är något problem. Jag kan dock inget lova utan var och en gör som den vill. Norrlänningen |
|
|
Hej "magle" Funkar din 530d fortfarande bra med bsr trimm? Funderar själv på att skaffa ett sådant. mvh Daniel |
|
|
Jag har nu haft BSR-trimmet i ett halvår och det fungerar utmärkt. Det är väldigt enkelt att ladda hem uppdateringar via BSR och de är väldigt snabba med att ha rätt uppdatering i förhållande till BMW´s uppdateringar. Bilen går som ett skott och jag har inte haft problem med någonting. Lådan växlar mjukt och bränsleförbrukningen som förväntat. Det är bara att handla ett trimmet för den som så önskar. Norrlänningen |
|
|
Hej, intressant ämne! Har precis köpt en 730d 04a sport med 218hk och funderar själv på BSR trimmet! Har kollat runt lite på de olika företagen o vet inte vilken jag ska välja.. BSR verkar ju vara ensamma om att erbjuda 285hk o 620Nm! Låter riktigt bra.. Men det jag funderar över är: Är det värt o lägga ner 7900kr ? Jag menar de e ju dyrast, finns bla Promotech, V-Tech osv som också är bra men ligger runt 5-6000kr. Erbjuder dock inte 285Hk men 260-275Hk. Sen är jag lite skeptisk för dessa 620Nm eftersom lådan är konstruerad för max 600Nm! Spelar dessa 20Nm någon stor roll?? Det lutar just nu åt BSR, men vill inte byta vxl-låda efter ett tag på en 7 serie... BMW POWER ! |
|
|
Hej Har idag fått mitt nyinhandlade BSR trimm till min 530D 2006 Ska prova och installera detta ikväll. Återkommer med resultat. mvh Daniel |
|
|
jag funderar också på BSR. dock har jag en manuell 530d -07 (LCI). Bör jag vaar mer eller minde oroad för hur växellådan ska hålla? |
|
|
hej. tror nog växellådan håller. snarare kopplingen som inte håller. beror såklart på hur man växlar. växlar man mjukt och bra så håller det nog utan problem. mvh daniel |
|
|
Dahlbäck Racing har också trim till era Bimmers, min polare har chippat sin 525xD. Herre****ar vilken skjuts i bilen. Ska lämna in min X1 till veckan tänkte jag. |
|
BCR |
Var idag på BSR i Växjö för att få PPC3 steg 2 monterat på min GTI :-) Blev väl omhändertagen och fick ett eget rum (kontor) med internetuppkoppling så att jag kunde jobba under tiden de fixade bilen. Steg 2 består av programvara och BSR Sport flow cat-back avgassystem. Är riktigt nöjd med resultatet, motorn blev betydligt starkare i mellanregistret och känns som en liten V8;a i karaktären och håller uppe turbotrycket ända upp till varvstopp. Avgassystemet låter enbart marginellt mer än original vid belastning vilket är behagligt. Är mycket nöjd och bilen går som ett skott utan att kännas ansträngd. Nya PPC3 är busenkel att hantera och BSR är kvicka på att uppgradera i takt med fabrikanternas egna uppgraderingar. Kan så här långt enbart varmt rekommendera BSR som verkligen fått till en bra setup. Ska bli kul att testa imorgon när det är torr asfalt... Håkan |
carl530 |
BCR: Vad har det med bmw trim att göra? Ni som väljer BSR, tänk på att dom är "stela" att ha göra med. Vill ni göra några förändringar på er bil i framtiden kommer ni få vända er till en annan leverantör. Skulle exempelvis partikel filtret sättas igen kommer dom troligtvis inte hjälpa till med att koda bort det = 20 000:- fattigare. Detta är något som händer även på org bilar så det kommer garanterat hända på dom trimmade oavsett trimföretag. obs! Detta är inte kritik av BSR´s trim program som säkert är bra. men det kan vara värt att tänka ett steg längre. |
| Är BSR:s trim PPC3 till BMW Z4 Sdrive 35i ok? Hur blir bilen efter trim? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.