AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
36.056

Är det ngn som vet ngt om denna 740ial?

Sida 5 av 7
Jag tackar och bugar.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Jag tror att vissa missförstår här tanken bakom det hela.

Det är ingen som tvingar en säljare att stå för ngr resekostnader.
Men däremot som en försiktighets åtgärd och för att gardera sig själv kan man komma överens med säljaren innan man åker iväg för att kolla på bilen och ev. köpa den om allt står rätt till.

Sen om säljaren inte vill gå med på det har man boillen i sina egna händer, antingen tar man en risk och åker iväg eller så skiter man i den bilen.

Varför vissa av er har svårt att förstå den tanken kan jag inte begripa.
Det är ett fritt val att acceptera ett sådant krav som en säljare.

Antingen accepterar man det eller inte! Det är ingen som tvingar en.

Sen att det kan vara fel/brister på gamla bilar mm förstår väl alla, problemet är om man försöker dölja det och det hela handlar om det.

andreas_lofgren:

Begagnade bilar kan ha fel, inget konstigt med det men största felet för mig i det fallet är om ägaren försöker dölja det på ngt sätt genom att inte upplysa om det!
(Jag menar inte dolda fel utan fel som man inte kan missa som en bilägare!!)

(Menar inte att nillenalle har försökt dölja ngt!! Detta är en allmän åsikt som jag har själv)

Det vi snackar om nu var en idé som jag föreslog för min vän när han tog kontakt med nillenalle.
Sen om nillenalle inte gick med på det (hur det vart med det exakt fick jag inte ngt klart besked) är det väl hans egen beslut.

BMW M-POWER
Utmärkt idé GINO, jag skall absolut prova fråga BMW Niederlassung München (eller Englunds Bil i Luleå) om de kan stå för flygbiljett och omkostnader om nästa bil jag köper därifrån inte motsvarar mina förväntningar :-)

TW
121
TWX
750 il -96
Konstigt att man överhuvud taget funderar på om det är fel på en 10 år gammal bil!!!
När det finns nya att köpa runt hörnet och inga långa resvägar. Tänk så mycket bensin man sparar.
Gino: Vilken säljare skulle gå med på att stå för DINA resekostnader?
GI
2.196
GINO
andreas.a:

Skulle jag sälja en bil som jag är säker på och kan in o ut så skulle jag göra det för en ev. tänkbar köpare om denna tvekar på bilen pga dels avståndet samt dels att slippa bli lurad.

Sålde en bil till en ung kille som bodde i Pajala för ngr år sedan och tvekade om han skulle ta och åka ner för att titta på min bil och ev. köpa den om han tyckte om den.
Men efter att ha garanterat honom att om inte bilen uppfyllde beskrivningen som jag hade gett till honom så skulle jag stå för hans flygbiljett.

Gissa om den killen åkte ner och köpte min bil?

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
Kristoffer_L :

Du kan ju alltid försöka :) men troligtvis kommer dem bara att skratta åt dig och be dig stanna hemma...

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
Eftersom vissa verkar fortfarande tolka mina inlägg fel lägger jag ner denna diskussion om utlägg för resekostnader.

Jag kommer iaf att ställa frågan vid ev. bilköp långt bort från mig för att slippa bli lurad och det ända jag kan få som svar är ett nej och då kan jag gå vidare.
Mer komplicerat än så är det inte och det är inget att bli upprörd över tycker jag om man är en seriös säljare.

BMW M-POWER
Gino: Tror inte folk feltolkar det du skriver, de reagerar på vad du skriver! Det är ett orimligt "avtal" du försöker påtvinga ("erbjuda") en säljare, något som de flesta inte accepterar! Du tar alltid en risk när du köper begagnad bil, resekostnaden är en del av det. Jag tror heller inte att du kommer göra många affärer med den inställningen. Alternativet som återstår är ju förståss att köpa bilen i hemområdet.
GI
2.196
GINO
Edit:

(Skall stå enda och inte ända) fort o fel.....

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
Keiser:

Du tolkar mina ilnägg också fel!

Jag menar inte att man ska tvinga på ngn utlägg eller liknande, varför väljer man tolka det på det viset?

Man kan alltid fråga och som svar kan man som mest få ett nej.
Vad är problemet med det?
Om du skulle få samma fråga kan du väl tacka nej om du inte kan garantera den beskrivning du ger om din bil eller hur?

Om jag frågar en säljare info angående bilen som han/hon säljer och denna kan inte står för sin beskrivning om objektet till salu, så skulle jag nog leta vidare.

Varför åka 40 mil enkel resa om en säljare inte kan stå för sina ord?

BMW M-POWER
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
En bekant från Karlskoga åkte till Hässleholm för att kika på en "kanonfin i toppskick" 540-99 som vistade sig vara ett mätarskruvat vrak.
Denna.
Länk

Rogge blev i princip upplyft mot väggen och fick skaka fram soppa pengar :)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Gino: jag kan nog stå för min beskrivning men jag kan inte stå för din tolkning. Jag förstår vad du menar, du ställer frågan och det är upp till mig att godta eller förkasta din förfrågan. Dock är ju utgångspunkten i kontakten säljare/köpare att det ska bli affär. Ställer du ett orimligt krav så reagerar säljaren negativt, det ger inga bra förutsättningar för affär...
GI
2.196
GINO
Keiser:

Om jag frågar en person som säljer en bil om denna kan garantera mig bilens beskrivning som han/hon beskriver och denna person kan då välja antingen att stå för sina ord eller säga nej tyvärr, jag kan inte stå för mina ord.

Svårare än så är det inte eller?

OBSERVERA att jag skriver beskrivningen om bilen som man ber säljaren om, inte dolda fel som ligger o gömmer sig!

Exempel:

Om jag frågar säljaren om denna vet eller kan kolla om det är ngt oljeläckage under bilen och den personen väljer att svara nej ínget läckage ngnstans men i själva verket har han/hon inte orkat eller inte velat kolla upp det.
Sen visar det sig väl på plats att det är oljeläckage som jag tidigare frågade om innan jag åkte iväg för att kolla/köpa bilen.

Ställer man frågan om denna kan stå för sina ord och garantera beskrivningen av objektktet innan man ger sig iväg till en sådan säljare kan man nog utesluta att bli blåst. (i de flesta fall)

BMW M-POWER
Gino: Jag kan garantera att jag inte hittat något men kan inte garantera att du inte hittar något! Så frågan som den var ställd är fortfarande orimlig (läs på sidan 1: "sa han att jag skulle betala honom för resan om han hittade någonting som jag inte talat om i förväg"). Ett bättre sätt är att försöka få en korrekt uppfattning av säljaren och sen ställa detaljfrågor. Har alltid funkat för mig och du slipper riskera affären om säljaren reagerar fel på din fråga! Hur du än vrider på det kommer du aldrig få några garantier, för du tror väl inte att han som blåljuger om bilens skick sen kommer ge dig bensinpengar!?
GI
2.196
GINO
Kaiser:

Allvarligt om du inte hittar ngt oljeläckage men ngn annan gör det på samma ställe som du har kollat, hur seriös har du vait då?

Självklart ställer man inte en sådan fråga till herr Rolf Friman.....

BMW M-POWER
Gino: Det kan mycket väl vara så att det sitter en droppe olja under motorn (som jag antingen missat eller kommit fram efter jag tittat), köparen skulle då kunna begära pengar! Nu är vi djupt inne på detaljer och det ger inte mycket att fortsätta diskutera det. Huvudfrågan är att säljaren/köparen kan göra olika bedömningar samt att få säljaren har 101% koll på bilen. Därmed accepterar få säljare denna förfrågan och du har svårare för att göra en affär! Märk att i denna tråden har många reagerat just negativt på din fråga, ta till dig det! Det kan faktiskt vara så att din strategi inte är den bästa. Förövrigt förstår jag vart du egentligen vill komma, men vägen dit är problemet! Sen får du ju naturligtvis ställa vilka frågor du vill vid en affär. :)
GI
2.196
GINO
Kaiser:

Du har rätt där när det gäller hur pass noga man har vart vid genomgång av bilen ifall ngn har frågat om det.

Men min inställning är att ärlighet varar längst och jag har alltid beskrivit mina bilar vid ev. försäljning så att jag kan garantera en köpare utlägg för en resa om denna inte tycker att min beskrivning av bilen inte motsvarade köparens förväntningar.
Eftersom jag är en pedant människa så har mina bilar oftast vart i mkt bra skick och jag känner till bilarna ganska väl.

Då kan jag oxå stå för mina ord när jag beskriver en bil och kan garantera det.
Jag har stake till det jämfört med vissa andra.
Inga lurenderier här inte, säger jag att det inte är oljeläckage ngnstans då är det ingen oljeläckage.

Eftersom vi tycker lite olika angående ämnet är det nog lika bra som du säger att vi avslutar den här diskussionen pga varken du eller jag kommer att ändra inställning till frågan.

BMW M-POWER
Så egentligen köper du bara bil av någon som är (minst) lika pedantisk som du själv och som dessutom har samma inställning som dig gällande denna fråga (accepterar upplägget med att bli betalningsskyldig om köparen hittar något som är felaktigt och inte beskrivits per telefon)?! Du reducerar antalet potentiella objekt något (ev objekt i denna tråd tex)...

Syftet var aldrig att få dig att ändra åsikt utan ge insikt i varför andra inte ställer upp på villkoren (och reagerar negativt på frågan). Hoppas du iaf har större förståelse framöver!
GI
2.196
GINO
Keiser:

Förstår inte varför du hakar upp dig på det här?

Om det skulle vara så att du säljer en bil och ngn som jag blir intresserad av din bil och kommer med en fråga gällande ämnet kan du väl säga nej tack om du känner dig osäker.Vad är det som e så svårt med det?

Vad menar du med denna text rad?
"Du reducerar antalet potentiella objekt något (ev objekt i denna tråd tex)..."

Objektet i denna tråd har inte med mig att göra om du inte har läst tråden från början.

När det gäller mig reducerar jag hellre potentiella objekt än åker långt i onödan.

BMW M-POWER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.