|
|
|
|---|---|
|
I Finland ersätts tydligen 95-oktan med E10 från och med årsskiftet. E10 innehåller 10% inblandning av etanol tillskillnad från 5% i dagens 95-oktanig bensin. Enligt artikeln nedan uppges en tredjedel av alla bensinbilar inte klara av det nya "miljöbränset" utan ägarna blir då tvingade till att tanka 98-oktan istället. Tror ni något liknande kan hända i Sverige? Länk | |
| Det är nog redan på gång misstänker jag. Vill minnas att det bara är några veckor sedan jag läste om något beslut som skulle göra det möjligt att höja etanolinnehållet till 10% i svensk bensin. Borde gå att googla fram nåt för den som önskar veta mer. | |
|
Jag tvivlar på att det kommer att göras här innan någon form av respons och resultat av "Finlandsexperimentet" blir klarlagt... Men om nu detta går som en dans i Finland, så är "risken" stor att Sverige gör likadant.. Mina bilar kommer nog inte att klara av detta i alla lägen, iaf inte 735:an tror jag.. "Min mack" här i Umeå har för en tid sedan tagit bort den 98 oktaniga bensinen dessutom...så blir det ytterligare etanolinblandning i 95 oktan så blir det att försöka hitta en mack med just 98oktan som alternativ.. Begriper inte att "min mack" plockat bort den 98 oktaniga! Ok, den säljs väl inte i några mängder, men en del bilister vill verkligen tanka 98.. Kanske blir mer fokus bland en del bilister att tanka 98 när man får höra att evtl 95:an KAN bli "ännu sämre" i värsta fall (eller vad jag ska skriva). Vi får väl dock först se vad Finlands prov ger innan vi gräver ned oss helt i frågan ;) Mvh Janne. |
|
| falsterbo: laddstolpar? haha när det redan säljs bilar som går på vatten?... jag ger bensinbilen 15 år.. sen är det slut på det roliga :/ | |
|
Sannolikt ja. Likväl småler man varje gång man ser en elbilsreklam - 0g/km. Inte ett ord om hur elen producerats eller om den usla verkningsgraden, ursprungsengergi - framdrivningsenergi. Grön stolpe, jo jag tackar. mvh/ Anders |
|
| Vänta bara ...inom en snart framtid kommer lagringen av energi få en helt annan innebörd, om man nu ska lita på ingenjörerna då. | |
|
För att inte tala om hur miljöskadligt det är att tillverka dessa "miljöbilar" och dess extremt giftiga batterier som producerar massor av skit under tillverkningen samt kräver massor av energi för att ta fram. Framgår knappast i en Prius-reklam hur mycket mer av miljön den "tär på" när den tillverkas jämfört med en vanlig bensinbil. |
|
|
Man kan ju späda ut med hälften 98 i tanken om man inte vill betala fullt så mycket för en full tank :) Det positiva är ju att 95an troligen blir lite billigare, och att 98an inte kommer försvinna lika snabbt längre. |
|
|
falsterbo: ja det tror jag faktiskt. jag tror att bensinbilen står för ca 5-10% av sålda bilar 2025. givetvis har de inte gått med på det och de kommer aldrig att göra. men när tillverkarna märker att det finns mer pengar att hämta i att sälja "riktiga" miljöbilar istället för att ta bud från oljebolagen så kommer det bli ändring på det ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.