AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.610

Bromspedalen går i botten 750i E32

Da
8
DanielThomas
316i - 1992
Har en 750i -88 på vilken bromspedalen går i botten efter att ha trampat ner pedalen ett antal gånger. Det är uppenbarligen inte tätt i systemet någonstans. Är det någon som har någon uppfattning om var det brukar vara läckage i bromsystemet på 750i E32? Hur går man till väga för att göra en bra felsökning?
Kan det vara luft i systemet som gör att bromspedalen går i botten?

Vet inte om det har med saken att göra men har någon av remmarna något alls med bromssystemet att göra? Det är en rem som är slapp på min bil pga. av en spännrulle som är dålig. Antar att det är generatorremmen.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Om oljan till bromsservot har lågt tryck tex pga slirande rem eller kass bromsbomb så skall pedalen bli stummare.

Några frågor:

Hur känns pedalen om motorn är avstängd och du pumpar 10-20 gånger på den?

Saknas det bromsvätska i behållaren?

Hur har felet uppstått? kommit långsamt eller plötsligt?

/Mats J
Da
8
DanielThomas
316i - 1992
Sorry att jag svarar först nu ett antal månader senare...

Pedalen känns mycket stummare efter 10-20 imbromsningar vid avstängd motor. Det är bara när motorn är på som bromspedalen sjunker. Det vi har gjort är följande:

Pedalen sjönk till botten på bilen och man hörde ett pys någonstans från bromssystemet. Därför tänkte vi att det var huvudcylinder som behövde bytas. Sagt och gjort, vi köpte en huvudcylinder som byttes. Det gjorde varken till eller från. Vi tömde också systemet på bromsvätska och hällde på ny. Samma sak med servovätskan som vi även bytte eftersom det är ett hydraulservoassisterat system. Sedan hittade jag en bromstrycksregulator på returbilen som vi också bytte eftersom vi såg att den gamla tryckte ut servovätska vid kontakstyckena.
Den begagnade bromstrycksregulatorn håller tätt men det är precis samma fel men nu känner man dessutom ett tydligt pulserande på bromspedalen. Man hör ett tydligt "pysande" ljud som verkar komma från bromstrycksregulatorn men det går inte att se om det är så att det kommer luft ur den eller om det helt enkelt är vätskan forsande som låter.
Jag blir tokig på detta! Någon som kan komma med ett kvalificerat tips om vad man ska göra härnäst? Det ska tilläggas att spännrullen till remmen som bland annat driver servot är ganska dålig men servoassistansen på styrningen är mycket bra.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Min 735i -87 hade liknande problem(?), man kunde trampa pedalen i botten med motorn igång om man tog i lite och stod stilla. Jag blev aldrig riktigt klok på det och besiktningen anmärkte aldrig på det, när man körde bilen uppfattades bromsarna som helt okay och man kunde få hjulen att låsa utan problem utan att nått kändes konstigt.

Slutsatsen för mig var; If it ain't really broken, don't fix it. Jag körde vidare några tusen mil.

//Magnus

Da
8
DanielThomas
316i - 1992
Tyvärr anmärkte besiktningen på detta och därför lär de säkerligen kolla upp det igen om jag åker och ombesiktar... Trist... Nästa sak att byta blir bromskraftsförstärkaren, den som sitter närmast pedalen alltså...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.