AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
36.066

Är det ngn som vet ngt om denna 740ial?

Sida 4 av 7
Fråga de som ringt och pratat med mig, jag har inte hört någon klaga om att jag varit otrevlig på något sätt. Och vad är det som med min attityd som stör dig? Är du överhuvudtaget intresserad av min bil, eller bara av mig som peron?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det du riskerar är att eventuella spekulanter ser denna tråd och helt enkelt inte vill höra av sig till dig.

-------
//Lövet
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Nillenalle:

Ta och coola ner dig för att, som du märker är det flera här som märker att du inte har ngt normalt beteende.

Varför blir du så lätt upprörd över saker o ting för?
Är det för att du inte lyckas sälja bilen eller?

BMW M-POWER
Kan bara hålla med flera tidigare medlemmar här,tråkigare attityd av en säljare utav bil har jag aldrig stött på.
Personlgen tror jag att något skumt med bilen måste det vara,annars agerar man inte som han gör.
Finns för många trevliga säljare med fina bilar i detta land för att göra affär med denna person.
Köpa bil för över 100 kkr utan att göra bakgrundskoll kanske inte är så smart. Därav attityden kanske?
+1
Såld? Annonsen finns inte kvar....

Jag vet fortfarande inte vad ni menar med att jag har dålig attityd, kan ni förklara?
GI
2.196
GINO
Nillenalle:

Läs samtliga inlägg du har skrivit och efter det tror jag att du förstår vad vi försöker säga till dig.

BMW M-POWER
La
147
Lasse I
M3 3.2 Coupé -96
Kunde inte låta bli att göra ett inlägg här..

Uttrycket "Är folk trevliga mot mig är jag ännu trevligare tillbaks!" får mig att tänka på ett motto från en beryktad motocykelklubb: "Treat me with respect and I'll do the same to you". Egentligen inget fel i det men man förväntar sig att motparten alltid skall ta det första steget.
Att våga vara den som "blottar" sig och är först med att vara trevlig. Det tycker jag visar på karaktär och ödmjukhet.

Trevlig helg allihopa!

/Lasse
Vi gillar dig Nillenalle, har du sålt bilen nu?

Kan dock inte låt bli att garva lite när Lasse I drar paralleller till Hells Angels. ;-) Humor på hög nivå även om jag förstår vad Lasse I försöker säga.

Kan förstå också att du blev lite lack på "hoten" om att få betala för den intresserades resa utifall att han skulle hitta något som du inte kommit ihåg att berätta om. ;-) Det är också humor på hög nivå.

"Du berättade aldrig om det här dörruppslaget, ge mig pengar för soppan nu!"
GI
2.196
GINO
mats_post:

Om du åker 40 mil enkel resa för att kolla på en bil som du ev. tänker köpa om allt stämmer och väl på plats inser du att säljaren inte har vart uppriktigt mot dig och har försökt dölja brister på bilen vid er kontakt i tele
/mail, tro mig då vill du säkert ha utlägg för din resa....

När man har vart i en sådan sits som flera av autopower´s forum medlemmar har hamnat så köper jag inte resonamanget som andreas_lofgren har skrivit i stil med " har man inte råd att bekosta sin resa har man inte råd att köpa min bil"

Jag skulle vilja se dig mats_epost och andreas_lofgren hamna i en sådan sits....

Hur hade ni agerat då?
Jag tror att ni hade velat ha ngn sorts uppgörelse om att få utlägg ersätta pga avvikelser från beskrivningen av objektet.

Sök på forumet och läs vad folk har vart med om.... om jag inte minns fel så finns det en froum medlem som har åkt 75 mil enkel resa för en bil som hade lovats "toppskick men i själva verket var vrak"

Det gäller att gardera sig mot skojare av alla slag, även vid bilköp.

BMW M-POWER
GINO: Förstår vad du menar men jag skulle nog också reagera med viss tveksamhet som säljare om en intressent börjar hota mig med att jag kan få betala resan. ;-) Tycker det skulle kännas lite provocerande, ifrågasättande. Sist men inte minst, helt övertygad om att det finns relativt många bmw, även med seriösa ägare, som har fel (ibland relativt allvarliga) som inte ens ägaren känner till.
GI
2.196
GINO
mats_epost:

Jag syftade inte på det tuffa sättet att påpeka det. :)

Det jag försöker mena är att man kommer överens mellan säljare och köpare ifall att om det skulle uppstå konstigheter väl på plats.

Jag personligen tycker inte att det låter konstigt om man som köpare ställer ett sådant krav för en säljare på ett vänligt sätt för att gardera sig själv.

Sen att man hittar fel som inte ens ägaren känner till är en annan femma men det beror ju på vad för fel det är oxå.

Typ rost under motorhuv, dörrar, bagagelucka, skärmkanter , läckage under bilen, skakningar i ratt, klonkande, dörrupslag, repor ej komplett ifylld servicebok mm är lite svårt att ta miste på, har jag fel?
Sådant borde man känna till som säljare och upplysa ifall ngt inte står rätt till för en ev. tänkbar köpare.

BMW M-POWER
Undrar vilken privatsäljare som går med på att stå för resekostnader om inte bilen inte motsvarar köparens förväntningar?
Det är nog inte bara en del säljare som är knepiga utan det verkar uppenbarligen finnas en hel del köpare i den gruppen också...

Att säljaren (och därmed bilen) bor långt ifrån köparen är ju inte säljarens problem, eller hur? :-)

Däremot tycker jag det inte är fel att telefonpruta om bilen står långt bort. Det känns bäst att försöka tydliggöra så många av både säljarens och köparens förväntningar innan man slutför affären.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Alltså, GINO du tycker alltså seriöst att man som säljare har nån slags skyldighet att betala soppa till en köpare som inte handlar? Vi kan väl säga så här: Du och jag kommer inte göra några affärer det är säkert.

Jag har inte för vana att beskriva en bil på nåt annat sätt än vad som är sant, men om nån köpare skulle tycka det så är det hans förlust. Blir han sur får han väl tjuta ut på nåt forum, pengar av mig får han inte i alla fall.

-------
//Lövet
GI
2.196
GINO
Ja men säg så här, om du blir intresserad av en bil och får till svar av säljaren allt är ok men väl på plats inser du att du har blivit lurad!!

Vad tycker du om det?
Bara vända och åka hem dem 40 milen eller?

BMW M-POWER
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Lurad eller för höga förväntningar? Det finns alltid två historier (denna tråd visar det tydligt) när man inte kommer överens. Begagnade bilar har alltid fel. Oavsett så tycker jag att det är bra naivt att tro att en säljare ska gå med på någon ersättning i ett sådant fall.

-------
//Lövet
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Men Gino, du kan väl inte mena allvar med att säljaren ska stå för bensinkostnader om det inte blir affär!? Säljaren vet ju inget alls om dina värderingar. En del köpare tror ju att bilar ska vara i nyskick även om priset är en tiondel av ursprungspriset!

Som köpare kan du gardera dig med detaljfrågor om olika saker och från de svaren göra en bedömning om det är värt att åka och titta på bilen.

Däremot tycker jag det är ok att göra ev prutningar per telefon om man har lång resväg. För kan man inte komma överens om priset så är ju resan helt onödig.

Jag har själv både köpt och sålt bilar med över 50 mils resa med lyckade resultat, men även åkt med bilsläp 40 mil enkel resa och fått åka hem utan bil för att den inte motsvarade förväntningarna. Visst blev jag besviken men att kräva säljaren på ersättning, nej den tanken slog mig inte ens.

**BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jag har vid några tillfällen haft "Nillenalle" på telefonluren, bland annat så har vi hjälpt länsman i Eslöv att klämma åt några mätarskruvande bilskojare av östligare härkomst, inga problem alls med kommunikationen med denna person.

För övrigt så är en bil i toppskick ingen värdemätare då ordet toppskick har lika många nivåer på en skala som uttalare som exempel.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.