AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
36.055

Är det ngn som vet ngt om denna 740ial?

Sida 1 av 7
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Då en vän är sugen på en 7 serie har han fått ögonen på denna bil

Länk

Denna bil hade jag sett på blocket en tid sen men den verkar vara osåld.
Har för mig oxå att den har diskuterats här på AP men hittar ej tråden.

Tacksam för alla tips och funderingar kring denna bil som jag kan vidare förmedla till min vän.

Vad tycker ni om pris, utr mm?

BMW M-POWER
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Ser ju riktigt fin ut på bilderna.
Blir dock personligen tveksam till 7-serie-long bilar som endast gått 14 kmil på 10 år.
GI
2.196
GINO
Ja, visst blir man lite tveksam spec. om man säljer bilen efter 1 år men alla kan ha sina orsaker....

BMW M-POWER
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Såååå läcker!Blir själv sugen på den.
Kolla upp den på det sedvanliga sättet och om allt stämmer....KÖP!
Mvh
MArin
Fin och borde gå mycket fort under förutsättning att milen stämmer. Men som alltid med begagnade bilar gäller det att få fram vad som ska åtgärdas, både maskinellt, underrede, interiör och karross. Ytterst sällan begagnade bilar är helt prickfria. Sällsynt också att den som säljer är totalt ärlig med befintliga brister, men visst förekommer det.
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Om milen stämmer och det inte finns några stora fel tycker jag att dte är ett mycket bra pris för en grym bil. Ingen V12:a och komforstolar som i min tyvärr men annars verkligen fin i annonsen i alla fall.

BMW 4 Life
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Fel av mig såg nu att det visst är komfortstolarna på bilderna...
Vad gäller milen kan de mycket väl stämma. Min -00 har gått 14500 ärliga mil men jag har också kollat upp det nogrannt med BMW i tyskland.

BMW 4 Life
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
CTech: Det är konturstolarna i den.
GI
2.196
GINO
Kompisen har ringt och snackat med ägaren och lite fakta här:

1) 1 ägare i Sverige (import)

2) Servicebok finns och skall vara stämplad från tyskland

3) Har endast servats med olja och oljefilterbyte sen den kom till Sverige förra året

4) Lite små diverse skavanker

5) Vibrationer i ratten runt 80 km/h

6) Skall besiktigas och skattas inom loppet av 2 månader typ

Vad tycker ni efter dessa faktan? Är priset rimligt med tanke på åtgärder som står och bankar på dörren direkt efter köp?

Om säljaren själv har importerat den med omsorg (enligt säljaren) är det ändå värt att kolla upp bilens historik via Tyskland (Dum fråga men men)

BMW M-POWER
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Sant, jag brukar blanda ihop namnen. Menar konturstolar när jag säger komfort eftersom de är så komfortabla ;-)

Självklart ska du kolla upp bilen i tyskland själv. De kan engelska där nere. Kolla vilken BMW verkstad som servat bilen (står telefonnummer och namn på riktiga BMW stämplar) och ring dom och eventuellt maila.

Ta chassinummret från objektet och ge det till verkstan i tyskland så får de fram allt som är gjort, servicar, reprationer, eventuella garantiåtgärder och skadereparationer. Det viktigaste av allt är att du får datum och miltal vid varje åtgärd som du kan para ihop med nuvarande miltal och verifiera stämplar i boken. Om allt matchar så är det antagligen inte skruvad.

BMW 4 Life
GI
2.196
GINO
Ja de får man kolla upp bilen då, men ni som har gjort detta koll:

Hur tar bmw verkstäder frågor från utomlands, är dem hjälpsamma då man tar deras tid och dem inte får betalt för det så att säga.

Ringer man bmw här i Sverige har jag hört att dem inte lämnar uppgifter om bilens historik hur som helst pga sekretess mm stämmer detta?

BMW M-POWER
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Vi snackar om 90 lax, för en bil som kostade minst 900' för 9 år sen.
Stämmer milen är det bara att handla. Lite smågrejer måste man räkna med för en så gammal bil och så lågt pris.
Jag tvivlar på att du skulle vara intresserad av den om den kostade 200' men var i mint condition.
GI
2.196
GINO
Du har rätt i det du säger men en sak är fel, det är inte jag som är intresserad :)

BMW M-POWER
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
När jag skulle kontakta BMW verkstan i tyskland som servat min 750 letade jag upp dom på nätet med hjälp av namn/telnr. Sedan skickade jag ett mail på engelska där jag artigt frågade. Fick ett bra men ej komplett svar efter ca 1 vecka. Ringde upp och fick fullständig info. Det var inga problem, de var hur trevliga som helst. Tänk om servicen var lika bra på ALLA BMW verkstäder.

90 tusen är inte mycket för en så grym bil men alla skiter tyvärr inte pengar. För mig och antagligen för köparen är det en slant som tog en stund att spara ihop så det finns ingen anledning att chansa när det är enkelt och gratis att kolla allt noga. Jag fick i och för sig ge en del mer för min bil men den var i mycket fint skick hade gått ännu mindre och det var ett par år sedan.

BMW 4 Life
GI
2.196
GINO
Låter riktigt bra om dem är vänliga i Tyskland och vill hjälpa till, men det bästa verkar nog vara att ringa om man vill ha riktigt snabbt svar.

BMW M-POWER
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
När jag mailade till BMW Niederlassung i München för att kolla en importerad bil fick jag till svar att de endast lämnade ut info till nuvarande ägaren av bilen.
Nu visade det sig iofs att serviceboken på den aktuella bilen var förfalskad så det var antagligen orsaken till att jag inte fick infon direkt.

/Rickard
GI
2.196
GINO
Det blir inget affär tydlgen, kompisen upplevde säljaren som oseriös då han inte ens orkade kolla upp serviceboken vid vilka miltal den var servad och vilka verkstäder den var servad i.
Säljaren ville inte ens pruta en enda krona.

*suck* hur tror man att man kan sälja en bil med sådan attityd? Det är inte så att folk står i kö direkt för att köpa en 740ial.....

BMW M-POWER
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Varför blir man oseriös bara för att man inte prutar över telefon åt en spekulant som inte ens varit och kollat på bilen?

Okay för att säljaren borde kunna kolla när bilen servats. Men det hela beror ju också på hur din kompis betedde sig i telefon. Inledde han med "Du får 70.000kr kompis" så är det ju kanske inte så oväntat att säljaren inte orkade leta upp serviceboken...

-------
//Lövet
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Denna verkar väldokumenterad.

Länk!

/Rickard
GI
2.196
GINO
andreas_lofgren:

För det första var det säljaren som var på direkt angående priset och påtala från ingenstans att han inte tänker pruta på priset utan ens min vän frågade om priset eller hann diskutera om det.

För det andra är han (min vän) inte en sådan pucko eller blocket torsk och beter sig sådär, annars skulle jag inte ens anstränga mig för att hjälpa honom via autopower. Då hade han fått klara sig själv.

Med tanke på det som finns att göra på bilen så kanske man kan tänka sig att säljaren går ner ngn tusenlapp men skulle han inte göra det betyder det inte att han är oseriös.

Oseriös är man om man inte kan kolla upp serviceboken och tala om vid vilka miltal bilen är servad och vart den är servad om man inte har ngt att dölja så klart.

Rick:

Tack för tipset, den bil du länkade till ser jäkligt fin ut på bilderna.
Skall tipsa honom om bilen.

BMW M-POWER
Det är mig och min bil ni diskuterar. Den som ringde mig , köparen eller köparens kompis jag vet ej, var en " pain in the ass" . Han hade mycket frågor och jag berättade allt jag kunde komma på om bilens skick, efter det sa han att jag skulle betala honom för resan om han hittade någonting som jag inte talat om i förväg. Jag förstår att om man åker långt blir man besviken om man blir lurad, men så är inte fallet. Prutningen utan att ens ha sett bilen tillsammans med den dåliga attityden han hadde när han talade om för mig att jag skulle få betala honom bensinpengar om han var missnöjd merd skicket gör att jag avstår. Överspända typer från STHLM BEHÖVER EJ GÖRA SIG BESVÄR Bilen är i mycket bra skick.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.